کشورهای اصلی دخیل در پرونده هسته‌ای ایران در حال کار بر پیشنهاد فرانسه در مورد تعلیق همزمان موضوع تحریم علیه ایران از سوی شورای امنیت و تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و تعیین ضرب‌الاجل جدیدی به این منظور هستند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کشورها در حال کار روی تعیین ضرب‌الاجل جدیدی برای تهران به رغم اختلافات‌شان در مورد تحریم‌های احتمالی هستند.

فیلیپ دوست بلازی، وزیر امورخارجه فرانسه چهارشنبه شب[20 سپتامبر/ 29 شهریور] با اعلام این خبر گفت فرانسه پیشنهاد تعلیق کلیه تهدیدها علیه ایران از سوی شورای امنیت و همزمان تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را مطرح کرده‌است.

وی در حالی که خواستار حمایت آمریکا و سایر کشورهای دخیل دیگر از این پیشنهاد شد، گفت مذاکراتی درباره تعیین ضرب‌الاجل جدید انجام شده‌است.

وی همچنین درباره این پیشنهاد با منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران نیز گفتگو کرده و گفت که از نظر طرف ایرانی نیز زمان عامل مهمی است.

دوست بلازی از ارائه تاریخ دقیق ضرب‌الاجل خودداری کرد اما یک دیپلمات بلندپایه فرانسوی گفت: کشورهای دخیل در پرونده هسته‌ای ایران اول اکتبر را برای تعلیق همزمان غنی‌سازی و تهدید به تحریم در نظر دارند.

آمریکا و انگلیس موضعی محتاطانه درباره پیشنهاد تعلیق اتخاذ کرده‌اند، یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، تأیید کرد که گروه درباره ضرب‌الاجل جدید مذاکره کرده‌اند اما بحث تحریم‌ها همچنان در دستورکار قرار دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با گزارش خبر مشابهی نوشت کشورهای آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان در نشست روز سه شنبه خود خواستار به نتیجه رسیدن مسئله هسته‌ای ایران، حداکثر تا هفته نخست اکتبر هستند.

یک دیپلمات فرانسوی نیز که نخواست نامش فاش شود تاریخ هفته نخست اکتبر را تایید کرد.‌

از سوی دیگر، مارگارت بکت، وزیر امورخارجه انگلیس دیشب گفت کشورهای فوق به خاویر سولانا اختیار تام داده‌اند برای دیدار با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و  مسئول ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، به هر کجا و در هر زمانی سفر کند.

کد خبر 4583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز