همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه فرانسه نسبت به تبدیل مناقشه هسته‌ای ایران به «نبرد تمدن‌ها» میان دنیای غرب و جهان اسلام هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، فیلیپه دوست‌بلازی امروز جمعه 3 شهریور در یک برنامه رادیویی گفت: پاسخ ایران به بسته مشوق‌های 1+5 رضایتبخش نبود، اما بدترین کار این است که به رویارویی‌ای با ایران وارد شویم که دنیای اسلام را در کنار ایران و در مقابل غرب قرار می‌دهد.

ایران روز سه‌شنبه گذشته پاسخ کتبی خود را به بسته پیشنهادی 1+5 ارائه کرد. متن این پاسخ منتشر نشده، اما گفته می‌شود خواسته اصلی پیشنهاددهندگان در مورد تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در آن رد شده است.

تاکنون آلمان، فرانسه و ایالات متحده از پاسخ ایران اظهار نارضایتی کرده‌اند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از دیدار امروزش با ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه گفت: ایران در پاسخ خود اشاره‌ای به موضوع تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ندارد و ما نمی‌توانیم از آن رضایت داشته باشیم.

شیراک نیز در کنفرانس خبری مشترک با مرکل تأکید کرد: پاسخ ایران مبهم است، به ویژه در مورد راه‌های تعلیق نهایی فعالیت‌های حساسی که جامعه بین‌المللی آن را درخواست کرده است.

اشاره رئیس‌جمهور فرانسه به قطعنامه‌ای است که شورای امنیت سازمان ملل صادر کرده و در آن به ایران تا پایان ماه اوت (9 شهریور) فرصت داده است به تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و بازپردازش مواد هسته‌ای، حتی در سطح تحقیقاتی، پایان دهد.

تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خواسته اصلی گروه کشورهای 1+5 در بسته پیشنهادی‌شان به ایران نیز بود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره پاسخ ایران به این پیشنهاد آورده است: این پاسخ به شروط مطرح شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل که تعلیق کامل و قابل راستی‌آزمایی همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری را مطالبه می‌کند، بی‌اعتناست.

تحریم
قطعنامه شورای امنیت به مقامات ایران هشدار داده است در صورت عدم پذیرش این درخواست با واکنش‌های پیش‌بینی شده در ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل روبرو خواهند شد. این واکنش می‌تواند شامل تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی، ارتباطی و دیپلماتیک باشد.

اما وزیر دفاع روسیه امروز در یک برنامه تلویزیونی درباره مؤثر بودن حربه تحریم درباره ایران ابراز تردید کرده و صحبت کردن از تحریم را زود دانسته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، سرگئی ایوانف وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر روسیه در این برنامه گفته است: موردی را در عرصه بین‌المللی و در تجربیات گذشته به یاد نمی‌آورم که تحریم نتیجه دلخواه داده باشد. جدای از این، فکر نمی‌کنم که در مورد مناقشه هسته ای ایران آنقدر اضطرار وجود داشته باشد که شورای امنیت سازمان ملل یا گروه 1+5 به دنبال اعمال تحریم باشند.

این در حالی است که آمریکا اعلام کرده است اگر مقامات تهران تعلیق غنی‌سازی را نپذیرند، برای اعمال تحریم علیه ایران تلاش خواهد کرد.

با این وجود مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز امروز از ضرورت گفتگوهای بیشتر با ایران سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خاویر سولانا امروز در گفتگو با یک شبکه رادیویی اسپانیایی گفت: پاسخ ایران عناصر جدیدی را مطرح کرده است که با آنچه ما پیشنهاد کرده بودیم تفاوت دارد. بنابراین ما دوره‌ای از گفتگو با مقامات ایرانی خواهیم داشت تا برخی موضوعات که در پاسخ کتبی آنها آمده روشن‌تر شود.

همچنین گفته می‌شود کوفی عنان به زودی برای مذاکره درباره پرونده هسته ای به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس مشترک امروزش با شیراک گفته است که دبیرکل سازمان ملل در حال برنامه‌ریزی سفری به ایران است تا ضرورت پذیرش درخواست جامعه بین‌المللی را برای مقامات ایران توضیح دهد.

کد خبر 2817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز