یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران درخواست شورای امنیت برای تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و چرخه سوخت را رد کرد و گفت قطعنامه این شورا بسته پیشنهادی 1+5 را با مشکل مواجه کرده است.

علی لاریجانی امروز یکشنبه در نشستی مطبوعاتی همچنین گفت: برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جریان دارد بنابراین آن را توسعه می‌دهیم و این مسئله شامل زنجیره دوم سانتریفیوژها هم می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته قطنامه شماره 1696 خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کرد. در این قطعنامه به ایران تا پایان ماه میلادی اوت (9 شهریور) مهلت داده شده است غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با آن را متوقف کند. شورای امنیت هشدار داده است چنانچه مقامات ایران این امر را نپذیرند با احتمال تحریم‌های اقتصادی، ارتباطی و دیپلماتیک روبرو خواهند بود.

لاریجانی صدور این قطعنامه را رفتاری متناقض با ارائه بسته مشوق‌های 1+5 توصیف کرد و گفت: استفاده ابزاری از شورای امنیت باعث بی‌اعتباری این شورا شده است.

 وی گفت: رفتار دوگانه غربی‌ها با پرونده هسته‌ای ایران بسته پیشنهادی را دچار مشکل می‌کند و اینک آنها هستند که باید درباره این تناقض توضیح دهند.

مقامات ایران پیش‌تر گفته بودند تا پایان مرداد به این بسته پاسخ می‌دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران بار دیگر تأکید کرد که مقامات تهران تعلیق غنی‌سازی را نخواهند پذیرفت.

کد خبر 1861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز