همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور ادعای مخفی‌کاری ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را دروغی بزرگ خواند و تأکید کرد: فعالیت‌های ما از ابتدا زیر نظر آژانس بود و قانون را نقض نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد امروز [شنبه 8 مهر 1385] در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: کسانی که می‌گویند ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای مخفی‌کاری کرده است دروغی بزرگ می‌گویند.

به گفته وی کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظفند فعالیت‌های خود را طی مراحلی به آژانس اطلاع بدهند و لزومی ندارد این اطلاعات «به روز» باشد.

احمدی‌نژاد گفت: مثلاً موقعی که یک کشور می‌خواهد به چرخه سوخت دست پیدا کند، باید 180 روز قبل از این که اورانیوم را تزریق کند به آژانس اطلاع بدهد و درخواست نظارت کند، فعالیت‌های ما هم از همان ابتدا زیر نظر آژانس بوده و هیچ‌گاه قانون را زیرپا نگذاشته‌ایم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پی آن شورای امنیتِ سازمان ملل، ایران را متهم کرده‌اند پاره‌ای از فعالیت‌های حساس خود را در زمینه فرآوری و غنی‌سازی اورانیوم و پژوهش درباره پلوتونیوم، در طول دو دهه گذشته به آژانس گزارش نکرده است. البته رئیس‌کل آژانس اذعان دارد که این شیوه از اکتبر سال 2003 تقریباً اصلاح شده است.

رئیس‌جمهوری در سخنرانی امروز خود گفت: ما اعلام کرده‌ایم که دارای چرخه سوخت هستیم؛ ولی دولت‌هایی که با ایران مخالفند بمب‌های نسل اول، نسل دوم و نسل سوم دارند و آنها را آزمایش می‌کنند. آنوقت آنها در مخالفت با دستیابی ما به دانش هسته‌ای می‌گویند ممکن است ایران در آینده از فعالیت‌های صلح‌آمیز انحراف پیدا کند و این نگران‌کننده است، آیا به نظر شما این استدلال‌ها خنده‌دار نیست؟

وی به آنچه درباره احتمال وقوع حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گفته می‌شود اشاره کرد و افزود: در تماس با کوفی عنان به او گفتم این فناوری در ذهن و مغز جوانان ماست و اگر به تأسیسات ما حمله شود، آنها دوباره بهترش را می‌سازند.

کد خبر 5077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز