گروه سیاسی: علی لاریجانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صبح جمعه 19 آبان در مسکو گفت: اگر شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی گروه ترویکای اروپا را راجع به ایران بدون در نظر گرفتن اصلاحات مورد نظر روسیه به تصویب برساند، تهران در مناسبات خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر خواهد کرد.

این خبر را اینترفاکس از قول لاریجانی در بدو ورود وی به مسکو انتشار داد.

پیش نویس قطعنامه‌ی اروپایی به همه‌ کشورها دستور می‌دهد تامین مواد و فن‌آوری‌هایی را که ممکن است به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی در ایران منجر شوند ممنوع کند و همچنین ممنوعیت سفر و مسدود کردن سرمایه‌ها را بر شرکت‌ها، افراد و سازمان‌هایی که در این برنامه‌های ایران دخیل هستند، اعمال کند. این پیش نویس همکاری هسته‌ای روسیه با ایران در نیروگاه بوشهر را استثنا قرار داده است.

لاریجانی در مسکو با وزیر خارجه و دبیر شورای امنیت روسیه دیدار کرد.

پیشنهاد روی میز

علی لاریجانی تاکید کرد، پیشنهاد مسکو برای انجام غنی‌سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه هم چنان بر روی میز مذاکره قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت که حتی اگر پیشنهادهای روسیه نیز در قطعنامه لحاظ شود، تصویب قطعنامه، ایران را به تغییر ذهنیتش (درباره برنامه هسته‌ای ایران) وادار نخواهد کرد.  وی گفت: این پیشنهاد هرگز رد نشده است و همچنان بر روی میز مذاکره قرار دارد.

تغییر ناپذیر بودن موضع روسیه

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، بر تغییر ناپذیر بودن موضع این کشور مبنی بر از سرگیری مذاکرات برای حل مساله برنامه‌های اتمی ایران تأکید کرد. 

سرگئی لاوروف روز جمعه در دیدار با علی لاریجانی روابط روسیه و ایران را با اهمیت خواند و گفت: روابط استوار دو کشور می‌تواند تاثیر مهمی در صحنه بین‌المللی داشته باشد. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با استراتژیک خواندن روابط ایران و روسیه پس از انقلاب اسلامی، دیدار دیروز را ویژه خواند.

لاریجانی گفت: ایران و روسیه در شرایط فعلی باید بحث منافع مشترک و نه تنها کمک را مدنظر قرار دهند.دیدار لاریجانی و لاوروف سپس بدون حضور خبرنگاران در محل وزارت امورخارجه روسیه ادامه یافت.

عدم توافق ۵+۱

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سفرای گروه ۵+ ۱ در سازمان ملل، نتوانستند در نشست غیررسمی روز پنج‌شنبه خود در نیویورک در خصوص قطعنامه پیشنهادی اروپا راجع به تحریم‌های ایران به توافق برسند. 

سفرای ۵+ ۱ دومین نشست غیر رسمی خود را طی ۲  روز در دفتر نمایندگی فرانسه در سازمانی ملل تشکیل دادند، اما نتوانستند درباره قطعنامه پیشنهادی اروپا به توافق دست یابند. وانگ گوانگیا نماینده چین در سازمان ملل مذاکرات نیویورک را کند توصیف کرد.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در این سازمان، مذاکرات را خوب و جدی خواند و گفت: در بسیاری از موضوعات هنوز در سطحی قرار نداریم که به توافق دست یابیم.

کد خبر 7973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز