همشهری آنلاین: دو کشور اروپایی عضو دائم شورای امنیت به اتفاق آلمان پیش‌نویس پیشنهادی خود را برای قطعنامه تحریم ایران بدون توافق با آمریکا تنظیم و میان اعضای دائمی شورا توزیع کردند.

طبق این پیش‌نویس کلیه همکاری‌های هسته‌ای و موشکی کشورها با ایران و نیز معاملات مالی خارجی و سفر مقامات ایرانی دخیل در پرونده هسته‌ای به خارج از کشور ممنوع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، بریتانیا، فرانسه و آلمان اختلاف‌نظرهای عمیقی با واشنگتن درباره نحوه تنظیم قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران دارند.

از جمله موارد مورد اختلاف اروپایی‌ها با آمریکا، خواست آمریکا برای وادار کردن روس‌ها به توقف پروژه نیروگاه اتمی بوشهر است، هرچند یک دیپلمات آمریکایی گفته است این مسئله قابل حل است و روس‌ها می توانند پروژه را پیش ببرند.

این دیپلمات افزود: مسئله اصلی تحویل سوخت است که باید روی آن کار شود.

به گفته مقامات، سه کشور اروپایی متن پیش‌نویس پیشنهادی خود را در اختیار روسیه، چین و آمریکا قرار داده‌اند. روسیه و چین تمایلی به اعمال تحریم ندارند و اروپایی‌ها و آمریکا می‌گویند برای جلوگیری از وتوی قطعنامه توسط مسکو، نیروگاه بوشهر از تحریم‌ها مستثنی شده است.

اما مطابق پیش‌نویس پیشنهادی اروپایی‌ها کلیه کشورها ملزم می‌شوند اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتقال یا فروش مستقیم یا غیرمستقیم کلیه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری قابل استفاده در برنامه هسته‌ای یا موشکی بالستیک به ایران از طریق خاک یا اتباعشان به عمل آورند.

کلیه کشورها همچنین ملزم می‌شوند اقداماتی اتخاذ کنند که از دسترسی ایران به مساعدت یا آموزش‌های فنی، کمک‌های مالی، سرمایه‌گذاری یا سایر خدمات و انتقال منابع مالی یا خدمات مرتبط با برنامه هسته‌ای جلوگیری کند.

بوشهر
در این پیش‌نویس نیروگاه بوشهر از تحریم‌ها مستثنی شده و یک هزار و 500 پرسنل روس می توانند به کارشان در این نیروگاه ادامه دهند. اما سوخت نیروگاه شامل استثنا نشده بدین معنی که روسیه نمی‌تواند سوخت این نیروگاه را تأمین کند.

همچنین کمک‌های فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران محدود به کمک‌های پزشکی یا بشردوستانه و نیز استانداردهای امنیتی خواهد شد.

کد خبر 6568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز