دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که یک گوشی تلفن همراه نداشته باشد.

فروشگاه موبایل

 با آمدن گوشی‌های ارزان قیمت به بازار، بسیاری از بازاری‌ها تا چهار خط تلفن هم به همراه دارند. با نگاهی به بازار فروش تلفن همراه می‌توان به تفاوت آدم‌ها در خرید گوشی تلفن همراه پی برد. در این گزارش سعی شده به کمک فروشندگان تلفن همراه در یکی از بازار‌های تهران، نگاهی متفاوت به تلفن‌های همراه موجود در بازار داشته باشیم.

موبایل‌های زنانه- مردانه

در بازار موبایل تقسیم‌بندی محسوسی درباره موبایل‌های زنانه و مردانه وجود ندارد. ولی به‌طور کلی کمتر مردی را می‌توان پیدا کرد که گوشی صورتی با قلب و نگین برای خود بخرد. این بازار مانند بازار لباس تفکیک‌پذیر نیست ولی مردها رنگ‌های تیره بیشتر می‌خرند و زن‌ها رنگ‌های روشن مثل سفید و صورتی. در تفاوت خرید زنان و مردان در حوزه موبایل، فروشندگان دریافته‌اند که مردها عموما دنبال تکنولوژی روز هستند و زن‌ها زیبایی گوشی برایشان مهم‌تر است. در میان زن‌ها از 10نفر دو نفر به‌دنبال تکنولوژی برتر هستند.

فروشندگان موبایل معتقدند که یک تفاوت اساسی مردها با زن‌ها در نحوه خرید کردنشان است. زن‌ها بازار را زیر و رو می‌کنند تا ارزان‌ترین گوشی مورد نظرشان را خریداری کنند ولی مردها چنین حوصله‌ای ندارند؛ بنابراین سودی که از فروش گوشی به مردها عاید می‌شود بیشتر است.

عجیب‌ترین گوشی‌های موبایل

گوشی‌های نامتعارف عموما توسط برند‌های اصلی تولید نمی‌شود. این گوشی‌ها چینی بوده و شکل‌هایی مانند عروسک، ماشین و ساعت دارند. این گوشی‌ها را عموما افرادی مثل سرباز‌ها برای استفاده در پادگان، دانشجوها برای استفاده در جلسه امتحان و کسانی که چندین بار گوشی‌شان دزدیده شده است می‌خرند.

این گوشی‌ها مانند گوشی‌های دیگر حافظه جانبی، شماره‌گیر، پخش فیلم و موزیک و... دارند ولی کیفیت خوبی ندارد. از جمله گوشی‌های غیرمتعارف تلفن‌هایی هستند که آنتن داشته و شبکه‌های تلویزیونی را نشان می‌دهند. این تلفن‌ها نیز میان مشاغل مختلف و عاشقان سریال‌های تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند ولی از آنجا که خیلی ارزان هستند و امیدی به عمر طولانی‌شان نمی‌رود طرفدار کمتری دارند. این گوشی‌ها در بیشترین حالت 200هزار تومان قیمت دارند. در میان گوشی‌های تلفن همراه غیرمتغارف شکل مربع که یکی از شرکت‌ها به تازگی آن را وارد بازار کرده است، به‌دلیل شباهتش به جعبه آرایش زنان میان آنها طرفدار دارد.

ارزان‌ترین و گران‌ترین

ارازن‌ترین گوشی‌های تلفن‌ همراه در بازار ایران 5-34هزار تومان قیمت دارند. این گوشی‌ها هیچ کارایی‌ای غیر از مکالمه و ای‌ام اس ندارند و جای کمی برای ذخیره شماره‌ تلفن در دفترچه‌شان دارند. اما گران‌ترین گوشی‌ها داستان عجیبی دارند. این گوشی‌ها که در ایران بین پنج تا 80میلیون تومان هستند و در خارج تا 300میلیون تومان، هیچ خاصیت فوق‌العاده‌ای ندارند؛ نه دوربین خاص‌ها، نه شکل خاص نه نرم‌افزار سری؛ هیچ‌چیز غیراز اینکه بسیار سنگین‌تر از گوشی‌های دیگر بوده و گران‌ترین‌هایشان دست‌ساز بوده و اسم سازنده آنها در آن درج شده است، نگین‌های اصل داشته و ارزش کلکسیونی دارند. این گوشی‌ها مثل لامبورگینی که تعداد محدودی از آن ساخته می‌شود به تعداد بسیار کم ساخته شده‌اند و قاب‌هایشان از تیتانیوم، استیل یا طلاست. این گوشی‌ها به‌دلیل عتیقه‌بودن روزبه‌روز بر قیمتشان افزوده می‌شود. در جعبه این گوشی‌ها وسایلی که عموما خیلی ربطی به گوشی ندارد مثل MP4 آی‌پد و دستگاه PS3 وجود دارد. اما سوای این گوشی غیرمتعارف، در میان گوشی‌های متعارف، آی‌فون هنوز پیشتاز است و با قیمت روز دلار بالا و پایین می‌رود. قیمت این گوشی هم‌اکنون بین یک میلیون و 200 تا 300هزار تومان است.

سبکی و سنگینی

یکی از ویژگی‌هایی که سازندگان تلفن‌های همراه همواره بر سر آن رقابت داشته‌اند وزن گوشی است که با و بدون باتری محاسبه می‌شود. اما این روزها گوشی‌های موجود در بازار به‌صورت میانگین 110-105گرم وزن دارند ولی گوشی‌های ارزان‌قمیتی که معرفی شد 77گرم است و با این حساب خود را به‌عنوان سبک‌ترین گوشی در بازار جای داده است. سنگین‌ترین گوشی‌های تلفن همراه لوکس‌ترین‌هایشان هستند. تلفن‌های کلکسیونی تا 350گرم وزن دارند و دارند‌گانشان هم فکر می‌کنند همین سنگینی باعث خوش‌دستی گوشی شده است.

گوشی‌های دزدی

گوشی‌هایی که بدون جعبه و محتویات آن فروخته می‌شوند عمدتا سرقتی هستند. بازار آنها خیلی از بازار گوشی‌های اصلی دور نیست. این گوشی‌ها یک ساعت پس از سرقت به بازار‌های دست‌دوم راه پیدا می‌کنند و مانند بازار ضبط دست‌دوم، خریداران و فروشندگانشان برای خرید و فروش آنها احساس عذاب وجدان نمی‌کنند. به گفته یکی از فروشندگان بازار علاء‌الدین کسی که گوشی را می‌دزدد خیلی برایش فرق نمی‌کند که چه گوشی را بدزدد. هر مدلی که دزدیده شود بین 80-70هزار تومان فروخته ‌شده و خرج مواد‌مخدر او می‌شود. صاحبان گوشی‌های سرقتی درصورتی که شماره سریال تلفن همراهشان را داشته باشند می‌توانند برای ردگیری آن به مخابرات مراجعه کنند ولی از آنجا که سرقت موبایل و پیدا نشدنش امری معمول شده است خیلی‌ها پیگیری نمی‌کنند.

لوازم جانبی هیجان‌انگیز

بازار در تصرف پرندگان خشمگین است. چهره شخصیت‌های بازی Angry Birds که چند سالی است با آمدن گوشی‌های هوشمند به بازار راه یافته‌ است محبوبیت خاصی دارد. در مغازه‌های فروش گوشی تلفن همراه بخشی به قاب‌ها، بندها و کیف‌هایی اختصاص دارد که این پرندگان روی آنها نقش بسته‌اند. مشتری‌های ثابت آنها هم خانم‌ها هستند. بند‌های براق و نگین‌دار در رتبه بعدی قرار دارند. مردها بیشتر ترجیح می‌دهند که برای موبایل‌شان کیف‌های ساده و مشکی بخرند. البته جوان‌تر‌ها سلیقه مدرن‌تری دارند و طرح‌های ساده و در عین حال متفاوت را می‌پسندند. به این بازار خوش‌نویسی پشت قاب‌ها هم اضافه شده است که حاوی شعر‌های عاشقانه و عارفانه است.

چند سیم کارته‌ها

چند سیم‌کارته‌ها بازار دو دسته‌اند یکی آن دسته که برند‌های اصلی تولید می‌کنند و بیشتر از دو سیم‌کارت در یک گوشی تلفن قرار نمی‌دهند و دسته دوم دو چهار سیم‌کارته‌های چینی هستند که طرفداران خاص خود را دارند. این گوشی‌ها یک چهارم قیمت گوشی‌های اصلی هستند و به قول فروشندگان راسته موبایل، به‌صورت کیلویی فروخته می‌شوند.

کد خبر 180925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز