همشهری آنلاین: روسیه و چین خواستار نسخه‌ای ملایم‌تر از پیش‌نویس قطعنامه کنونی اروپا علیه ایران شدند.

 از نظر مسکو و پکن قطعنامه‌ای که سه کشور اروپایی علیه ایران تنظیم کرده‌اند، شدید است و مخرب خواهد بود.

خبرگزاری سوئیس از نیویورک گزارش کرد، روسیه و چین خواستار آن هستند که تحریم‌های پیشنهادی از جانب تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) علیه ایران تخفیف یابد. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل روز گذشته در نیویورک اعلام کرد که قطعنامه ایران نباید به این امر منجر شود که این کشور را از ادامه دادن به مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای‌اش بازدارد.


درخواستی برای توقف پروژه بوشهر مطرح نیست
وی با بیان این که در این قطعنامه نباید به ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر اشاره‌ای شود، افزود: بوشهر که ما در ساخت آن به ایرانی‌ها کمک می‌کند، به طور مشخص یک نیروگاه برق هسته‌ای است که مصارفی صلح‌آمیز خواهد داشت.


چورکین همچنین اعلام کرد که روسیه پیشنهاداتی را برای اصلاح قطعنامه موجود به طرف‌های مقابل ارایه کرده است.


وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل نیز از انتقاد روسیه به پیش نویس قطعنامه حمایت و درخواست کرد اقدامات تنبیهی احتمالی علیه ایران متناسب اعمال شوند. وی درباره پیش‌نویس قطعنامه موجود گفت: من فکر می‌کنم این اندکی سختگیرانه باشد. این می‌تواند ایرانی‌ها را در کنج قرار دهد.


تمایل آمریکا به گام‌های سخت
در همین حال آمریکا تلاش می‌کند گام‌های شدیدی علیه ایران برداشته شود تا تهران به بازگشت به میز مذاکرات مجبور شود. این در حالی است که ایران اعلام کرده در صورتی که تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به عنوان یک پیش شرط مطرح باشد، مذاکره معنایی ندارد.


ایران ضرب الاجل پایان ماه اوت شورای امنیت سازمان ملل را که از تهران می‌خواست غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند، نادیده گرفت که به این ترتیب طرف‌های غربی تلاش کردند قطعنامه‌ای را در شورای امنیت علیه ایران به تصویب برسانند.

کد خبر 7251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز