گروه شهری: معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران مهمان شورای شهر بود تا به ارائه چشم‌انداز برنامه ۵ساله شهرداری در حوزه فرهنگی واجتماعی بپردازد.

 به گفته سیدمحمد هادی ایازی ارتقای شاخص‌های توسعه اجتماعی، فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی مبنای برنامه‌های شهرداری تهران در 5سال آینده خواهد بود.این گزارش اما در پایان با بازخوردهای متفاوتی از سوی اعضای شورای شهر مواجه شد. ابتدا عبدالحسین مختاباد از وجود 2مجموعه به نام‌های سازمان فرهنگی هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان ساختار معیوبی نام برد که هرگز باهم هماهنگ نمی‌شوند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا نیز گفت: برای روشن‌شدن اینکه مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی درکجا قرار دارد و به کجا می‌خواهد برسد نیازمند شاخصی برای رصدکردن است. وی در عین حال شهرداری تهران را متولی فعالیت‌های فرهنگی ندانست و گفت: از این‌رو شهرداری تهران باید در حوزه فرهنگ به کمک متولیان‌ آید. وی در عین حال بر لزوم فرهنگ‌سازی‌ در حوزه مسائلی نظیر آلودگی هوا و تفکیک زباله تأکید کرد.

محمد مهدی تندگویان، دیگر عضو شورای شهر با نام بردن از سازمان بسیج شهرداری، سازمان زیبا‌سازی‌، سازمان فرهنگی هنری، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و اداره کل بانوان در مجموعه شهرداری تهران از نبود وحدت رویه در مجموعه‌های مورد اشاره ابراز تأسف کرد. دامنه انتقادات این عضو شورای شهر تهران به روزنامه همشهری هم کشیده شد. از نظر تندگویان این روزنامه پرمحتوا و پر اندیشه نیست و بنابراین می‌بایست برای آن تدبیری اندیشیده شود.

در ادامه جلسه روز گذشته محسن سرخو، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز طی اظهاراتی گفت: کار فرهنگی و اجتماعی زیربنایی است و با ریخت و پاش فرهنگی و هزینه کردن بی‌رویه بودجه و اعتبارات متفاوت است. وی در عین حال مخالفت خود را با شعارهایی نظیر شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار کودک، مبارزه با آلودگی هوا، تکریم ارباب رجوع و... اعلام کرد و گفت: برای  اما معصومه آباد در اظهارنظر خود نسبت به گزارش ارائه شده از سوی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: چرا در این گزارش هیچ اشاره‌ای به مسئله ایمنی نشده است این درحالی است که توجه به موضوع فرهنگ‌سازی برای ایمنی و امنیت در شهر تهران بسیار مهم است، اما به اندازه کافی جا نیفتاده است. وی با ارائه گزارشی از بیمارستان‌های شهید بهشتی در مورد کشته‌شدگان در حوادث شهری، گفت: در سال 91حدود 250هزار نفر به‌دلیل حوادث شهری وعدم‌رعایت نکات ایمنی و حوادث ترافیکی به این بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که 93درصد آنها مربوط به شهر تهران بود.

تلاش برای مقدمات انتخابات شورایاران

دبیر شورایاری‌های منطقه 13 گزارشی را ارائه کرد که در پایان آن مقرر شد هرچه سریع‌تر زمینه برگزاری انتخابات شورایاران در 374محله شهر تهران فراهم شود.علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با طرح این پیشنهاد گفت: شورایاران یکی از پایه‌های مهم ساخت و مدیریت شهرهستند به همین دلیل باید شورای شهر چهارم با درنظر گرفتن رابطه خوبی که هم‌اکنون بین مدیریت شهری و استانداری برقرار است هرچه سریع‌تر در هفته آینده به جمع بندی لازم در این زمینه برسد و با تشکیل ستاد مربوطه زمینه برگزاری انتخابات شورایاران را فراهم کند. یکی دیگر از دلایل تعجیل شورای شهر در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها فرارسیدن فصل بودجه سال آینده شهرداری است زیرا شورای شهر بودجه مناطق شهرداری را درصورتی نهایی می‌کند که پیش از آن حتما به تأیید شورایاران محلات رسیده باشد.

به گزارش همشهری با درنظر گرفتن اینکه دیروز دبیر شورایاری محله‌های منطقه 13درگزارش خود خواستار تعیین تکلیف زمین گودبرداری شده‌ای که 30سال رها شده است، گفت: قرار بود در این منطقه مسجد المهدی ساخته شود که پس از گذشت 3دهه شهروندان هنوز منتظر ساخت این مسجد هستند به همین مناسبت از سوی احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران کمیسیون فرهنگی مأمور شد تا هر چه سریع‌تر نسبت به رسیدگی به مشکل اقدام کند. همچنین دیروز مسجد جامعی کمیسیون فنی و عمرانی را مأمور کرد تا درخواست دبیر شورایاری منطقه 13مبنی بر نصب دیوار صوتی به طول هزار متر در اتوبان باقری بررسی شود تا خانه‌های همجوار آن کمتر از آلودگی صوتی رنج ببرند.

بنا براین گزارش، الهه راستگو عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز در پایان گزارش شورایاری منطقه 13خواستار آن شد تا با توجه به کمبود امکانات و اعتبارات شورایاران در بودجه سال آینده اعتبار بیشتری برای ‌شورایاری‌ها لحاظ شود.اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: خبر داریم در بعضی مناطق همکاری وهماهنگی لازم میان شورایاری و شهرداری منطقه‌شان وجود ندارد که از هر دوطرف می‌خواهیم درکمال هماهنگی و همبستگی کار خدمت رسانی به مردم را دنبال کنند.

تذکر شورای شهردرباره ایجاد یک معاونت جدید در شهرداری

در ادامه جلسه 18نفر از اعضای شورای اسلامی شهر طی نامه‌ای از رئیس شورا خواستند درباره انتصاب سرپرست معاونت انسانی به شهرداری تهران تذکر دهد زیرا از نظر آنها ایجاد چنین معاونتی در شهرداری تهران نیازمند مصوبه شورای شهر است. آنها با استناد به ماده 54 قانون شهرداری هرگونه تغییر در چارت اداری شهرداری و تاسیس معاونت جدید را مستلزم مصوبه شورای شهر دانستند. با این حال تقوی معاون حقوقی شهردار تهران خطاب به اعضای شورای شهر گفت:

سقف معاونت‌ها در ساختار شهرداری اضافه نشده و هیچ معاونت جدیدی شکل نگرفته تنها به‌منظور چابک‌سازی‌ وبنابر تشخیص مدیر از این ابزار برای دستیابی هرچه سریع‌تر به اهداف مورد نظر استفاده شده است. درهر حال قرار شد تا شهرداری نیز به این مسئله پاسخ کتبی بدهد.

بنابراین گزارش دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران موضوع سیاست‌های بودجه شهرداری تهران در سال 93را بررسی کردند و بخش‌هایی از این سیاست‌ها را اصلاح کرده و به تصویب رساندند.مسعود سلطانی فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی سیاست‌های بودجه سال 93خواستار اطلاعات جزئی‌تر از سوی شهرداری تهران شد. از نظر سلطانی‌فر این اطلاعات جزئی به‌ویژه در طرح‌های نیمه کاره که حرف و حدیث‌هایی درباره آنها داریم می‌تواند پاسخ سؤالات ما را بدهد. وی افزود: اگر در بحث منابع و درآمد واقعا این ظرفیت را داریم که ردیف‌ها را بیش از 100درصد محقق کنیم چه نیازی به منابع بانکی است.

احمد حکیمی پور هم با اعلام اینکه رویکرد شورای چهارم فرهنگی است، گفت: انتظار داریم با این رویکرد بودجه سال آینده تدوین شود. اقبال شاکری خواست تا جهت‌گیری مهم بودجه جلوگیری از ریخت وپاش باشد، رحمت‌الله حافظی هم خواست تا جهت‌گیری بودجه تضمین سلامت مردم، مواد غذایی و دفع پسماندوزباله باشد زیرا اینها به‌صورت جدی سلامت مردم را با خطر مواجه می‌سازد.

مجتبی شاکری و محسن سرخو، اما به این معترض بودند که چون برنامه 5ساله شهرداری هنوز به‌دست شورای شهرنرسیده پس جهت‌گیری ما هنوز مشخص نیست و در واقع هم به نوعی حرکت در تعلیق و تاریکی داریم و هم اینکه بودجه، هزینه و درآمد تکلیفش معلوم نیست. در خاتمه احمد مسجد جامعی نیز در جمع بندی اظهارات اعضای شورای شهر بر لزوم تنظیم برنامه عملیاتی در چارچوب اسناد فرادستی، اعمال مدیریت برهزینه‌ها به‌منظور جلوگیری از مصارف غیرضروری و اولویت دهی به پروژه‌های نیمه تمام در سال 93تأکید کرد.

یکی دیگر از تأکیدات مسجد جامعی تسویه‌حساب شهرداری با طلب‌‌های مردم بود وی خواستار تصویری شفاف از وضعیت بدهی و تعهدات شهرداری به مردم شد تا هرچه سریع‌تر بدهی شهرداری به افراد پرداخت شود. در نهایت مقرر شد رویکرد‌های جدی بودجه سال آینده شهرداری بر محور سلامت، مشارکت و عدالت باشد و پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، اقتصادی و فنی در تمامی پروژه‌ها الزامی شود.

کد خبر 239389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز