همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه در پاسخ به بیانیه شورای وزیران اتحادیه اروپا اعلام کرد ایران به ابتکارات مبتنی بر حسن‌نیت با حسن‌نیت متقابل پاسخ می‌دهد

اما در برابر سیاست‌های مبتنی بر تهدید و فشار رفتار متقابل و متناسب اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه صادر کرده آمده است: صدور بیانیه اخیر شورای وزیران اتحادیه اروپایی متأسفانه برخلاف تلاش‌های نماینده آن اتحادیه، خاویر سولانا، در مذاکرات با دکتر لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، مسیری را هدف گیری نموده است که به اهداف جناح‌های تندرو آمریکا شباهت بیشتری دارد تا به درک واقع‌بینانه از شرایط منطقه.

این بیانیه می‌افزاید: در آخرین دور مذاکرات آقایان لاریجانی و سولانا مسیری منطقی برای رفع نگرانی‌های احتمالی از انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز تضمین حقوق ملت ایران در بهره‌گیری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای، ترسیم شده بود که می‌توانست با حمایت آن شورا استمرار یافته و به اضطراب‌های تصنعی پایان دهد. به نظر می‌رسد شورای وزیران اتحادیه اروپایی با چنین اقدامی به نوعی در قصور سازمان یافته گرفتار آمده است چرا که عملاً عدم پایبندی خود را به توافقات حاصله طی چهار دور مذاکره طولانی نشان داده و بدین وسیله لطمه جدی به اعتماد جمهوری اسلامی ایران وارد ساخته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران پایبند به توافقات حاصله با آقای سولانا در طول مذاکرات اخیر می‌باشد و اگر اتحادیه اروپا به تبعیت از برخی قدرت‌ها راه دیگری غیر از مذاکره را انتخاب نموده است باید مسئولیت عواقب آن را نیز بپذیرد. علاوه بر این پاسخ مشروح ایران به بسته پیشنهادی شش کشور که پیشنهادات و راهکارهای مطروحه در آن بسیار روشن‌تر، جدی‌تر و سخاوتمندانه‌تر از بسته پیشنهادی کشورهای مزبور است، از نظر جمهوری اسلامی ایران همچنان اعتبار دارد و ما از اتحادیه اروپا دعوت می‌کنیم با اتخاذ راهکارهای مبتنی بر مذاکره و تعامل، تعهد واقعی خود را به حمایت از صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای به اثبات رساند.

این بیانیه اضافه می‌کند: در حالی که جمهوری اسلامی ایران تاکنون پایبندی کامل خود را به معاهده ان.پی.تی و مقررات آژانس حفظ کرده و به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بارها در عمل مخالفت خود را با تولید و به‌کارگیری این سلاح‌ها به اثبات رسانیده است، هرگونه ارتباط برقرار کردن و یکسان تلقی کردن فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای سازنده سلاح‌های کشتار جمعی یک سفسطه بزرگ با هدف تندتر کردن فضای سیاسی به شمار می‌رود. این اقدام غیر سازنده به معنی تنبیه کردن یک عضو متعهد به ان.پی.تی و لذا یک اشتباه بزرگ سیاسی خواهد بود. متأسفانه برخی از کشورها با نگاهی ابزاری به نهادها و ساز و کارهای بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده ان.پی.تی بیشترین ضربه را به نهادهای بین‌المللی زده و مشروعیت و مرجعیت آنها را زیر سئوال برده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران کشوری مسئولیت‌پذیر در نظام بین‌الملل است و به تعهدات بین‌المللی خود همچنان پایبند خواهد بود، ولی اگر طرف مقابل مسیر فشار، تحریم و تهدید را انتخاب نماید بی‌تفاوت نخواهد ماند و اجازه پایمال شدن حقوق خویش را نخواهد داد. اتحادیه اروپا و تمامی طرف‌های دیگر باید بدانند مسیر شورای امنیت و تحریم مسیری غیر قانونی و غیر حقوقی است که کاملاً متباین از مسیر مذاکرات و همکاری‌های دراز مدت، آن گونه که در بسته پیشنهادی و پاسخ ایران آمده است، می‌باشد. اشتباه محاسباتی بزرگی است اگر تصور شود که می‌توان همزمان هر دو مسیر را تحت عنوان سیاست هویج و چماق فعال کرد.

در خاتمه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران هم چنانکه به ابتکارات مبتنی بر حسن‌نیت با حسن‌نیت متقابل پاسخ خواهد داد در برابر سیاست‌های مبتنی بر تهدید و فشار نیز رفتار متقابل و متناسب اتخاذ خواهد نمود. بنابراین همچنان طرف اروپایی را به بازگشت به میز مذاکرات دعوت می‌نماید.

کد خبر 6222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز