همشهری‌آنلاین: وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز [شنبه 11 شهریور] به ایران دو هفته فرصت دادند تا موضع خود را درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم روشن کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام اتحادیه اروپا پس از آن انجام شد که تهران ضرب‌الاجل شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نادیده گرفت.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است به زودی با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به منظور روشن کردن ابهامات موجود در پاسخ 21 صفحه‌ای ایران به پیشنهاد غرب درباره مسئله هسته‌ای‌اش دیدار کند.

«دیمیتری راپل»، وزیر امور خارجه اسلوونی پس از آنکه وزرای خارجه 25 کشور عضو اتحادیه اروپا این مسئله را در نشست خود در فنلاند بررسی کردند گفت: «ما به سولانا دو هفته فرصت دادیم تا مذاکرات درباره روشن شدن (مواضع ایران) را انجام دهد».
 
وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران و عجله نکردن برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران تأکید کردند.

«برنارد بوت» وزیر خارجه هلند نیز پاسخ تهران به پیشنهادهای غرب را ناامیدکننده خواند و در عین حال تأکید کرد قطع روابط با ایران بدترین چیزی است که اتحادیه اروپا می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: «اینکه ایران غیرمسئولانه عمل می‌کند به معنای این نیست که ما نیز باید غیرمسئول باشیم».
 
وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه از برنامه سولانا برای انجام مذاکره در هفته جاری با مقامات ایرانی استقبال کردند.

در این حال فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان تصریح کرده است: «ما هیچ نفعی در تشدید اوضاع درباره ایران در شورای امنیت نداریم».

وی که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فنلاند صحبت می‌کرد گفت: «ما درها را نمی‌بندیم اما باید از طرف مقابل علامتی دریافت کنیم».

کد خبر 3327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز