مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران هنگام ارائه پاسخ به بسته پیشنهادی 1+5، از آمادگی تهران برای مذاکره جدی و فوری با پیشنهاددهندگان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران عصر سه‌شنبه 31 مرداد در دیدار با سفیران و دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و سوئیس (به عنوان حافظ منافع آمریکا) پاسخ تهران را به پیشنهاد 1+5 ارائه کرد و گفت: جمهوری اسلامی با وجود بدعهدی طرف مقابل، مسیر سازنده‌ای را پیش روی گروه 1+5 قرار می‌دهد و آماده است از اول شهریور (فردا) مذاکرات را به طور جدی آغاز کند.

پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت به همراه آلمان (گروه 1+5) به ایران پیشنهاد کرده بودند در ازای تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، امتیازات سیاسی و اقتصادی دریافت کند.

متن یا محتوای پاسخ ایران به این پیشنهاد هنوز رسماً منتشر نشده اما گفته می‌شود مقامات تهران درخواست تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده‌اند.

توقف تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و پردازش مجدد مواد هسته‌ای در عین حال خواسته رسمی شورای امنیت سازمان ملل نیز هست که در قطعنامه 1696 اعلام شده است. شورای امنیت تا پایان ماه میلادی اوت، 9 شهریور، به ایران فرصت داده است که این خواسته را بپذیرد یا با احتمال تحریم‌های دیپلماتیک، ارتباطی یا اقتصادی روبرو شود.

از سوی دیگر به گزارش بی‌بی‌سی، جان بولتون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل دقایقی پس از ارائه پاسخ ایران به پیشنهاد 1+5 گفته است: این پاسخ به دقت بررسی می‌شود.

کد خبر 2678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز