سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای استفاده درست از هر وسیله‌ای راه‌کاری وجود دارد و گوشی موبایل شما و از آن مهم‌تر، شارژرتان هم از این قاعده کلی مستثنی نیستند.

استفاده نادرست از شارژر گوشی به مرور موجب خرابی و از کار افتادن باتری گوشی می‌شود، اتفاقی که بسیاری از ما نمی‌دانیم با رعایت نکاتی ساده در به کار گرفتن شارژر می‌توانیم مانع از بروز آن شویم.
فراموش نکنیم که طول عمر باتری به‌طور مستقیم به درست شارژ شدن آن بستگی دارد. اگر در همان ابتدای استفاده از یک گوشی موبایل نو آن را به طور صحیح شارژ نکنید ممکن است همه یون‌های درون خازن باتری به طور کامل فعال نشوند و این امر سبب می‌شود باتری به بالاترین حد کیفیت خود نرسد و طول عمر آن نیز کاهش پیدا کند.
اگر باتری را به مدت زمان بسیار زیادی مثلا 10 ساعت به طور یکنواخت در شارژ بگذارید ممکن است به قطعات الکترونیکی آن آسیب برسد و باتری کیفیت خود را از دست بدهد به خصوص اگر باتری از نمونه‌های اصلی نباشد و درجه 2 یا 3 باشد به مرور ممکن است دچار تورم و حتی ترکیدگی شود.

برای اولین بار

درباره نحوه درست شارژ کردن گوشی‌های تلفن همراه حرف و حدیث فراوان است. عده‌ای معتقدند که پس از تهیه یک گوشی آکبند باید در حالت خاموش 12 ساعت آن را به شارژر وصل کنید و حتی پس از پر شدن هم آن را از شارژر جدا نکنید. بعد از آن 12 ساعت استفاده کنید و دوباره آن را 8 ساعت شارژ کنید و پس از این دو بار دیگر موبایلتان را به حالت عادی شارژ کنید.

عده‌ای دیگر هم معتقدند که روش درست شارژ کردن گوشی‌های تلفن به این صورت است که در ابتدا باید 3 ساعت گوشی خود را به شارژ بزنید بعد نیم ساعت به باتری استراحت بدهید، دوباره 3 ساعت آن را شارژ کنید و باز هم نیم ساعت استراحت و در پایان دو ساعت دیگر هم شارژ کنید.

اما این روش‌ها برای شارژ کردن گوشی‌های قدیمی کارایی داشته و در مورد گوشی‌های جدید گفته می‌شود که برای اولین بار باید گوشی را 4 ساعت به شارژر زد، در این مدت هم گوشی باید خاموش باشد و همین میزان برای صحیح شارژ شدن آن کافی است.

البته بد نیست بدانیم که بهترین روش شارژ کردن گوشی‌ها همان است که کمپانی سازنده گوشی در دفترچه راهنمای گوشی خریداری شده درج نموده است. همچنین اگر از نمایندگی مجاز گوشی خود را تهیه کنید مسلما توصیه‌های درستی را از فروشنده دریافت خواهید کرد.

اختصاصی مثل مسواک

همان‌گونه که مسواک هر شخصی مخصوص به خود اوست، هر گوشی هم شارژر مخصوص به خود دارد. یعنی اگر مثلا شما یک گوشی نوکیا دارید و برادرتان هم یک مدل دیگر از نوکیا دارد، به صرف این‌که هر دو شارژر سوزنی دارند نباید از شارژر یکی برای شارژ کردن دیگری استفاده کنید.

علت آن هم این است که میلی‌آمپر‌های باتری‌ها با هم تفاوت دارد و اگر شما شارژر یک گوشی دیگر را که مخصوص میلی آمپر باتری همان گوشی است به باتری خود بزنید که میلی آمپر متفاوتی دارد ممکن است گوشی شما سریع تر هم شارژ شود ولی این به باتری شما آسیب می‌رساند و ممکن است طول عمر آن را کاهش دهد.

اما در مورد گوشی‌های هم‌مدل می‌توانید مثال مسواک را فراموش کنید. میلی‌آمپر باتری گوشی‌هایی با مدل‌های یکسان با هم برابر است و اگر از شارژر همان مدل استفاده کنید آسیبی به گوشی شما نمی‌رسد.

اما میزان میلی آمپر باتری گوشی خود را از کجا باید بفهمیم؟ اگر گوشی آکبند باشد و باتری اصلی بر روی آن قرار گرفته باشد این عدد بر روی باتری درج شده است و علاوه بر این در دفترچه راهنما محصول خریداری شده نیز میلی آمپر باتری گوشی حتما نوشته شده است.

شارژر‌های اتومبیل

در میان بعضی افراد این تصور رایج است که استفاده از شارژر‌هایی که در ماشین تعبیه می‌شوند به گوشی‌ها آسیب می‌رسانند. اما باید به این نکته توجه داشت که این شارژر‌ها انواع مختلفی دارند و قیمت‌های آنها نیز با هم تفاوت دارد. این تفاوت ناشی از کارکرد این شارژرهاست. ولتاژ برق ماشین به صورت دائم در حال بالا و پایین شدن است. شارژر‌هایی با قیمت بالاتر دارای فیلتری یک سو کننده در خازن خود هستند که جلوی این نوسانات برق را می‌گیرد و مانع از آسیب دیدن گوشی می شوند اما شارژر‌های ارزان‌قیمت به طور کلی فاقد این فیلتر هستند و به همین دلیل هم ارزان‌ترند.

نکات ایمنی

برای استفاده بهینه از گوشی موبایل و شارژر خود این نکات را به خاطر داشته باشید:

- همواره از نمایندگی‌های مجاز خرید کنید تا هم از درجه یک بودن باتری خود مطمئن باشید و هم توصیه‌های درستی درباره نحوه استفاده از گوشی خود دریافت نمایید.

- دقت کنید قبل از شارژ مجدد گوشی خود، باتری به طور کامل خالی شده باشد. زمانی که علامت هشدار خالی بودن باتری را شنیدید، زمان مناسبی برای شارژ مجدد است.

- زمانی که شارژ گوشی به پایان رسید حتما آن را از شارژر قطع کنید تا عمر باتری شما کم نشود چرا که متصل ماندن به شارژر پس از زمان لازم باعث خورده شدن باتری شما خواهد شد. این یکی از مشکلات رایج کاربران در استفاده از تلفن همراه است.

- تا حد امکان سعی کنید در هنگام شارژ باتری هیچ مکالمه و یا تماس تلفنی نداشته باشید چون اگر خازن به طور همزمان شارژ و دشارژ شود طبیعتا آسیب می‌بیند و طول عمر باتری شما کم می شود.

- و در نهایت اینکه اگر باتری خود را برای شارژ به برق وصل کرده‌اید تا وقتی‌که باتری به طور کامل شارژ نشده است، اتصال آن را با برق قطع نکنید.

کد خبر 167786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز