همشهری آنلاین: درحالی که مذاکرات سولانا و لاریجانی از عصر امروز [چهارشنبه 5 مهر 1385] در برلین جریان دارد، رئیس جمهور ایران گفته است اصرار فراوان غرب برای پذیرش تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران به قصد استفاده تبلیغاتی است.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور امروز در چهارمین همایش «پیشکسوتان جهاد و شهادت» گفت: اصرار غربی‌ها برای تعلیقِ حتی کوتاه مدت و یا تظاهر به تعلیق از سوی ایران، برای این است که تضمین خلل‌ناپذیری و دوام سیطره آنها بر دنیا با مقاومت ملت ایران خدشه دار خواهد شد. آنها می‌خواهند از این موضوع استفاده تبلیغاتی کنند و به دنیا بگویند که ایران را مجبور به پذیرش تعلیق کردند، در حالی که اشتباه می‌کنند و ملت ایران ذره‌ای از حق خود کوتاه نخواهد آمد..

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران از عصر امروز در برلین دور تازه‌ای از گفتگوها را با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی آغاز کرده است.

پیش از آغاز این مذاکرات یک روزنامه آمریکایی ادعا کرده بود ایران تعلیق موقت غنی‌سازی را پذیرفته است، اما مایل است این موضوع محرمانه بماند.

روزنامه واشینگتن‌تایمز دیروز گزارش داده بود که دولتمردان ایران پذیرفته‌اند غنى‌سازى اورانیوم را براى مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق درآورند و از این طریق امر پیشبرد مذاکرات را ممکن سازند.

اما رئیس‌جمهور ایران امروز تأکید کرد: در مذاکرات به ما می‌گویند که حتی اگر شده یک روز به بهانه اشکال فنی، غنی‌سازی را به حالت تعلیق درآورید تا ما به مذاکرات ادامه دهیم، اما پاسخ ما به آنها این است که هیچکس حق ندارد از حقوق ملت بگذرد و ملت ایران از حق خود کوتاه نخواهد آمد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ما اهل تجاوز و جنگ نیستیم، تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که برای رفع شبهات و سوء تفاهمات، حاضر به گفتگو و مذاکره هستیم، مخفی کاری نداریم و فعالیت‌های ما کاملاً صلح‌آمیز و شفاف است.

کد خبر 4928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز