همشهری آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران ضمن ارائه محورهای برنامه پنج ساله دوم فرهنگ اجتماعی شهر تهران هدف این برنامه را دستیابی به شهر زندگی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، سیدهادی ایازی صبح امروز با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران راهبردهای برنامه پنج ساله دوم معاونت متبوع خویش را برای اعضای شورا تشریح کرد.

وی با بیان اینکه هدف این برنامه دستیابی به شهر زندگی است گفت: شهر زندگی واجد 3 عنصر شهروند مسئول، فضای مناسب شهری و مدیریت شهری شهروند مدار است.

ایازی ادامه داد: در تدوین برنامه پنج ساله دوم شهرداری اسناد بالادستی را مدنظر داشته‌ایم که شامل تدابیر مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، برنامه پنج ساله توسعه کشور، قوانین شهرداری، مصوبات شورای شهر در 4 دوره فعالیت خود، سند چشم‌انداز شهر تهران، طرح جامع شهر تهران و برنامه پنج ساله اول شهر تهران است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اضافه کرد: جدا از اینها ما سنجش‌های دوره‌ای فرهنگی اجتماعی داشته‌ایم که از آنها نیز به عنوان اسناد بالادستی استفاده کرده‌ایم. این سنجش‌ها شامل رفتار و مصرف فرهنگی شهروندان، ارزش‌ها و نگرش‌های آنان، سرمایه اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، نیازهای شهروندان، آموزش شهروندی، رضایت شهروندان، سلامت شهری و ... است.

وی در ادامه گفت: در چشم‌انداز این برنامه تهران شهری با اصالت و هویت اسلامی - ایرانی است. هدف کلان برنامه تبدیل تهران به شهر زندگی و اهداف آن ارتقای شاخص‌های توسعه فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی - ایرانی در تهران است.

وی سپس رویکردهای چهارده‌گانه برنامه پنج ساله دوم فرهنگی - اجتماعی شهر تهران را بر شمرد که تقویت هویت اسلامی - انقلابی و ایرانی، ارتقای سطح عمومی و باورهای دینی، توسعه مدیریت یکپارچه شهری، تولید اندیشه و دانش شهری، بهبود سبک زندگی شهروندان، توسعه مشارکت‌های شهروندی، تحکیم بنیان خانواده، توسعه گروه‌های اجتماعی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر، ترویج سلامت جامعه محور و ... از آن جمله است.

ایازی همچنین گفت: در تدوین این رویکردها مصوبات شورای شهر به عنوان الزامات اجرای برنامه مدنظر ما بود. همچنین راهبردهای برنامه شامل توسعه اجتماعی، گفتمان حاکم مدیریتی - شهری جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری؛ با مردم و برای مردم، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی، ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، تدبیر و مدیریت تغییرات فرهنگی، تحقق مقتضیات شهر زندگی، تأکید و اولویت دادن به اقدامات پیشگیرانه و رویکرد توانمندسازی در موضوعات حمایتی است.

وی سپس توضیح مختصری درباره ساختار حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری ارائه کرد و گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دارای 6 اداره کل شامل اداره کل توسعه شهروندی، اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری، اداره کل سلامت، اداره کل بانوان، اداره کل مطالعات و اداره کل فرهنگی است و سازمان‌های گوناگونی شامل سازمان ورزش، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی، سازمان فرهنگی - هنری، شرکت برج میلاد، باغ موزه دفاع مقدس، مرکز فعالیت‌های دینی و ... زیرمجموعه آن هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری سپس محورهای برنامه پنج ساله دوم فرهنگی اجتماعی شهر تهران را چنین برشمرد:

1- توسعه مشارکت شهروندی: افزایش مشارکت شهروندان در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری با رویکرد محله محوری؛

2- فرهنگ و هنر: توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ویژه افزایش سهم مطالعات دینی، ترویج و گسترش ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی در بین شهروندان؛

3- بهبود کیفیت گذران اوقات فراغت شهروندان؛

4- ارتقای سلامت شهری و ترویج شیوه زندگی سالم؛

5- اعمال مدیریت یکپارچه فرهنگی اجتماعی در شهرداری تهران ؛

6- مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی: انجام مطالعات و پژوهش ها و اعمال نتایج در برنامه‌‌ریزی سالانه؛

7- زنان، خانواده و سبک زندگی شهری: تحکیم و ارتقای بنیان خانواده، بهبود سبک زندگی و توانمندسازی بانوان؛

8- آموزش‌های شهروندی: ارتقا و ترویج فرهنگی شهری با هدف نهادینه کردن حقوق و تکالیف شهروندی؛

9- ورزش شهروندی: گسترش ورزش همگانی و تفریحات ورزشی؛

10- فضاهای اجتماعی و فرهنگی: تأمین سرانه فضاهای فرهنگی هنری و رسیدن به سرانه مطلوب در شهر تهران با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها.

کد خبر 239269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز