سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

طاهره ساعدی: تلفن‌های همراه روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و طرح‌های مفهومی آنها بیشتر به حقیقت می‌پیوندد.

تکنولوژی - تلفن همراه

احتمالا 20‌سال بعد، یعنی در سال2030 تلفن همراه جایگزین کیف پول، کلید و کامپیوتر خواهد شد و تنها ابزار مهمی می‌شود که هر شخص به همراه دارد.

تصور چنین روزی برای برخی وحشتناک است و برای برخی دیگر هیجان‌انگیز! اما همگرایی سال‌هاست که اطراف ما وجود دارد و هر روز بر قابلیت دستگاه‌ها افزوده می‌شود و شبیه هم می‌شوند. تغییراتی که تلفن‌‌های‌همراه‌ طی چند دهه آتی خواهند داشت عبارتند از:

رایانش ابری

سال‌هاست که در مورد رایانش ابری مطالب زیادی منتشر شده است. جهت اطلاع کسانی که با این سرویس آشنایی ندارند، رایانش ابری مکان امنی برای برنامه‌ها و اطلاعات است که از طریق هر دستگاهی که قابلیت اتصال به شبکه را داشته باشد در دسترس قرار می‌گیرد؛ چه این دستگاه تلفن همراه، لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی باشد. اگر این اتفاق بیفتد، کاربر قادر خواهد بود به اسناد مهم کاری خود هنگامی که خارج از اداره است از طریق هر دستگاهی دسترسی پیدا کند.

صفحه‌نمایش‌های منعطف

قابلیت خم شدن و انعطاف‌پذیری تلفن همراه از جنبه‌های هیجان‌انگیزی است که کاربران در سال‌های آتی با آنها روبه‌رو خواهند شد.

پروژکتور

این طور پیش‌بینی می‌شود که ادغام پروژکتورها با تلفن همراه ممکن است متقارن با افول یا سیر نزولی لپ‌تاپ‌ها باشد. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ با رویکرد لپ‌تاپ‌گرایانه‌ای که تلفن‌های همراه پیش گرفته‌اند و روز به روز بر قدرتشان افزوده می‌شود، تنها تفاوتی که تلفن همراه با لپ‌تاپ خواهد داشت صفحه‌نمایش است که با ادغام پروژکتور در تلفن همراه این مشکل نیز حل می‌شود.

شبکه‌های نسل چهارم و پنجم

کم‌کم سروکله گوشی‌های نسل چهارم در بازار پیدا می‌شود؛ یعنی گوشی‌هایی که از شبکه G4 پشتیبانی ‌کرده و قابلیت ارتباط سریع‌تر و پایدارتری از شبکه G3 را فراهم می‌کنند. اما این‌طور پیش‌بینی می‌شود که تا سال2020 شاهد راه‌اندازی شبکه G5 یا نسل پنجم خواهیم بود.

فناوری NFC

فناوری NFC که این روزها زیاد جار و جنجال به پا کرده، نوعی فناوری است که استفاده‌های جالبی برای کار با شبکه‌های اجتماعی دارد. با استفاده از فناوری NFC تنها با یک ضربه کوچک تلفن‌همراه خود به تلفن‌همراه دیگر می‌توانید هزینه‌های خود را پرداخت کنید یا فایل یا کارت ویزیت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

مرگ دوربین‌های دیجیتال و SLR

این روزها تجربه تصویربرداری با تلفن‌همراه بسیار تغییر کرده است. کافی است نگاهی به تلفن‌های ‌همراه‌ دوربین‌دار گذشته تا‌کنون بیندازید تا تحول را درک کنید.

اکنون سؤال این است که در یک بازه زمانی 10‌ساله، زمانی که به دوربین‌های متوسط یا سطح پایین دیجیتال نیاز است، تلفن‌های همراه چگونه می‌توانند کار آنها را به خوبی انجام دهند؟ با وجود این، هنوز دوربین‌هایی هم هستند که کاملا با تلفن‌های‌همراه‌ در ستیز هستند، اما امروزه لوازم جانبی جدید و خارق‌العاده‌ای برای دوربین‌ها وجود دارد که باعث می‌شود لنزهای پرقدرت آینده در دوربین تلفن‌های همراه به‌خوبی دوربین‌های SLR باشد.

فناوری بی‌سیم

همه مردم قطعا فناوری بی‌سیم را دوست دارند و برای رسیدن به آن و خلاص شدن از شارژرهای سیم‌دار لحظه‌شماری می‌کنند. نظیر این فناوری را هم‌اکنون در شارژرهای بی‌سیمی که در بازار وجود دارد اما به تولید انبوه نرسیده است می‌توان دید.

فوکوس حسی

با لمس یک گوشی، کاربر می‌تواند صدای مخاطب را بشنود و صفحه‌نمایش را ببیند. اما بو و مزه چی؟ ممکن است کمی عجیب به‌نظر برسد، اما در مورد فناوری تلفن‌همراه هیچ‌چیز عجیب نیست!

موقعیت‌یابی

برنامه‌هایی نظیر foursquare به این دلیل ساخته شده‌اند که کاربران براساس نشانه‌هایی که درج می‌کنند، به راحتی ببینند دیگران کجا هستند و برنامه‌هایی مثل Find & Connect که چند ماه پیش معرفی شدند مطمئنا وارد بازار خواهند شد.

دوستدار محیط‌زیست

یکی از گرایش‌های قطعی در آینده تلفن‌های همراه بی‌شک دوستدار محیط‌زیست بودن یا به‌اصطلاح سبز بودن است؛ تلاش‌های زیست‌محیطی و بسته‌بندی‌هایی که 100‌درصد قابل بازیافت هستند.

کد خبر 141322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز