سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد امروز درباره مسائل مختلفی چون اقدامات اقتصادی دولت، انتقادات رسانه‌ها، رابطه با آمریکا، ارسال پیام برای مردم ایالات متحده، برنامه هسته‌ای ایران، بانک پارسیان، اشتغال و... با خبرنگاران سخن گفت

به گزارش خبرگزاری فارس، چهارمین مصاحبه خبری محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران در پانزدهمین ماه دولت نهم عصر امروز [سه‌شنبه 23 آبان 1385] با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی در تالار شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در ابتدای این نشست خبری با تشریح رویدادها و مسائل مختلف داخلی و خارجی با تأکید بر اینکه دولت با تأسی از نشاط ملت برای خدمت به مردم اهتمام کامل دارد، تصریح کرد: دولت برخاسته از ملت مؤمن و انقلابی، باید مؤمن و انقلابی و نماینده خواستگاه و ویژگی‌های ملت باشد.

وی با مروری بر عملکرد دولت در ماه‌های اخیر گفت: در یک‌سال و سه ماه گذشته از عمر دولت نهم، پرونده هسته‌ای یکی از موضوعات مهم کشور بوده و تقریباً تمامی کشورهای بزرگ برای جلوگیری از استیفای ملت در برابر ما صف‌آرایی کردند.

احمدی‌نژاد ایستادگی و هوشمندی ملت را عامل دستیابی ایران به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دانست و گفت: زمان در دیپلماسی پرونده هسته‌ای به نفع ملت ایران است و کسانی که دستیابی ایران را به چرخه سوخت هسته‌ای سخت می‌دانستند، امروز پذیرفته‌اند که با ایران برخوردار از چرخه سوخت هسته‌ای زندگی کنند.

رئیس‌جمهور، انحصار سوخت هسته‌ای و چرخه‌ انرژی هسته‌ای در دست قدرت‌های بزرگ را راهکاری برای تداوم سلطه بر کشورهای دیگر دانست و افزود: ایستادگی و تثبیت ملت در این مرحله برای برخی گران است و ایستادگی ملت ایران امروز شرایط را تثبیت کرده است.

وی گفت: امیدواریم در سال جاری جشن هسته‌ای شدن ملت ایران را برپا کنیم.

«ظرف دو سال آینده تمامی مردم ایران وارد چرخه سالم اقتصادی می‌شوند»
احمدی‌نژاد در ادامه این کنفرانس خبری گفت: توزیع سهام عدالت به سرعت ادامه می‌یابد و ظرف دو سال آینده تمامی مردم ایران وارد چرخه سالم اقتصادی کشور می‌شوند.

احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران با تأکید بر این که ملت ایران به دنبال صلح و زندگی مسالمت آمیز در کنار دیگر کشورهاست گفت: ایران بر خلاف برخی کشورها پایبندترین کشور به قوانین هسته‌ای است و خواستار تعامل با تمامی کشورهای جهان غیر از رژیم نامشروع صهیونیستی هستیم.

احمدی‌نژاد افزود: ما ارتباط سیاسی مناسبی با آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا و اروپا داریم و این ارتباط رو به جلو است.

وی گفت: پذیرش حقیقت ملت ایران برای برخی کشورها سخت است، ولی اخم و ناراحتی آنها تأثیری در حرکت رو به جلوی ملت ایران ندارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی دستیابی و توسعه ایران در تمامی عرصه‌ها را مورد توجه قرار داد و در ادامه به بحث تغییر نگرش و سازماندهی جدید کشور در جهت اجرای عدالت اشاره کرد و گفت: تحقق عدالت از آرمان‌های ملت ما و ضرورت دستیابی به امنیت پایدار بوده و رمز پایداری یک ملت است.

وی گفت: دولت تلاش کرده تا جهت‌گیری‌ها به سمت عدالت باشد و در این راستا سهام عدالت را توزیع کرد.

رئیس شورای عالی اقتصاد توزیع سهام عدالت را عامل کوچک کردن دولت و خارج شدن از تصدی‌گری دانست و گفت: از سال 72 تا 84 مجموعه واگذاری‌های دولت در بخش اقتصاد حدود سه هزار میلیارد تومان بود ولی طی 4 ماه پس از موافقت رهبری با اجرای اصل 44 قانون اساسی 2 هزار و سیصد میلیارد تومان از امکانات دولت به بخش تعاونی و خصوصی واگذار شد.

رئیس‌جمهور با انتقاد از سرمایه‌گذاری سرمایه‌های ملت در بخش‌های دیگر گفت: دولت تلاش کرد تا درآمد نفت را به زندگی مردم بازگرداند و این تغییر رویکرد به پائین‌ترین سطح زندگی مردم رسیده و یک میلیون و چهار صد هزار نفر هر یک 500 هزار تومان سهام عدالت دریافت کرده‌اند که تا سقف دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

احمدی‌نژاد با اشاره به اتخاذ ساز و کارهای گوناگون دولت برای واگذاری بخش دولتی به مردم گفت: با فراهم شدن زیر ساخت‌ها، کارخانه‌ها باید با پرداخت مالیات‌ها و بدهی‌ها وارد بورس شده و در سهام عدالت مشارکت نمایند.


وی گفت: توزیع سهام عدالت به سرعت ادامه می‌یابد و ظرف دو سال آینده تمامی مردم ایران وارد چرخه سالم اقتصادی کشور می‌شوند.

احمدی‌نژاد ساماندهی وضعیت کشاورزی را به عنوان پایه اقتصادی کشور در دولت نهم مورد اشاره قرار داد و گفت: تقویت بخش کشاورزی نقش اجتماعی گسترده‌ای هم دارد و باعث کاهش مهاجرت های گسترده می‌شود و برنامه‌ریزی‌ها را بهبود می‌دهد.

احمدی‌نژاد گفت: خرید به هنگام محصولات کشاورزی از اقدامات ارزنده دولت در تقویت بخش اقتصادی است و بخش مهمی از بودجه متمم دولت در سال گذشته پرداخت بدهی دولت به کشاورزان طی سال‌های گذشته بوده است.

رئیس‌جمهور با انتقاد از مشکلات ایجاد شده در تأخیر پرداخت خرید محصولات کشاورزی گفت: دولت آن دسته از محصولات کشاورزی مانند گندم، چای و برنج را که موظف به خرید آن است به روز خریده و قیمت آن را به موقع پرداخت می‌کند.

«طی سه چهار سال آینده دغدغه اشتغال در کشور نخواهیم داشت»
محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: روزانه 2 هزار طرح در سراسر کشور در شورای اشتغال بررسی و به بانک‌ها معرفی می‌شود و ان‌شاءالله در سه چهار سال آینده دغدغه اشتغال در کشور نخواهیم داشت.

رئیس‌جمهوری با اشاره به دیگر اقدامات دولت گفت: شاخص‌های اقتصادی ما به سرعت مثبت و رو به جلو است که یکی از شاخص‌های مهم آن عملکرد بورس است.

وی با اشاره به بحران بورس طی سال 83 و بعد از آن و عوامل بروز آن گفت: وقتی دولت جدید شرایط را تحویل گرفت، روند نزول بورس به شدت ادامه داشت، ولی اینک روند بورس تثبیت و اطلاعات داده شده شفاف است.
احمدی‌نژاد افزود: رقم معاملات ما در بورس اینک تساعدی بوده و در 7 ماه بازده فعالیت بورس‌ها 12 درصد است که رقم مناسب و خوبی است.

وی گفت: در سال 84 تنها شاخص کل بورس در 38 روز مثبت بود ولی از ابتدای سال 85 تاکنون 68 روز شاخص بورس مثبت بوده است.

رئیس‌جمهور افزود: 325 هزار میلیارد ریال در سال 84 میزان معاملات بورس بود که تنها در 7 ماه اول سال به 334 هزار میلیارد ریال با بازده بیش از 12 درصد رسیده است که امری مطلوب و پذیرفتنی برای سرمایه‌گذاری است.

وی به صادرات غیر نفتی و افزایش آن طی 15 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 7 و 2 دهم میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و علیرغم پیش‌بینی برنامه توسعه صادرات غیر نفتی طی هفت ماه گذشته بیش از 8 و 4 دهم میلیارد دلار رسیده که نشان از روند مثبت دارد و امیدواریم تا پایان سال در 14 میلیارد دلار برسد.

وی گفت: در هفت ماه گذشته با افزایش صادرات نفتی میزان واردات کشور هم 3 درصد کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از شاخص‌های دیگر قابل توجه، رشد سرمایه‌گذاری های خارجی در ایران، برخلاف تبلیغات منفی علیه کشورمان است و امروز شاهد یک رشد جهشی بوده‌ایم.

وی گفت: در سال 82 بیش از هزار و 685 میلیون دلار، در سال 83 دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار، در سال 85 چهار میلیارد و 310 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت گرفته که در 7 ماهه اول سال، به هفت میلیارد و دویست میلیون دلار رسیده است.

وی گفت: در سال 82 سیصد و نود و دو میلیون دلار، در سال 83، دویست و هشتاد و یک میلیون دلار، در سال 84 سیصد و پنجاه و هفت میلیون دلار جذب سرمایه‌های مردمی داشتیم که در 7 ماهه اول به 678 میلیون دلار رسیده است.

احمدی‌نژاد به بخش بنگاه‌های کوچک زودبازده برای اجرای عدالت و ایجاد اشتغال به عنوان ضرورتی مهم در برنامه‌های دولت اشاره کرد و گفت: این خلاء که ناشی از سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های بزرگ بود اینک مرتفع گردید و با میانگین بیش از 12 میلیون تومان سرمایه‌گذاری و تدوین اساسنامه آموزش و سازماندهی بنگاه‌های زود بازده و دولت با یک اقدام سریع و همیاری شبانه‌روزی بانک‌ها، تنها در هفت ماهه اول سال 85، سیصد و هفتاد و هشت هزار و 600 طرح به بانک‌ها معرفی شده که در صورت بهره برداری کامل، یک میلیون و دویست هزار شغل ایجاد می‌کند.

احمدی‌نژاد گفت: شبکه بانکی در سراسر کشور تا امروز 191 هزار طرح را تائید کرده‌ است که در مرحله عقد قرارداد هستند و 49 هزار طرح عملیاتی شده است.

وی گفت: بیش از 121 هزار طرح زودبازده به مرحله عقد قرار داد رسیده است که بانک‌ها بیش از 4 هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت کرده‌اند.

احمدی‌نژاد افزود: تاکنون 3 هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است که در مقایسه با گذشته و مثلاً واگذاری وام اشتغال که 900 میلیارد تومان در یکسال بوده جهشی فزاینده داشته است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه 2 هزار طرح در سراسر کشور در شورای اشتغال بررسی و به بانک‌ها معرفی می‌شود، ان‌شاءالله در سه چهار سال آینده دغدغه اشتغال در کشور نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: در همین مدت اندک و با راه اندازی طرح‌های زود بازده 144 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به واگذاری 35 درصدی به بنگاه‌های زودبازده گفت: کار شبانه روزی بر رفع معضل اشتغال جوانان باعث شده تا این روند، مسیر خوبی را طی نماید.

رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت های عمرانی کشور و افزایش سهم اعتبارات عمرانی که از 19 درصد به 22 و نیم درصد افزایش یافته است گفت: سازماندهی عمرانی به گونه‌ای است که تا دی ماه صد در صد بودجه عمرانی کشور را جذب خواهیم کرد که این امری بدیع و بی‌نظیر است.

«بزودی برای ملت آمریکا پیام خواهم فرستاد»
رئیس‌جمهور اعلام کرد: به زودی در پی درخواست ملت آمریکا به ملت این کشور پیامی خواهم فرستاد که هم اینک در مرحله نگارش آن هستم و با ملت این کشور گفتگو خواهم کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری امروز سه شنبه خود با خبرنگاران به سؤالات نمایندگان رسانه‌های داخلی در خصوص مسائل مختلف پاسخ داد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران در خصوص دستاوردهای سفرهای استانی در آستانه بیست و یکمین سفر به استان کردستان گفت: سفرهای استانی دستاوردهای فراوانی دارد و دولتی که متعلق به همه ملت ایران است، در این سفرها می‌تواند با تمام نیاز های ملت ایران در تمامی نقاط کشور آشنا ‌شود.

وی گفت: در این سفرها با توزیع عادلانه منابع، عدالت اجرا می‌شود و تضمین کننده احیای هویت مناطق و پیوند عاطفی ملت ایران می‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: همه ایران عزیز است و باید در همه جا زندگی خوب داشت و در این راستا ساختار اداری و مدیریتی کشور احیا و سازماندهی می‌شود.

وی افزود: سفرهای استانی ما در بسیاری از کشورهای دنیا رایج شده است و روسای کشور‌ها در تماس با ما به سفرهای دوره‌ای که همان استانی است اشاره می‌کنند.

رئیس‌جمهور با بیان این که دولت مجموعه‌ای مکمل است، گفت: سفرهای استانی باعث درمان مشترک تمام نقاط کشور می‌شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به برنامه ریزی های دولت گفت: ما براساس ضرورت، نیازهای منطقه‌ای، مطالعات منطقه‌ای و برنامه‌ریزی به استانها سفر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در خصوص نتایج انتخابات آمریکا و شکست بوش و تأثیر آن بر دیپلماسی این کشور در برابر ایران گفت: این بوش نبود بلکه شکست آمریکا در برابر ملت‌های دنیا به خاطر تجاوز، یک جانبه گرایی، زورگویی و تحقیر ملت‌هاست که در سیاست‌های دولت آمریکا نمایان گردیده و باعث تحقیر ملت آمریکا نیز شده است.

وی گفت: کسانی که با رای اندکی از مردم انتخاب شده‌اند، فکر نکنند حالا هر کاری می‌خواهند می‌توانند، بکنند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر این که رفتار آمریکا ارتباطی به مردم آمریکا ندارد، گفت: اگر گروه جدید بخواهد همان شیوه قبلی دولت بوش را ادامه دهد، با سیلی ملت‌های جهان رو برو شده و به همان سرنوشت دچار خواهند شد.

وی گفت: به زودی در پی درخواست ملت آمریکا به ملت این کشور پیامی خواهم فرستاد که هم اینک در مرحله نگارش آن هستم و با ملت این کشور گفتگو خواهم کرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران در خصوص میزان پاسخ به مطالبات دانشجویان گفت: دانشجویان سرمایه ملت بوده و جوانان باید به وضع موجود نگاهی انتقادی داشته باشند.

احمدی‌نژاد نظارت دانشجویی بر امور کشور را برای دولت بسیار انگیزاننده دانست و با تأکید بر تعامل دولت و دانشجو آن را باعث رشد دانست و افزود: گوش دولت برای شنیدن باز است و حتی به بی‌انصافی‌‌های فراوان هم گوش می‌دهیم، چرا که اگر از صد حرف هیچکدام هم مثبت نباشد ما برنده‌ایم.

وی در خصوص دلایل عدم پاسخگویی دولتمردان آمریکایی به سؤالات خبرنگاران ایرانی در حالی که دولت مردان ایرانی بارها به سؤالات آنان پاسخ داده و در برابر خبرنگاران و رسانه‌های این کشور حاضر شده‌اند، گفت: آنها از خبرنگاران و رسانه‌های مستقل می‌ترسند و اجازه نمی‌دهند ولی آنرا پیگیری می‌کنیم چرا که خبرنگاران ما مستقل و توانا هستند و برای پاسخ دادن به خبرنگاران ایرانی کار را پیگیری می‌کنیم.

«مشکل افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به زودی حل می‌شود»
محمود احمدی‌نژاد با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان دولت وعده داد؛ با کمک دولت به زودی مشکل افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی حل می‌شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز سه شنبه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص این که دولت همواره بحث مبارزه با تبعیض را مطرح کرده ولی یک نگاه اجمالی به حقوق بازنشستگان نشان می‌دهد که آنها رنج می‌برند، گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی متعلق به دولت نیست و حقوق کارکنانی است که از حقوق ماهیانه آنها کسر شده و در دوره بازنشستگی به آنها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: دولت حقوق بازنشستگان خود را افزایش داد، ولی منابع تأمین اجتماعی کشش ندارد و باید سعی کنند خرج اضافه را بزنند، دولت نیز کمک می‌کند و در زمانی کوتاه این مشکل حل شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال واحد مرکزی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از دولت و این که چه تدابیری را برای آن در اندیشیده‌اید، گفت: دولت هر روز با نشاط و پرتوان تر در صحنه است، ما مصمم هستیم در کنار ملت ایران در جهت آرمان‌های بزرگ انقلاب و ساختن کشور حرکت کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه آفتاب یزد مبنی بر این که آیا روزنامه های مخالف دولت که تیراژ کمی دارند آیا می‌توانند مانع حرکت دولت شوند؟ اظهار داشت: آلوده کردن فضا و تخریب چیز بدی است، تعداد مهم نیست، عمل، عمل بدی است، انتقاد چیز خوبی است اما تحریف و خبر غیر صحیح خیلی بد است، رسانه‌های مکتوب ما یک بار به خاطر تسلط و نفوذ برخی گروه‌ها اعتماد مردم را از دست دادند، نباید کاری کنیم که بی‌اعتمادی ادامه یابد، باید اعتماد باشد، اما این که دائم تحریف کنند و مطالب غیر واقع باشد، درباره خود من صدها خبر دروغ و بعدش هم مقاله می‌نویسند، اینها چیز خوبی نیست؛ به حمد‌الله جوانان وارد عرصه رسانه شده‌اند.

وی با تأکید بر این که دوست داریم روزنامه‌ها روزانه 10 میلیون تیراژ داشته باشند، در ادامه با اشاره به جلسه خود با نمایندگان و اینکه در آن جلسه گفتم شعار دو تا بچه غلط است و توانمندی کشور ما زیاد است، بیان داشت: این خبر طور دیگری مطرح شد و مورد تمسخر و جعل قرار گرفت.

احمدی‌نژاد با بیان این که در هیچ جای دنیا همبستگی بین رشد اقتصادی و کنترل جمعیت مشاهده نمی‌شود و مشکلات اقتصادی ما ربطی به رشد جمعیت ندارد، تصریح کرد: رقیبان ما به رشد جمعیت جایزه می‌دهند اما به ما می‌گویند کنترل کنید، در حالی که کشورهای قدرتمند پر جمعیت هستند و این یک فاکتور است.

وی در ادامه گفت: ما خوشحالیم که جمعیت ما جوان است، جوانان باعث حرکت هستند، اما با این رشد جمعیت کشور تا چند سال دیگر دانشگاه‌های ما خالی می‌شود، آیا می‌توانیم 20 سال دیگر جمعیت پیر خود را کنترل کنیم؟
احمدی‌نژاد با بیان این که رسانه‌های ما از دولت پول می‌گیرند تصریح کرد: آنها که می‌خواهند فضای رسانه‌ها را مخدوش کنند بدانند که سودی نمی‌برند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه سیاست روز درباره این که دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی جدیت قابل توجهی داشته ولی دیده می‌شود که برخی در مقابل آن می‌ایستند، گفت: همه باید همراهی کنند اینکه با یک فساد بانکی برخورد شود ولی در جایی دیگر چیز دیگر باشد، باید اصلاح شود، تازگی‌ها عده‌ای وظیفه خود را درست انجام نمی‌دهند و می‌خواهند به کارهای شخصی رئیس‌جمهور نظارت کنند.

«مدیرعامل جدیدی برای بانک پارسیان انتخاب خواهد شد»
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص این که بر کناری رئیس بانک پارسیان خلاف و غیر قانونی بوده است، آیا این اقدام بانک مرکزی دخالت در بخش خصوصی نیست؟ بیان داشت: بخش خصوصی اینها نیست، ما می‌گوییم اگر فضا سالم باشد بخش خصوصی فعال خواهد شد، کار بانک مرکزی کار قانونی است، دولت مدافع حقوق مردم است و قانون هم این اختیار را به بانک مرکزی داده و بانک مرکزی ما هم جزء قانونمند‌ترین بانک‌ها است.

وی اضافه کرد: ما برای رعایت حال ته مانده [آبروی] برخی افراد حرف‌ها را نزدیم.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: سران سه قوه با این مسئله موافق بودند و کار قانونی بود و ان‌شاءالله مدیر عامل جدید بانک پارسیان انتخاب خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص این که در طول مدت عمر دولت نهم به مسائل فرهنگی کمتر پرداخته شد و مهمترین برنامه‌های دولت در این بخش چیست و مهمترین موانع چیست؟ بیان داشت: در بخش فرهنگی دو کار تقریباً مجزا داریم یک کار عمومی و یک کار حرکات ریز و نهادینه کردن است، در فرهنگ عمومی دولت کارهای بزرگ را انجام داده است. در فضای عمومی، نشاط، همبستگی، شجاعت و توجه به عدالت جا افتاده است، آرمان خودباوری به میدان آمده و روحیات جوانان ما تغییر کرده و امید به همبستگی به میدان آمده است.

وی ادامه داد: ما به سمت تربیت انسان‌های با نشاط در حال حرکت هستیم و در بخش کارهای فرهنگی و عملیاتی مانند سینما و تئاتر هنوز ضعف داریم و هنوز موتور حرکت دولت ما در این زمینه‌ها روشن نشده و کمی گیر داریم، اما اعتقاد داریم که کشور را باید همه با هم بسازیم دولت در هیچ جا، مقابل مردم نیست به خصوص در عرصه فرهنگ که ما معتقدیم باید کار فرهنگی کرد، چرا که کار فرهنگی دستور و تزریقی نیست و باید با رفاقت و تذکر کار را درست کنیم و همه مسئول صیانت از فرهنگ و رشد آن هستیم و هر رفتاری که دو دستگی و بد دلی ایجاد کند مورد تائید دولت نیست.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: نشانه‌های موجود نشانه‌های مثبت است و طبق آمار نیروی انتظامی، سیر کاهش در بزهکاری‌ها وجود داشته است.

«عمق نفوذ سیاسی ایران همه عالم را گرفته است»
احمدی‌نژاد تأکید کرد: عمق نفوذ سیاسی ایران همه عالم را گرفته و به لحاظ حمایت افکار عمومی دنیا قدرتمندترین کشور هستیم که این دستاورد حرکت ملت و نتیجه ایستادگی است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر این که جشن بزرگ هسته‌ای تا پایان سال برگزار می‌شود و تا تکمیل شدن فعالیت هسته‌ای کشور، چه کارهایی در پیش است و فکر نمی‌کنید واکنش جهانی به دنبال داشته باشد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: جشن هسته‌ای یعنی جشن تثبیت حق هسته‌ای ملت ایران و الا فعلاً باید مجتمع‌های تولید سوخت هسته‌ای را گسترش دهیم.

وی افزود: حجم زیادی از انرژی دولت در پیگیری این حق صرف می‌شود و مخالفین هم کار خود را می‌کنند، که مهم نیست.

خبرنگار روزنامه قدس از احمدی‌نژاد در باره فعالیت‌های ستادی موسوم به حامیان دولت و بهره‌برداری مخالفان دولت از این موضوع پرسید که وی گفت: همه ملت برای دولت یکسان هستند، مهمترین مسئولیت ما برگزاری انتخابات پرشور و قانونمند است.

وی توصیه کرد؛ همه شرکت کنندگان با هم برادر باشند، البته عده‌ای با نفی دیگران برای خود اعتبار کسب می‌کنند، فکر می‌کنیم همه ملت طرفدار دولت و دولت طرفدار آنهاست.

خبرنگار دیگری در باره اجرایی نشدن برخی مصوبات دولت پرسید که معاون سازمان بازرسی آن را اعلام کرده که احمدی‌نژاد گفت: توصیه می‌کنیم سازمان بازرسی، کار خود را انجام دهد.

احمدی‌نژاد در ادامه افزود: مصوبات استانی فقط طیفی از مصوبات است و ساز و کارهای مختلفی برای اجرا وجود دارد، تمام مصوبات دولت قانونمند شده است و هم مردم وهم دولت باید پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چه توصیه‌ای برای استفاده از نام حامیان دولت در انتخابات دارید؟ گفت: توصیه می‌کنیم از نام دولت استفاده نکنند، اما دخالتی در کار احزاب و گروه‌های در انتخاب نداریم.

خبرنگار خبرگزاری قرآنی از احمدی‌نژاد پرسید که دولت چه تدبیری برای جلوگیری از حرمت شکنی افراد داشته است که وی گفت: برنامه دولت در این زمینه بسیار گسترده است و تصمیمات دولت همیشه برای اجرایی کردن دستورات قرآن است.

وی همچنین خبر داد قرار است در وزارت ارشاد معاونت قرآن تشکیل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اعلام شاخص‌ترین دستاوردهای دولت را خواستار شد که رئیس جمهور تأکید کرد: عمق نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی همه عالم را گرفته و به لحاظ حمایت افکار عمومی دنیا قدرتمندترین کشور است که این دستاورد حرکت ملت و نتیجه ایستادگی است.

احمدی‌نژاد به سؤال خبرنگار جام‌جم بین‌الملل نیز که در مورد مشکلات ایرانیان مقیم آمریکا سؤال کرده بود، پاسخ داد: ایرانیان همه جای دنیا عزیز هستند، دو جلسه با ایرانیان آمریکا داشتیم که همه جلسه درخواست ایرانیان برای کمک به کشورشان بود، که خواهش کردیم همین جا، ولی ایرانی زندگی کنید.

رئیس جمهور افزود: نامه‌ای به دولت آمریکا نوشتیم که یک خط مستقیم پرواز برقرار شود که پاسخ ندادند، شاید هم می‌ترسند که مراودات مستقیم داشته باشیم چون منطق قوی‌تری داریم.

احمدی‌نژاد درباره گفت‌وگوی ایران و آمریکا نیز گفت: اصل بر دوستی و گفت‌وگو است و اگر نقض شود، یک مشکل حتماً هست، مثل رژیم اشغالگر قدس که نامشروع است، به خاطر رفتار دولت آمریکاست که با آن گفت‌وگو نمی‌کنیم در هر صورت باید خودشان را اصلاح کنند، چون می‌خواهند دخالت کنند و ملت ما زیر بار این گونه حرف‌ها نمی‌رود، البته وقتی می‌خواهند گرفتاری‌شان حل شود، یا ارتباط برقرار کنند چنین کارهایی انجام می‌دهند، اما از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نمی‌کنیم و آمریکا به جای دخالت در دنیا به مشکلات مردم خود و کشورش بپردازد، مردم آمریکا هم نتیجه چپاول یک کشور را برای خود دوست ندارند.

رئیس جمهور تأکید کرد: الان یک فرصت و بهانه برای اصلاح دولت آمریکا پیش آمده و الا برای ما فرقی نمی‌کند.


خبرنگار شبکه العالم در باره دستاوردهای هسته‌ای ایران همچون رسیدن به زنجیره سه هزارتایی سانتریفیوژ پرسید که وی اظهار داشت: تا رسیدن به 60 هزار تا سانتریفیوژ راه زیادی است.

خبرنگار رسالت از پرونده‌های ایران در دیوان لاهه و فواید آن برای ملت پرسید که احمدی‌نژاد گفت: معاونت حقوقی در ریاست جمهوری سازماندهی دوباره شد و از آنها می‌خواهم اطلاع‌رسانی این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

خبرنگار دیگری از روزنامه خراسان درباره کاهش رقم بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها پرسید که رئیس جمهور اظهار داشت: من دانشگاهی و طرفدار پژوهش هستم و به جای اتفاقی که قبلاً به نام پژوهش می‌افتاد اما به کام پژوهش نبود، طرحی را اجرا کردیم که به نظر کاهش بودجه پژوهش است، اما سعی داریم بودجه خالص در اختیار دانشگاه‌ها را به 3 درصد برسانیم که در متمم بودجه هم پیش‌بینی‌هایی شده است.

خبرنگار روزنامه کارگزاران از احتمال تحریم ایران و برنامه دولت سؤال کرد و احمدی‌نژاد گفت: هنوز چیزی تصویب نشده و برای هر موضوعی خود را‌ آماده کرده‌ایم و بسیاری قراردادها را با همین شرط تحریم منعقد می‌کنیم و اگر لازم شد هم نظامات جدید پولی و مالی در دنیا تدوین خواهد شد.

خبرنگار روزنامه جهان صنعت ادعا کرد که دولت ناکامی‌هایی در زمینه جذب سرمایه داشته که رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید سال به سال و با توجه به آمارهای مبنایی سخن گفت، هنگامی که شاخص بورس بالا می‌رود، این جهت‌دهی سرمایه مردم به سمت بورس را نشان می‌دهد؛ همچنین برای واگذاری کارخانجات موضوع اصل 44 برنامه‌ریزی دقیقی شده است و به زودی اعلام خواهیم کرد که سری اول کارخانجات و موضوع واگذاری این اصل شامل چه مصادیقی است.

خبرنگار روزنامه اسرار از عدم شفاف بودن برنامه فرهنگی دولت و عدم حمایت از روزنامه‌ها پرسید که احمدی‌نژاد به خرید روزانه چندین هزار روزنامه توسط دولت که در دنیا بی‌سابقه است، اشاره کرد.

خبرنگار ایلنا موضوع حمایت از نهادهای غیر دولتی را مطرح کرد که احمدی‌نژاد گفت: من برآمده از متن مردم هستم و معتقدم مردم باید بخش‌های مختلف مثل اقتصاد را اداره کنند، اما تشکل‌های مردمی به این معنا نیست که دولت به آنها کمک کند، امروز هم کارهای بسیاری توسط مردم صورت می‌گیرد که عرصه‌های آن هم گسترده است و ما نیز حمایت و تقویت خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد در پایان پیرامون اصلاح قانون کار گفت: اصلاح قانون کار همیشه مطرح بوده است و در بخش‌های مختلف به آن پرداخته‌اند اما الان در دستور کار دولت قرار ندارد و اگر وارد اصلاح شویم آ‌ن را اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 8319

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز