همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان گفت اگر مذاکرات سولانا و لاریجانی نتواند مقامات تهران را به تغییر روش درباره پرونده هسته‌ای‌شان تشویق کند، گفتگوهای بعدی با ایران بی‌معنی خواهد بود.

به گزارش رویترز، فرانک والتر اشتاینمایر امروز [دوشنبه 13 شهریور 1385] در جمع دیپلمات‌های ارشد آلمانی تأکید کرد چنانچه دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نتواند تغییری در رفتار ایران ایجاد کند، مذاکرات بعدی هم نخواهد توانست و در آن صورت ناچاریم موضوع را به شورای امنیت بسپاریم.

خاویر سولانا قرار است در چند روز آینده در اروپا با علی لاریجانی دیدار و درباره مخالفت تهران با درخواست شورای امنیت مبنی بر توقف فعالیت‌های حساس هسته‌ای ایران گفتگو کند.

شورای امنیت در قطعنامه 1696 خود از ایران خواسته بود تا پایان ماه گذشته میلادی (9 شهریور) به تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و بازپردازش مواد هسته‌ای حتی در سطح تحقیقاتی پایان دهد، اما ایران به این درخواست عمل نکرد.

وزیر امور خارجه آلمان ابراز تردید کرده است که گفتگوی سولانا و لاریجانی این موضع ایران را تغییر دهد.

وی گفته است: ما موافقت کردیم که سولانا گفتگویی دیگر با لاریجانی داشته باشد، اما با توجه به نتایج سفر کوفی عنان به تهران باید درباره ثمربخش بودن چنین گفتگویی شک کرد.

کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر اخیرش به تهران اعلام کرد مقامات ایران حاضر به پذیرش تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به عنوان پیش‌شرط مذاکرات نیستند.

کد خبر 3478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز