شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

خاویر سولانا روز جمعه[17 شهریور/هشت سپتامبر] اعلام کرد که اروپا از حق ایران برای برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی حمایت کامل می‌کند.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در منطقه بازی می‌کند و ‪ ۲۵‬کشور عضو اتحادیه اروپا از حق ایران برای برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی حمایت کامل می‌کنند.

به گزارش ایرنا، سولانا طی یک سخنرانی در دانشگاه کپنهاگ پایتخت دانمارک گفت: در مورد ایران اتحادیه اروپا در تشکیل یک ائتلاف گسترده بین‌المللی و رسیدن به یک اجماع سیاسی برای پشتیبانی از این کشور پیشتاز است. ما از حق ایران برای برخورداری از یک برنامه هسته‌ای حقیقتا غیر نظامی حمایت کامل می‌کنیم.

متن سخنرانی سولانا در دانشگاه کپنهاگ از سوی دفتر وی در بروکسل در اختیار مطبوعات قرار گرفت .

سولانا گفت : ما یک پیشنهاد گسترده برای برقراری یک رابطه کاملا جدید با ایران مبتنی بر گفتگو و همکاری ارائه دادیم . و ما این کار را نه تنها از جانب اروپا بلکه آمریکا ، چین و روسیه انجام دادیم.

وی افزود : همه ما می‌دانیم که ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در منطقه انفجارآمیز خاورمیانه دارد و ما در تمایل خود مبنی بر تلاش برای ایجاد یک رابطه کاملاً جدید صداقت داریم. ولی ما در عین حال تصریح می‌کنیم که این به‌عهده ایران است تا اعتماد لازم را در مورد برنامه هسته‌ایش ایجاد کند.

ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تاکید کرده‌است.

سولانا گفت : فعلاً ما در حال بررسی معنا و مفهوم واقعی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی ما و نحوه اقدامات آتی ما به عنوان گام بعدی هستیم .

سولانا در سخنرانی خود با عنوان پاسخ‌های اروپا به چالش‌های جهانی خاطر نشان کرد که بازار واحد اتحادیه اروپا، واحد پول یورو و گسترش اتحادیه اروپا موفقیت عظیمی در گسترش مردم سالاری و کامیابی در سراسر این قاره است.

وی افزود: هدف ما قطعا تغییر سیستم‌ها و نه رژیم هاست. ما این کار را به تدریج و براساس مشارکت انجام می‌دهیم.

کد خبر 3715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز