سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین- المیرا صدیقی: ممکن است شما هم از دسته افرادی باشید که مدام در حال ارسال پیامک (SMS) هستند و صحبت پای تلفن همراه را کنار گذاشته‌اند.

زمانی بود که فکر می‌کردیم تمام آدمهای روی کره زمین در حال صحبت کردن با تلفن همراهشان هستند، اما این روزها دیگر این احساس را نداریم چون بسیاری از مردم به جای صحبت پای تلفن‌های همراهشان در حال ارسال پیام کوتاه هستند.

تماس سریع انگشتان دست افراد روی صفحه کلید تلفن‌های همراه، تصویری است که به نظر  دیگر عجیب نمی‌آید. همه می‌دانند تایپ سریع روی صفحه موبایل می‌تواند متنی را خلق کند که ثانیه‌ای بعد در دست فردی در دور دست‌هاست.

صحبت با تلفن همراه که مدت زیادی نقل مجالس محققان بود که می‌تواند اثرات بسیار مخربی روی مغز بگذارد اکنون به استفاده از سریع از انگشتان دست برای تایپ کردن و ارسال پیام کوتاه تبدیل شده است.

تاریخچه پیام کوتاه:

اولین پیام کوتاه سال ۱۹۹۲ در انگلستان فرستاده شده و سپس در اروپا رواج پپیدا کرده و چند ماه طول کشید تا به امریکا رسید. حتی امرزه نیز ارسال پیام کوتاه در اروپا رواج بیشتری دارد. گرچه تحقیقات نشان داده است که در آمریکا نیز ۳۷ درصد افرادی که تلفن همراه دارند در طول ماه دست کم یک پیام را ارسال یا دریافت کرده‌اند.

با وجود گستردگی این پدیده بد نیست بدانیم فرستادن پیام کوتاه چه راهی را طی می‌کند تا به مقصد برسد و چه اطلاعاتی را در مورد آن نمی‌دانیم:

 اس ام اس مخفف سرویس پیام کوتاه به زبان انگلیسی است و متد جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با فردی است که صاحب تلفن همراه است. حداکثر تعداد حروفی که در یک پیام کوتاه ارسالی جا دارد ۱۶۰ حرف است که این نعداد در زیانهایی همچون چینی به ۷۰ می‌رسد.

چطور پیامک ارسال می‌شود؟

حتی اگر شما در حال صحبت کردن پای تلفن همراهتان نباشید تلفن شما در حال ارسال سیگنال است و اطلاعات می‌گیرد و ارسال می‌کند. آنتن های بزرگ مخابرات وظیفه جا به جا کردن این اطلاعات را دارند. اگر شما حرکت کنید سیگنال تلفن همراه شما همراهتان جا به جا می‌شود و می‌تواند محل دقیق شما را مشخص کند و هر از گاهی نیز اطلاعاتی در اختیار مخابرات قرار داده می‌شود تا از وضعیت تلفن همراه شما مشخص باشد.

وقتی فردی می‌خواهد با شما تماس بگیرد سیستم‌های اطلاعات و کنترل برج مخابرات به تلفن شما پیغامی ارسال می‌کند که کسی پشت خط شماست. برج مخابرات همچنین فراکانسهای صدا می‌دهد تا بتوانید تلفن را جواب داده و صدای فرد را بشنوید.

همین روند در ارسال پیام کوتاه نیز تکرار می شود. وقتی دوستی به شما پیام کوتاه می فرستد پیغام از آنتهای ارتباطی مخابرات گذشته و به برجک اصلی مخابرات و کانال کنترل می‌رسد و آنگاه است که به تلفن شما پیغامی ارسال می‌شود که اطلاعاتی در انتظار شماست و این دقیقا همان زمانی است که شما متوجه می‌شوید که پیام کوتاه دارید.

زمانی که شما پیام می‌فرستید هم همین راه طی می‌شود تا فرد پپیغامتان را بگیرد.
دلیل اینکه شما نمی‌توانید پیغامی با ببش از ۱۶۰ حرف بفرستید نیز آن است که برای شلوغ نشدن سیستم ارسال پیامها، مخترعان این روش، روی این تعداد حرف موافقت کردند تا تعداد بیشتر از آن ارسال نشود.

اما باز هم ارسال تعداد حروف به سیستمی بستگی دارد که در کشور و یا منطقه نصب شده و توانایی اسال پیام را دارد. در برخی از مناطق ممکن است یه صورت اتوماتیک به شما اجازه دهند تا بتوانید بیش از این حروف را هم در یک پیام بفرستید اما حد معمول آن ۱۶۰ حرف است.

فواید پیامک

۱-ارسال پیام کوتاه زمانی به درد شما می‌خورد که شما نخواهید با فرد مورد نظر مکالمه مستقیم داشه باشید. با این روش شما مجبور به شماره گرفتن برای بیان تنها چند جمله نیستید.

۲- شما مانند ایمیل نوشتن مجبور به وصل شدن به شبکه اینرنت نیستید و به راحتی می‌توانید نامه‌های کوتاه را به هر تعداد از دوستانتان ارسال کنید. و جالب اینجاست که دوست شما هم برای دریافت این پیغام لزوما نباید کار خاصی انجام دهد و اینکه تنها تلفنش روشن باشد کافیست تا پیغام به او برسد و حتی اگر تلفن او خاموش هم باشد این پیغام پشت درهای بسته تلفن او  می‌ماند تا بلاخره تلفن روشن شود و با پیدا شدن اولین سیگنال پیغام به فرد خواهد رسید و تا زمانی که خود فرد پیام را پاک نکند در سیم کارت وی خواهد ماند.

۳-فایده دیگر این تکنولوژیی آن است که یک پیغام را همزمان به چندین نفر می‌توان فرستاد. این افراد می‌توانند در لیست دفتر تلفن شما باشند و یا اینکه مانندکاری که برای تبلیغات شرکتهای بزرگ یا بانکها انجام می‌شود به صدها هزار نفر ناشناس ارسال شوند.

تحقیقی که سال ۲۰۰۴ انجام شد نشان داد که افرادی که تلفن همراه دارند تنها دو دسته هستند یا با تلفنشان صحبت می‌کنند و یا از دسته افرادی هستند که با ارسال پیام بسیار مانوس هستند.

افرادی که به فرستادن پیام کوتاه علاقه دارند دو برابر پیغام می‌فرستند و تعداد زنگهایی که با تلفن همراهشان می‌زنند نصف افراد دیگر است.

از سوی دیگر برای مخابرات نیز ارسال پیامها از سراسر کشور بسیار بهتر از آن است که شبکه با افرادی که در حال صحبت با تلفنهای همراهشان هستند پر شود زیرا ارسال پیامهای کوتاه، جای زیادی از شبکه های مخابرات را نمی ‌گیرد.

مضرات پیامک:

۱-شما باید برای ارسال پیام کوتاه پول بپردازید و مسلم اسن که پرداخت پول برای هیچ مصرف کننده‌ای مطلوب نیست. هر چند که در کشورها و سیستمهای مختلف پرداخت پول و بالغ آن متفاوت است.

۲-رسیدن پیام کوتاه شما هیچ حساب و کتابی ندارد و ممکن است شما تصور کنید که پیامتان رسیده است اما فرد آن را دریافت نکرده باشد. زمانی که شبکه شلوغ باشد ممکن است دهها دقیقه و حتی چندین ساعت طول بکشد تا پیامها برسند.

۳- با پیام کوتاه شما امکان ارسال عکس و یا فیلم را ندارید.

کد خبر 32386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز