پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در بازدید از مرکز تسلیحات هسته‌ای فرانسه واقع در برویرلاشاتل دراستان اسون طی سخنانی باردیگر بر ویژگی‌های بازدارندگی برنامه هسته‌ای این کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، شیراک اطمینان خاطر داد که امنیت ،اعتبار و عملکرد برنامه هسته‌ای فرانسه که برمبنای انصراف (بازدارندگی) دشمن ازحمله است، کاملا مورد تضمین می‌باشد.

ژاک شیراک ژانویه گذشته نیز در جریان بازدید از مرکز زیردریایی‌های فرانسه نزدیک بندر برست دراقیانوس اطلس بر دکترین هسته‌ای فرانسه تاکید کرده بود.

وی گفت: برنامه هسته‌ای بازدارندگی فرانسه( منصرف کردن دشمن بالقوه از بکارگیری سلاح هسته‌ای) امروزه،درجهان غیرقابل پیش بینی که با انواع تهدید- های مستمر و درحال تحول همراه است، منافع حیاتی ما را تضمین می‌کند.

بازدید شیراک از مرکز تسلیحات هسته‌ای فرانسه

رییس جمهوری فرانسه افزود: ازاین رواست که کمیساریای انرژی هسته‌ای فرانسه می‌بایستی ازتمامی امکانات مالی برای جامه عمل پوشاندن به تمامی ماموریت‌های محوله خود برخوردار باشد و بتواند دانشمندانی دربالاترین رده تربیت و استخدام کند.

شیراک گفت: درقرن بیست و یکم، ازنظررده بندی کشورها، آن دسته ازکشورها در راس باقی خواهند ماند که به علم واقعی اولویت بدهند.

وی ادامه داد: این ماموریتی است که من به کمیسیاریای انرژی هسته‌ای و به ویژه به فرماندهی کاربردی نظامی این تشکیلات می‌دهم ، تاهمچنان برای حفظ اعتبار در زمینه برنامه هسته‌ای بازدارندگی قابل قبول، کوشا و همچنین برای درخشش علمی فرانسه درسطح جهان موثر باشد.

ژاک شیراک پیش از سخنان خود از مرکز محاسبه ابر رایانه "ترا‪ "۱۰‬واقع دراین سایت هسته‌ای با همراهی خانم "میشل الیوماری" وزیر دفاع فرانسه بازدید کرد.

بازدید از مرکز محاسبه ابر رایانه "ترا‪ "۱۰‬

این دومین بازدید رییس جمهوری فرانسه ظرف کمتر از یک سال از مراکز هسته‌ای فرانسه است.

وی ژانویه سال گذشته از مرکز دریایی ایل لانگ واقع دردریای برست درسواحل اقیانوس اطلس بازدید و پس ازآن طی سخنانی دراین پایگاه دریایی، دکترین اتمی فرانسه را تکوین و به جهانیان گوشزد کرد.

شیراک درجریان بازدید ازاین پایگاه دریایی که محل استقرار زیردریایی‌های اتمی کشورش است برهمین منطق بازدارندگی اتمی صحه گذاشت و تاکید کرد: فرانسه استفاده از بمب اتمی بر ضد دولت‌های به گفته وی حامی تروریسم را مد نظر خواهد داشت.

به‌گفته شیراک،رهبران کشورهایی که بر ضد ما به تروریسم متوسل شوند، همان کسانی هستند که‌استفاده ازسلاح‌های کشتار جمعی را مد نظر دارند و باید متوجه این نکته باشند که خود را در معرض پاسخ شدید فرانسه قرار خواهند داد.

ژاک شیراک درواقع در نطق هشتم ژوئن سال ‪ ۲۰۰۱‬میلادی در موسسه مطالعات عالیه دفاع ملی این کشور از دکترین جدید دفاعی این کشور پرده برداشت و تاکید کرد که توان اتمی بازدارنده فرانسه نه تنها باید ملت‌های مهاجم را نشانه رود که باید بتواند مراکز قدرت و تصمیم‌گیری دشمنان را بطور مستقل هدف قرار دهد.

سخنان شیراک در مرکز تسلیحات هسته‌ای فرانسه

رییس جمهوری فرانسه دراین نطق تاریخی گفت: قدرت بازدارندگی اتمی پاریس باید به ما اجازه دهد تا رویاروی تهدیدهای جدیدی بایستیم که توسط قدرت‌های منطقه‌ای مسلح به سلاح‌های کشتار جمعی منافع حیاتی فرانسه را تهدید می‌کند.

در همین حال، گروهی ضد جنگ به نام "خروج از هسته‌ای" روز چهارشنبه باصدور بیانیه‌ای دیدار شیراک از این مرکز تسلیحات فرانسه را مورد انتقاد قرار داد.

این گروه معتقد است که برنامه آزمایش سلاح هسته‌ای از سوی فرانسه و نیز آمریکا مسابقه تسلیحات هسته‌ای به راه می‌اندازد و این در حالی است که از ایران خواسته می‌شود از فناوری صلح آمیز هسته‌ای دست بردارد.

کد خبر 3668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز