یک مقام مسوول با تایید راه‌اندازی آبشار دوم سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در دو هفته گذشته، تصریح کرد که در یک هفته گذشته تزریق گاز در آن انجام گرفته است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اظهارات اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ مبنی بر راه‌اندازی آبشار دوم سانتریفیوژ جدید ایران در اواسط هفته‌ آینده اظهارداشت: آبشار دوم ایران دو هفته‌ گذشته نصب و در  هفته گذشته، تزریق گاز در آن صورت ‌گرفته است.

این مقام مسوول درباره اظهارات البرادعی گفت: این اظهارات نوعی خبر‌سازی از سوی مدیرکل آژانس است.

وی با بیان این که آژانس در این‌باره کاملا مطلع است و بازرسان نیز در ایران حضور دارند، ادامه داد: درحال حاضر محصول آبشار دوم را به دست آورده‌ایم.

محمد البرادعی اعلام کرده بود که ایران آزمایش بر روی تجهیزات جدید غنی سازی اورانیوم را که می‌تواند ظرفیت کنونی تاسیسات کوچک تحقیق و توسعه این کشور را به دو برابر افزایش دهد، آغاز کرده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ نیویورک تایمز اعلام کرده بود که بر مبنای تازه‌ترین بازرسی‌های ما، دومین آبشار سانتریفیوژ (در ایران) نصب شده و آماده به کارگیری است.

وی همچنین تاکید کرد که هنوز اورانیومی به این سیستم جدید وارد نشده است، اما امکان دارد که در روزهای آینده چنین اتفاقی رخ دهد.

پیش از این، غنی سازی تا 5/4 درصد در مقیاس تحقیق و توسعه توسط 164 سانتریفیوژ در نطنز انجام می‌شد که این تعداد اکنون دو برابر شده است.

این رقم بنا بر اعلام مسوولان سازمان انرژی اتمی قرار است تا پایان سال جاری به 3000 سانتریفیوژ افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 6632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز