پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجله خانواده نکات کاربردی را در این زمینه که با مزاحمان تلفنی چگونه برخورد کنیم؛ منتشر کرده است

"در شماره 43 مجله خانواده پرونده‌ای داشتیم درباره « مزاحمت‌های تلفنی روابط عمومی مخابرات استان تهران»، به دنبال انتشار این پرونده مطالبی کاربردی برایمان ارسال کرده است که نکات خوبی در مواجهه با این پدیده ارائه می‌دهد. اگر شما هم با مزاحمت تلفنی مواجه‌اید، نکته‌های این نوشته را به خاطر بسپارید.

با مزاحمان تلفنی چگونه برخورد کنیم؟

تلفن، یکی از کارآمدترین وسایل ارتباطی است که متاسفانه گاهی از سوی برخی افراد – آگاهانه و یا ناآگاهانه – به وسیله‌ای برای ایجاد مزاحمت تبدیل می‌شود.
 ایجاد هرگونه مزاحمت عمدی یا سهوی به وسیله تلفن از طریق هر فرد یا گروه و در هر رده سنی برای مشترکان دیگر، مزاحمت تلفنی نامیده می‌شود.
بهترین روش برخورد با مزاحمت تلفنی آن است که با مزاحم گفت‌وگو و پرخاش نکنید، فقط گوشی را روی تلفن بگذارید و ارتباط را قطع کنید.
باتوجه به اینکه تشخیص مزاحمت با شرکت مخابرات است، بنابراین مشاهده شماره مخاطب در نمایشگر تلفن به معنی کشف مزاحمت  تلفنی نمی‌شود.
درصورت وجود مزاحمت تلفنی به هیچ‌وجه با آن شماره تماس نگیرید و ضمن مراجعه به مراکز مخابراتی  درج‌شده در زیر، با ارائه قبض پرداختی تلفن یا کارت شناسایی معتبر، درخواست کشف مزاحمت کنید.

1. مرکز مخابرات بعثت، شماره تماس: 55077070
2.  مرکز مخابرات پیروزی، شماره تماس: 33340000
3. مرکز مخابرات شهید فرداسدی،شماره تماس: 66065566
4. دفتر بازرسی. ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، شماره تماس: 88043080
 از طریق سایت شرکت WWW.TCT.IR نیز می‌توانید درخواست کشف مزاحمت کنید.

قانون و مجازات مزاحمت‌های تلفنی
صاحب امتیاز هر خط تلفن، از نظر قانون مسئول سوءاستفاده‌های احتمالی از تلفن است و آگاهی‌نداشتن او از بهره‌برداری افراد دیگر از خط تلفن برای ایجاد مزاحمت، مسئولیت او را نفی نخواهد کرد. بنابراین توصیه جدی شرکت مخابرات استان تهران به همه مشترکان محترم تلفن ثابت، این است که به افراد ناآشنا و غیرمعتمد اجازه بهره‌برداری از تلفن خود را ندهند و علاوه بر این به اعضای خانواده و به‌ویژه کودکان و نوجوانان، شیوه استفاده درست از این امکان ارتباطی را آموزش دهند.

در قانون مجازات‌ها برای افرادی که مزاحمت تلفنی برای مشترکان دیگر ایجاد می‌کنند، مواردی پیش‌بینی شده که به شرح زیر است:

1. بر اساس قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران؛ هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا به عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود. برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت 3 ماه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوی مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود و برای بار سوم شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری وسایل نصب شده تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.
2. طبق ماده641 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند؛ بنا به رای مراجع قضائی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد.

توصیه‌هایی برای شماره‌گیری و مکالمه
1. برای تسریع در شماره‌گیری و استفاده از مزایای خدمات جدید بهتر است از دستگاه‌های دارای سیستم تن و شماره‌گیر دکمه‌ای استفاده کنید.
2. شماره‌گیری را پشت‌سر هم و بدون مکث طولانی انجام دهید.
3. در دستگاه تلفن با شماره‌گیر گردان، شماره‌گیر را با انگشت برنگردانید زیرا موجب  اشتباه در شماره‌گیری می شود.
4. پس از هر مکالمه، از قطع‌شدن ارتباط و شنیده‌شدن صدای بوق آزاد مطمئن شوید. در صورت ‌آزادنشدن خط، صورتحساب برای تمام مدت اشغال محاسبه و صادر می‌شود که پرداخت آن از سوی مشترک الزامی است.
5. درصورتی که هنگام شماره‌گیری پیام خاصی شنیدید، با دقت به پیام توجه کنید.
6. قبل از شماره‌گیری، شماره موردنظر را در ذهن خود یا روی دفترچه تلفن آماده کنید.
7. از قطع و وصل بی‌مورد گوشی تلفن خودداری کنید."

کد خبر 36683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز