شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مذاکرات سرنوشت‌ساز ایران و اروپا که به گفته گروهی از ناظران آخرین بخت دستیابی به تفاهم پش از طرح دوباره پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت است ساعتی دیگر در وین آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است دیدار با علی لاریجانی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، ساعت 15 امروز [شنبه 18 شهریور 1385] به وقت گرینویچ (18و30 دقیقه به وقت تهران) در وین آغاز می‌شود.

اتحادیه اروپا پس از آنکه تهران به خواسته شورای امنیت برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم پیش از نهم شهریور تن نداد، تصمیم گرفت در یک دور مذاکره تازه با مقامات ایران به گفتگو بنشیند.

شورای امنیت در قطعنامه 1696 خود هشدار داده بود چنانچه ایران تمام فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و بازفراوری مواد هسته‌ای متوقف نکند، ممکن است با اقدامات تنبیهی نظیر تحریم اقتصادی و محدودیت‌های ارتباطی و دیپلماتیک مواجه شود.

اعمال چنین اقداماتی نیازمند تصمیم‌گیری دوباره در شورای امنیت است که پنج عضو دائم آن –آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه- در آن حق وتو دارند.

چین و روسیه تاکنون با درنظر گرفتن تحریم علیه ایران موافقت نکرده‌اند و اعضای اروپایی شورا نیز در انتظار نتیجه نشست امروز هستند.

در این میان ایالات متحده خواستار اعمال فوری تحریم‌ها علیه ایران است.

نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیروز (جمعه) گفت کشورش انتظار دارد گفتگو بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره تحریم ایران از هفته آینده در شورای امنیت آغاز شود، مگر اینکه مقامات تهران تعلیق فعالیت‌های حساس خود را بپذیرند.

کد خبر 3738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز