همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران تشدید نشود و بتوان از تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران اجتناب کرد.

خبرگزاری آلمان از لاپینرانتا فنلاند گزارش کرد، وزیران امور خارجه 25 عضو اتحادیه اروپا شنبه   دوم سپتامبر (11 شهریور) چراغ سبز را به خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی این اتحادیه برای مذاکره با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نشان دادند. آنها برای سولانا جهت انجام این مذاکرات که قرار است به شفا‌ف‌سازی منجر شود، ضرب‌الاجل تعیین نکردند.
به گفته سولانا، قرار است در گفت‌وگویی که وی با لاریجانی خواهد داشت درباره "ابهاماتی" صحبت شود که مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.
سولانا گفت اوایل هفته آینده در مکانی که هنوز مشخص نشده است کجا باشد با لاریجانی دیدار خواهد کرد. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "ما نیاز داریم که چند نشست برگزار کنیم منظورم یکی یا دو نشست است نه بیشتر. به این ترتیب خواهیم توانست برخی مسایل را روشن کنیم. این نشست‌ها جلسه مذاکره محسوب نمی‌شوند."


وی در خصوص جدول زمانی مذاکره‌اش با لاریجانی سخنی نگفت، اما اظهار داشت: "هر چه زودتر، بهتر."
او همچنین ابراز امیدواری کرد که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست 15 سپتامبر خود که قرار است در بروکسل برگزار شود، بتوانند گزارشی را در خصوص این نشست‌ها دریافت کنند.
انگلیس و فرانسه نیز به عنوان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل تضمین کردند که فقط زمانی مذاکرات بر سر تحریم‌های احتمالی علیه ایران انجام پذیرد که سولانا و لاریجانی با یکدیگر ملاقات کرده باشند.
قرار است در نشست 15 سپتامبر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین در خصوص تحریم‌های احتمالی علیه ایران نیز بحث و تبادل نظر شود.
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: "اتحادیه اروپا متناسب با اقدامات شورای امنیت عمل خواهد کرد. ما نمی‌خواهیم درها را بر روی خودمان ببندیم، اما به پیامی متقابل هم از طرف ایران نیاز داریم."
کاترین کولونا، وزیر اروپایی فرانسه گفت: "مهم است که گفت‌وگوها را به پیش ببریم." وی افزود، با این حال هنوز زمان زیادی با قی نمانده است و اتحادیه اروپا باید "ظرف چند روز" تصمیم بگیرد که چه اقدامی را انجام دهد.
جف هون، وزیر اروپایی انگلیس نیز اظهار داشت: "ما نمی‌توانیم به ایرانی‌ها اجازه بدهیم که بیشتر از این ایجاد وقفه کنند. من باید این را تصریح کنم که ما نباید بگذاریم ایران چنین کند. زمان کمی باقی مانده است و این را کاملا برای خاویر سولانا روشن کرده‌ایم."
اشتاین‌مایر هم گفت که در دیدار سولانا با لاریجانی مشخص خواهد شد که آیا مبنایی برای مذاکرات قابل ایجاد هست یا خیر.
وی گفت: "این که آیا چنین چیزی ممکن است، موضوعی است که باید منتظر آن بمانیم. طبعا من به حصول چنین توافقی بسیار علاقه‌مندم چرا که می‌خواهیم از تشدید اوضاع اجتناب شود. اما این بدون اقدام متقابل طرف ایرانی میسر نمی‌شود."
اشتاین‌مایر همچنین در خصوص پیشنهاد گروه 1+5 گفت که تهران نباید در جریان مذاکرات "رخدادهای جدیدی را خلق کند."

کد خبر 3351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز