رئیس‌جمهور به دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان از بانک‌ها هشدار داد در صورتی که تا 15 روز دیگر این وام‌ها را تسویه نکنند اسامی آنها را فاش خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، محمود احمدی‌نژاد عصر امروز [چهارشنبه 12 مهر 1385] در جریان سفر به شهرستان‌های استان تهران، در جمع مردم نظرآباد گفت: من در این‌جا در حضور ملت ایران اعلام می‌کنم کسانی که از بانک‌ها وام به مبالغ زیادی گرفته‌اند و آن را بازنگردانده‌اند 15 روز مهلت دارند که با بانک‌ها تسویه حساب کنند و اگر بعد از 15 روز گزارشی از این بانک‌ها در ارتباط با تسویه حساب این افراد به ما داده نشد، اسامی کسانی را که با پارتی‌بازی و قلدری وام‌های کلان گرفته‌اند و حقوق ملت را تصرف کرده‌اند، اعلام می‌کنیم. من به عنوان نماینده ملت این اقدام را انجام می‌دهم.

احمدی‌نژاد اجرای عدالت را از سخت‌ترین مراحل برپایی «جامعه نمونه اسلامی» خواند و گفت: ما در اجرای عدالت با موانعی روبه‌رو هستیم. کسانی هستند که دوست ندارند عدالت اجرا شود، کسانی هستند که با یک تلفن منافع حزب و گروه خود را تأمین می‌کنند. اینها افرادی هستند که با برگزاری یک جلسه و با یک تلفن منافع ملت را به سمت منافع خودشان هدایت می‌کنند، پس می‌بینید که در جهت اجرای عدالت مقاومت‌هایی وجود دارد و به همین خاطر است که می‌گوییم اجرای عدالت سخت‌ترین مرحله است.

رئیس‌جمهور گفت: امروز متأسفانه کسانی هستند که از اجرای عدالت و مبارزه با مفاسد اقتصادی عصبانی می‌شوند و در این راستا سنگ‌اندازی می‌کنند.

ماجرای فروش سهام یک بانک خصوصی
وی ادامه داد: لازم می‌دانم در این‌جا یک مورد را برای شما بیان کنم؛ چندی پیش یکی از شرکت‌های دولتی که در یکی از بانک‌های خصوصی دارای 29 درصد سهام بوده به پول پیدا نیاز می‌کند و تصمیم می‌گیرد سهام خود را به فروش برساند. در این راستا دو نفر به عنوان خریدار به این بانک مراجعه و اظهار می‌کنند می‌خواهند این سهام را بخرند که شرکت دولتی اعلام می‌کند من این سهام را در بورس به فروش می‌گذارم و هرچه که بورس تعیین کرد به آن قیمت می‌فروشم.

وی گفت: کسانی که برای خرید 29 درصد از سهام این شرکت دولتی به بانک مراجعه کرده بودند، کسانی هستند که بیش از هزار میلیارد تومان به این بانک خصوصی بدهکار هستند و در سالیان گذشته از این بانک وام گرفته‌اند، ولی وام‌های خود را پس نداده‌اند و در حال حاضر به دنبال این بودند که سهام بانکی را که به آن بدهکار هستند، بخرند. در این راستا آنها برای خریدن این سهام از یکی دیگر از بانک‌ها وامی را دریافت و اعلام می‌کنند که 60 میلیارد تومان به عنوان قسط اول برای خرید این 29 درصد سهام در ابتدا می‌دهند و مابقی پول را که حدود 290 میلیارد تومان بوده بعد از 5 ماه در اقساط دیگری خواهند پرداخت.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: جالب این است که این افراد برای این‌که بتوانند از بانک‌های دیگر وام بگیرند آمده بودند سهام بانکی را که هنوز نخریده‌اند، به عنوان تضمین در اختیار دیگر بانک‌ها قرار دهند.

وی گفت: به لطف خداوند، دولت متوجه خلاف این دو نفر شد و در برابر این خلاف ایستاد.

رئیس‌جمهور گفت که برخی از مدیران بانکی را که در این راستا تخلف کرده بودند، برکنار کرده است.

احمدی‌نژاد افزود: این افراد هم‌چنین از بانک‌های دیگر نیز وام گرفته بودند ولی این وام‌ها را نپرداخته بودند.

وی گفت: چه‌طور است که دو نفر در این مملکت می‌توانند هزاران میلیارد تومان وام بگیرند ولی کشاورزان نظرآباد برای گرفتن یک وام مجبورند مدت‌های زیادی در نوبت بایستند. هم‌چنین برخی از نورچشمی‌ها در سال‌های گذشته وام‌های هزار میلیارد تومانی می‌گرفتند و این وام‌ها را نیز برنمی‌گردانند.

پاسخ به انتقادها درباره «توزیع فقر»
رئیس‌جمهور گفت: وقتی دولت می‌گوید می‌خواهد تسهیلات بانکی را به صورت عادلانه در اختیار مردم قرار دهد تا زندگی مردم راه بیفتد، عده‌ای می‌آیند و داد می‌زنند فلانی می‌خواهد فقر را توزیع کند و در ارتباط با توزیع عادلانه امکانات مخالفت می‌کنند. حال من می‌گویم اگر با توزیع عادلانه امکانات می‌خواهم فقر را توزیع کنم، شما در سالیان گذشته به دنبال چه چیزی بودید؟ آیا شما با دادن وام‌های چند میلیارد تومانی می‌خواستید ثروت را در جامعه توزیع کنید؟ معنای توزیع ثروت در جامعه را نیز متوجه شدیم! دولت اگر بیاید و هزینه‌ها را در اختیار برخی نورچشمی‌ها قرار دهد می‌گویند توزیع ثروت کرده ولی اگر بخواهد ثروت ملی را در اختیار عموم قرار دهد، می‌گویند توزیع فقر کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر این کار ما توزیع فقر است، ما به این توزیع فقر افتخار می‌کنیم. ملت ایران توزیع فقر را به توزیع ثروت در بین نور چشمی‌های شما ترجیح می‌دهد.

وی افزود: کسانی که با اجرای عدالت مخالفت می‌کنند بداند که دولت و ملت ایران در این ارتباط مصمم هستند.

رئیس‌جمهور خطاب به مردم نظرآباد گفت: من به عنوان خادم و برگزیده شما اعلام می‌کنم تا ریشه‌کن کردن تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها و مفاسد ایستاده‌ام و از های و هوی مخالفان نیز مطلقاً ترسی نخواهم داشت. اگر کسانی خیال می‌کنند با جوسازی، تهمت زدن و هجوم تبلیغاتی و جلوگیری از انتشار خدمات دولت و تهمت و دروغ می‌توانند جلوی دولت را در راستای مبارزه با فساد و تبعیض بگیرند در اشتباهند. دوران تسلط برخی از گروه‌ها بر منافع ملی تمام شده است. دولت منافع ملی را در اختیار تمام مردم قرار خواهد داد.

کد خبر 5338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز