جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان گروه "‪ "۵+۱‬درخصوص نحوه مواجهه با پاسخ ایران اختلاف نظر دارند و مذاکرات آنها در این خصوص نتیجه روشنی در بر نداشته‌است.

تازه‌ترین گزارش‌ها در این زمینه را بخوانید:

ان.اچ.کی: اختلاف نظر در گروه "‪ "۵+۱‬

شبکه تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی) روز جمعه[17 شهریور/هشت سپتامبر] گزارش داد گروه "‪ "۵+۱‬در خصوص نحوه مواجهه با ایران درارتباط با مساله هسته‌ای این کشور اختلاف نظر دارند.

"ان.اچ.کی" افزود: پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان مذاکره درباره مساله هسته‌ای ایران را از روز پنجشنبه در برلین آغاز کرده‌اند.

ان.اچ.کی افزود: آمریکا خواهان تصویب قطعنامه‌ای جدید از سوی شورای امنیت برای اعمال تحریم علیه ایران است اما چین و روسیه از چنین حرکتی حمایت نمی‌کنند.

به گزارش ان.اچ.کی، اواخر وقت روز گذشته (پنجشنبه) مقامات ژاپن، کانادا و ایتالیا نیز به این مذاکرات پیوستند.

این شبکه تلویزیونی افزود: احتمال دارد که بحث درباره احتمال تحریم اقتصادی ایران در خارج از چارچوب سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گیرد.

ان.اچ.کی گفت: انتظار می‌رود "علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور روز شنبه با "خاویر سولانا" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دیدار و مذاکره کند.

به گزارش ان.اچ.کی هدف از این دیدار تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران است.

در ارتباط با این موضوع، شبکه ان.اچ.کی همچنین امروز(جمعه) گزارش داد که " کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل گفته است که مساله هسته‌ای ایران هنوز می‌تواند از طریق مذاکره حل وفصل شود.

ان.اچ.کی اضافه کرد: کوفی عنان روز گذشته در جریان یک کنفرانس خبری در مادرید عنوان کرد که به باور وی مساله هسته‌ای ایران ترجیحا باید از طریق دیپلماسی و نه از طریق اعمال تحریم‌های فوری که از سوی آمریکا پیشنهاد شده است، حل شود.

مذاکرات "‪ "۵+۱‬ ادامه خواهد داشت 

"اشتفان برهدل" معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان گفت: مدیران سیاسی کشورهای گروه ‪ ۵+۱‬در مناقشه اتمی ایران، آغاز هفته آینده به مذاکرات و مشورت‌های خود در رابطه با گام‌های بعدی این مساله ادامه خواهند داد.

برهدل روز جمعه در یک کنفرانس خبری در برلین افزود: از آنجا که طبق تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران خواسته شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را محقق نکرده است، مدیران سیاسی گروه ‪ ۵+۱‬نیز مذاکره در رابطه با گام‌های بعدی را آغاز کرده‌اند.

وی گفت: گروه ‪ ۵+۱‬همچنان به دنبال آنند تا ایران را برای تحقق این خواسته و ایجاد زمینه برای ادامه مذاکرات متقاعد کنند.

برهدل افزود: مدیران سیاسی گروه ‪ ۵+۱‬در برلین یک تبادل نظر خوب داشتند و برای ادامه مشورت‌ها نیز توافق کرده‌اند.

این سخنگو، محل مذاکرات گروه ‪ ۵+۱‬در هفته آینده را اعلام نکرد و تاکید کرد: این مذاکرات و مشورت‌ها می‌توانند از طریق تماس تلفنی نیز انجام شوند.

چشم‌اندازی در ارتباط با تحریم وجود ندارد

در همین حال روزنامه هندلزبلات چاپ آلمان در شماره جمعه در گزارشی با عنوان "چشم‌اندازی درارتباط با تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد"، افزود: با وجود فشار آمریکا در سطح بین‌المللی، چنین به‌نظر می‌رسد که هیچ توافقی در ارتباط با تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد.

هندلزبلات به نقل از یک دیپلمات عالیرتبه اتحادیه اروپا که پنجشنبه‌شب در نشست گروه "‪ "۵+۱‬شرکت ‌داشت، نوشت: ما در این دیدار درباره گام‌های بعدی طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بحث کردیم.

این روزنامه افزود: این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، جزییات کیفیت گام‌های بعدی را اعلام نکرد.

هندلزبلات به نقل از این دیپلمات اتحادیه اروپا افزود که نمایندگان گروه ‪ ۵+۱‬در مذاکرات برلین درمورد این موضوع که ایران بنا به مفاد قطعنامه شورای امنیت غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نکرده است، توافق‌نظر داشتند.

این روزنامه با استناد به این دیپلمات افزود: مشورت‌های نمایندگان گروه ‪ ۵+۱‬هفته آینده ادامه خواهد یافت.

به نوشته هندلزبلات، در حالیکه آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران فشار می‌آورد، روسیه و چین تاکنون سیاست محتاطانه‌ای را برای این تحریم‌ها اتخاذ کرده‌اند.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه پیش از نشست برلین اعلام کرده‌ بود که به علت اختلاف در رویکردها در حل مساله هسته ای ایران، بعید است در نشست برلین تصمیمات قابل توجهی گرفته شود.

کد خبر 3684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز