همشهری آنلاین: این مدخل به معرفی فناوری‌های نسل سوم موسوم به ترجی و چهارم موسوم به فورجی و همچنین به فناوری تکامل بلندمدت یا همان Long Term Evolution- LTE می‌پردازد.

۴g

فناوری تری جی (3G) یا نسل سوم شبکه‌های تلفن همراه (Third Generation Networks) جایگزین تکنولوژی ماقبل خود بیسیم تلفن همراه به نام تو جی (2) شد.

مهم‌ترین مزیت این شبکه نسبت به نسل قبل سرعتی بالغ بر 200 کیلوبیت بر ثانیه به هنگام برقراری ارتباط همزمان صدا و دیتا (داده) و چند مگابیت بر ثانیه به هنگام برقراری ارتباطات صدا است.

اما اولین مزیت فناوری فور جي (4G) یا نسل چهارم شبکه‌های تلفن همراه (Fourth Generation Networks)  سرعت بسيار

 نرخ داده (data rate) است كه در ارتباطات موبایلی در حال حرکت با سرعتی بالغ بر 100 مگابیت بر ثانیه فعالیت دارد.

بسیاری از کارشناسان از این شبکه به عنوان جدیدترین فناوری موبایلی یاد می‌کنند. شبکه‌های 4G می‌توانند تمامی ارتباطات اینترنتی را با سرعت خیلی زیاد برای گوشی‌های هوشمند ، تبلت‌ها و سایر فناوری‌های هوشمند متحرک فراهم سازند. درحال حاضر بیشترین کاربران شبکه 4G در آمریکا و اروپا هستند.

  • روند تکامل فناوری نسل چهارم

فناوری تکامل بلندمدت (Long Term Evolution- LTE)، که معمولاً با عنوان 4GLTE  بازاریابی می‌شود، استانداردی جهت انتقال داده‌های پرسرعت بی‌سیم برای تلفن همراه و ترمینال‌های داده است. این فناوری مبتی بر فناوری‌های شبکه‌ای GSM / سرعت داده افزایش یافته برای تحول جی‌اس‌ام و UMTS/HSPA است که سرعت و ظرفیت انتقال را با استفاده از رابط رادیویی متفاوت و همچنین توسعه هستۀ شبکه، افزایش داده است

در سال 2004 شرکت NTT DOCOMO ژاپن، LTE را به عنوان یک استاندارد بین المللی در حوزه ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد و در سال 2007 شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتیب سرعت‌های 144 مگابیت بر ثانیه و 200 مگابیت بر ثانیه با استفاده از LTE را مورد آزمایش قرار دادند.

در سال 2008 بخش ارتباطات رادیویی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد ملزومات استاندارد سیستم‌های 4G را تعریف کرد و در سال 2009 شرکت‌های نوکیا زیمنس و LG با مشارکت یکدیگر اولین تست کامل عملکرد LTE را با موفقیت انجام دادند.

نخستین شبکه LTE در دسترس عموم در جهان، در سال 2009 توسط Teliasonera به عنوان اپراتور پیشرو در شهرهای استکهلم و اسلو راه اندازی شد و نخستین سرویس جي پي آر اس (GPRS) نیز به صورت تجاری، پیش از این در سال 2000 توسط همین اپراتور ارایه شده بود.

در سال 2010 خدمات LTE توسط Verizon Wireless برای اولین بار در 38 شهر آمریکا و با سرعت دانلود 5 تا 12 مگابیت برثانیه، در سال 2011، اولین شبکه LTE در کره جنوبی توسط LG U+ و SK Telecom در شهر سئول، در سال 2012 اولین شبکه LTE در خاورمیانه توسط Etisalat در امارات متحده عربی، در سال 2013، اولین شبکه نسل چهارم (LTE)در فرانسه توسط Orange و در سال2014 اولین شبکه نسل چهارم (LTE) در ایران توسط اپراتوردوم راه اندازی شدند.

برخی از مهم‌ترین مزایای LTE كه نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل است شامل موارد ذیل است :

پهنای باند بیشتر که امکان انتقال فايل‌های حجیم‌تر و پرمحتواتر را در مدت زمان کمتری میسر می‌سازد، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه که اجازه ارتباطات در لحظه را می‌دهد و بهبود عملکرد شبکه که امکان برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع را فراهم می‌سازد.

نسل چهارم، کیفیت متمایزی از خدمات دیتا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد به طوریکه در این شبکه سرعت دانلود بین 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود یک تا 15 مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی 50 تا 150 میلی ثانیه است و دامنه کاربرد گسترده‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از جمله آنها حوزه‌های آموزش، حمل و نقل، خدمات مبتنی بر مکان، سرگرمی و سلامت هستند.

کد خبر 280099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha