سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کمیسیون داخلی پارلمان ایران کلیات طرحی را تصویب کرد که می‌تواند نظارت سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای کشور را متوقف کند، در این حال دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به منزوی کردن ایران هشدار داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز [سه‌شنبه 14 شهریور 1385] در جمع خبرنگاران گفت که کلیات طرح تعلیق ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در این کمیسیون تصویب شده و جزئیات آن نیز در شور دوم بررسی می‌شود.

به گفته کاظم جلالی ماده واحده این طرح دولت را مکلف می‌کند در صورت ایجاد هرگونه محدودیت از سوی شورای امنیت علیه ایران، بازرسی‌های بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای کشور را به حالت تعلیق درآورد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهاد ناظر سازمان ملل در فعالیت‌های هسته‌ای است که اجرای معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و سایر مقررات مربوطه را به عهده دارد.

هشدار کوفی عنان  

در این حال کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به منزوی کردن ایران هشدار داد.

به گزارش رویترز، عنان امروز در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی گفت: جامعه بین‌المللی باید روی ایران حساب کند، نه اینکه آن را در انزوا قرار دهد.

او درباره مناقشه هسته‌ای ایران تأکید کرد: نکته اصلی این است که باید از رویارویی با ایران اجتناب کرد. این مسئله‌ای است که به صبر و استقامت نیاز دارد و مناسب‌ترین راه حل برای آن مذاکره است.

مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران پس از آن اوج گرفت که مقامات تهران از پذیرش قطعنامه 1696 شورای امنیت سازمان ملل خودداری کردند.

شورای امنیت در این قطعنامه به ایران تا پایان ماه اوت (9 شهریور) مهلت داده بود به تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و بازپردازش مواد هسته‌ای پایان دهد و یا با احتمال مجازات‌هایی نظیر تحریم اقتصادی و محدودیت‌های ارتباطی و دیپلماتیک روبرو شود.

ایالات متحده آمریکا عقیده دارد اینک که ایران به درخواست شورای امنیت بی‌توجهی کرده است باید برای اعمال تحریم‌های مذکور اقدام کرد.

اما روسیه، چین و اتحادیه اروپایی که در مجموع چهار کرسی دائم شورای امنیت را در اختیار دارند می‌گویند باید فرصت بیشتری برای گفتگو با ایران درنظر گرفت.

موضع چین
روسیه و اتحادیه اروپایی پیش‌تر نظر خود را درباره گفتگوی بیشتر با ایران اعلام کرده بودند.

چین نیز در نخستین موضع‌گیری رسمی پس از پایان مهلت شورای امنیت گفت هنوز خواستار یافتن راه‌حل مسئله از طریق مذاکره با ایران است.

کین گنگ، سخنگوی وزارت‌امورخارجه چین امروز در یک کنفرانس خبری گفت: ما مصرانه خواستار حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفتگو هستیم.

در این حال گفته می‌شود علی لاریجانی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به زودی برای گفتگو با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی راهی اروپا خواهد شد.

اهمیت مذاکرات لاریجانی و سولانا در این است که بعضی مقامات غربی، از جمله وزیرخارجه آلمان، آن را آخرین شانس تفاهم پیش از ارجاع دوباره موضوع به شورای امنیت می‌دانند.
فرانک والتر اشتاینمایر دیروز گفته بود اگر مذاکرات سولانا و لاریجانی نتواند مقامات تهران را به تغییر روش درباره پرونده هسته‌ای‌شان تشویق کند، گفتگوهای بعدی با ایران بی‌معنی خواهد بود.

کد خبر 3549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز