همشهری آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اعضای شورای شهر اصفهان با تاکید بر تبادل تجریبات و اطلاعات بین پروتکل‌های شهری گفت: شورای شهر تهران به هیچ عنوان نباید ابزار کار سیاسیون شود.

به گزارش همشهری آنلاین، احمد مسجد جامعی در ابتدای این نشست با تاکید بر ضرورت ایجاد شورایاری‌ها گفت: شورایاری‌ها یکی از نهادهایی است که از زمان دولت‌های پیشین بر ایجاد آن تاکید می‌شده است. شورایاری‌ها به نوعی مدل کوچک‌تر شورای شهر است، با راه اندازی این نهاد‌ها می‌توانیم مشارکت‌های هر چه بیشتر مردم را در امور شهر شاهد باشیم.

وی با اشاره به سخنان وزیر راه و شهر سازی عنوان کرد: ما باید بتوانیم شوارای مناطق را هم ایجاد کنیم.

مسجدجامعی تاکید کرد: باید بودجه شورایاری‌ها از شهرداری جدا شود تا شاهد رشد و ارتقا این نهاد‌ها باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در شورای اسلامی هر شهر باید مد نظر قرار گیرد این است که شورای اسلامی شهر به هیچ عنوان نباید ابزار کار سیاسی شود. اعضای شورا باید سعی کنند در هیچ برنامه و رابطه‌ای خود را ابزار کار سیاسی جناح‌ها قرار ندهند. شورا جایی است که عمل اجتماعی مهم است نه عمل سیاسی.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط پروتکل‌ها و نهادهای کلانشهر‌ها تصریح کرد: ما طرحی داریم تا بر اساس آن ارتباط پروتکل‌های شهری با خارج را فراهم آوریم. اهمیت این طرح از آن جهت است که خیلی از شهر‌ها نمی‌دانند که در ایران شورای شهر دایر است این در حالی است که شورای شهر نمادی از مردم سالاری به شمار می‌آید و ارتباط بین شهر‌ها می‌تواند در شناساندن ایران به عنوان یک کشور مردم سالار دینی کمک کند.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و همچنین نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز گفت: ما در شورای سوم به دنبال آن بودیم که اگر قرار است شهری انسان محور داشته باشیم باید بتوانیم رویکرد شهرداری را تغییر دهیم و توانستیم به این امر دست پیدا کنیم. امروز شهرداری تهران به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده و در حال حاضر مشارکت مردمی مهم‌ترین اقدامی است که ما در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: امروز ما ۳۷۴ محله با هویت، سنت، محدوده و آداب مشخص داریم و به هر محله ماموریتهای مهم و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را واگذار کردیم.

طلایی یادآور شد: امروز در هر محله یک سرای محله وجود دارد و در هر سرای محله ۱۵ خانه قرآن، مجموعه چنین فعالیت‌هایی زمینهٔ مشارکت مردم را فراهم می‌کند.

وی در ادامه پیشنهاد برگزاری اولین اجلاس کمیسیون‌های فرهنگی کشور در اصفهان باشد.

در ادامه این نشست اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به بیان وجوه مشترک دو شهر اصفهان و تهران پرداختند که نکته جالب تاکید یکی از اعضای شورای اصفهان بر آلودگی هوا بود.

در پایان این نشست پیشنهاد شد تا اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم دیداری از شورای شهر اصفهان داشته باشند و اعضای شورای شهر اصفهان هم از این پیشنهاد استقبال کردند.

کد خبر 241289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز