همشهری آنلاین: خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت به زودی در نیویورک با علی لاریجانی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ملاقات می‌کند و این ملاقات بی‌شک مهم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت زمان دقیق این ملاقات مشخص نشده اما در طول هفته جاری انجام خواهد شد.

او تأکید کرد در دیدار قبلی با لاریجانی پیشرفت‌هایی به دست آمده است.

سولانا و لاریجانی در روزهای 18 تا 20 شهریور در وین ساعت‌ها درباره پاسخ ایران به بسته پیشنهادی 1+5 و عدم پذیرش قطعنامه شورای امنیت توسط مقامات تهران گفتگو کردند.

سولانا پس از این گفتگوها نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات اظهار امیدواری کرد. مقامات ارشد دولت‌های آلمان و فرانسه نیز از احتمال حل اختلاف میان دو طرف، بدون نیاز به طرح دوباره پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت، سخن گفتند.

توقف فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم خواسته اصلی گروه کشورهای 1+5 بود که در قطعنامه 1696 شورای امنیت نیز مطرح شد. مقامات دولت ایران همواره این درخواست را رد کرده‌اند.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت ایران در تازه‌ترین اظهارنظر رسمی، شایعات مربوط به پذیرش احتمالی تعلیق موقت غنی‌سازی توسط ایران را رد کرد و آن را نتیجه سوءبرداشت طرف اروپایی از مباحث مطرح شده در گفتگوهای لاریجانی با سولانا دانست.

اما او در عین حال تأکید کرد امکان طرح هر مسئله‌ای در طول مذاکرات وجود دارد.

کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده تاکنون تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات رسمی با ایران مطرح کرده‌اند و دولت آمریکا همچنان بر این نظر خود پافشاری می‌کند.

کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا امروز [سه‌شنبه 28 شهریور] گفت: جامعه بین‌المللی با یک مسئله حیثیتی روبرو است. ما گفته بودیم ایران باید تا پایان ماه اوت (9 شهریور) غنی‌سازی را تعلیق کند، در غیر این صورت اعمال تحریم‌ها را مورد توجه قرار خواهیم داد.

او در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس تأکید کرد کشورش به فشار خود برای اعمال تحریم علیه ایران ادامه خواهد داد.

این در حالی است که چین و روسیه هنوز برای گفتگو درباره تحریم ایران اعلام آمادگی نکرده‌اند و همراه اتحادیه اروپا نسبت به مذاکرات سولانا-لاریجانی اظهار امیدواری می‌کنند.

دیدار بوش و شیراک
از سوی دیگر جرج بوش و ژاک شیراک رؤسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه نیز امروز پیش از آغاز اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و درباره پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بوش پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت ایران باید سریع‌تر به میز مذاکره باز گردد و هشدار داد تأخیر در این امر عواقبی در پی خواهد داشت.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران پیش‌تر گفته بود از نظر او دلیلی برای تسریع در مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد.

بوش همچنین تأکید کرد ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را پیش از آغاز مذاکرات متوقف کند. وی گفت در آن صورت ایالات متحده نیز به گفتگوها خواهد پیوست.

ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه نیز تأکید کرد اتحادیه اروپا نباید پیش از تعلیق غنی‌سازی گفتگوهای فراگیر با ایران را آغاز کند.

کد خبر 4432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز