همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی، آینده تهران و شهرهای بزرگ کشور را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: این موضوع جای تأسف دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس آخوندی در بیست و هفتمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افزود: از سال 45 کارشناسان هشدار دادند امکان تأمین آب برای بیش از پنج و نیم میلیون نفر در شهر تهران دشوار است و همان زمان شورای نظارت گسترش شهر تهران تشکیل شد، ولی وقتی جمعیت تهران به هفت میلیون نفر رسید این شورا را تعطیل کردیم.

وی گفت: قرار بود محدوده مناطق 21 و 22 شهرداری تهران، محدوده 25 سال آینده تهران باشد ولی اکنون با مسئله بسیار پیچیده ای روبرو هستیم چرا که منافع کوتاه مدت بر منافع بلندمدت غلبه کرده است.

آخوندی افزود: از سال 69 به بعد داستان فروش تراکم و در واقع داستان فروش قانون و حقوق شهروندان و تهی کردن تمام مفاهیم شهرسازی و حقوق شهروندی رایج و به تدریج به سنت تبدیل شد و حتی در اصطلاحات قانونی نیز دیده می‌شود و این موجب تأسف است.

وی گفت: باید روزی در این زمینه بی پرده صحبت کنیم؛ تراکم یعنی چه؟ تراکم حقوق همه مردم است، کدام شهرداری حق دارد حقوق دیگران را بفروشد؟ چطور توانسته ایم به چنین مسئله‌ای عنوان قانونی بدهیم و بخش عمده درآمد شهری را از این راه تأمین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آیا نقشه های شهرسازی مفهوم دارد؛ نقشه‌ای که همه مشخصات آن قابل تغییر و مذاکره است.

آخوندی گفت: همچنین قرار بود محدوده شهر مشهد 22 هزار هکتار و جمعیت آن دو میلیون نفر باشد ولی اکنون محدوده این شهر 29 هزار هکتار است و بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد و وضعیت شهرهای بزرگ دیگر ازجمله اهواز، شیراز و اصفهان وضعیت مشابهی دارند.

وی افزود: مگر می توانیم جمعیت عمده شهری را در هفت یا هشت شهر متمرکز و بقیه شهرها را تهی کنیم و سپس از عدالت جغرافیایی و مسائلی چون آمایش سرزمینی سخن بگوییم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید یک روز مصمم شویم و به این بی‌قاعدگی‌ها پایان دهیم.

دولت و شهرداری تجارتخانه شده‌اند

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرداری و دولت به تجارتخانه تبدیل شده‌اند و هر چند برای من مسئولیت آور است، ولی می‌خواهم به همین صراحت در این باره صحبت کنم.

عباس آخوندی در بیست و هفتمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید با صراحت گفتگو کنیم و به این نگرانی‌ها پایان دهیم؛نمی‌خواهم مردم را نگران کنم.

وی گفت: نمی‌توانیم مردم را سرزنش کنیم و باید خودمان، دولتمردان و مدیران شهری را سرزنش کنیم چرا که مردم تابع مقرراتی هستند که ما وضع می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: روی صحبت من مدیریت شهری، مدیریت دولتی و دولت است.

آخوندی گفت: در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی با تصمیم رئیس دولت مصوب شد یکباره 20 درصد به کل تراکم شهر تهران اضافه شود و مگر می‌شود بدون کارشناسی یک شبه یک طبقه به تمام ساختمان‌های شهر تهران اضافه کرد.

وی افزود: زمین های دولتی برای تجارت نیست، دولت و سازمان ملی زمین و مسکن باید در خدمت مردم باشند و ما تاجر نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال 69 محدوده قابل سکونت شهر تهران 630 کیلومتر بود و قرار بود پنج و نیم میلیون نفر با آسایش و رفاه در تهران زندگی کنند.

آخوندی افزود: آنچه با تراکم ساختمانی موجود پیش بینی می کنیم این است میزان سطوح مسکونی در آینده تهران 640 میلیون متر مربع خواهد بود یعنی جمعیت پذیری شهر تهران به تدریج به 15 میلیون نفر می‌رسد.

وی گفت: آیا تصور می کنید این شهر می‌تواند با 15 میلیون نفر هوای سالم داشته باشد؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: اینکه داستان آلودگی هوا را به خروجی اگزوزها متصل کنیم مفهومی تقلیل گرایانه است چرا که وقتی یک نفر به جمعیت اضافه می شود مصرف سوخت و انرژی به همان اندازه بیشتر خواهد شد.

آخوندی گفت: در یک جلسه تصمیم می‌گیرند جمعیت شهرهای پردیس و پرند را از 30 هزار نفر به 700 هزار نفر برسانند؛ چگونه می‌توان در چشم به هم زدنی این کار را انجام داد، آیا فکر می کنید شهر شبکه فیزیکی است؟ شهر شبکه‌ای از شهروندان است.

وی افزود: جایی درباره کالایی شدن انسان‌ها در مسکن مهر صحبت کردم و به من گفتند شما تند صحبت می‌کنید، مگر می‌شود ناگهان 700 هزار نفر را وارد این شهرها کرد و آیا این اتفاقات در شهر تهران تاثیرگذار نیست؟.

لزوم ادغام فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها

وزیر راه و شهرسازی در بیست و هفتمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید به مدیریت دوگانه فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در ایران پایان داد و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در یکدیگر ادغام شوند.

آخوندی افزود: تقسیمات کشوری ما تا سطح دهداری‌ها پایین می‌آید و این کار در تمام مناطق ایران مدیریت‌های دوگانه ایجاد کرده است، در حالی که می‌توان تقسیمات سیاسی دولت مرکزی را تا سطح فرمانداری‌ها تعیین و بقیه تقسیمات را زیرمجموعه‌ای از شهرداری‌ها قرار داد.

وی گفت: در همین شهر تهران شهرداری، آموزش و پرورش، مخابرات، آب و فاضلاب، برق و پست مناطقی جداگانه دارند و هنوز نتوانسته‌ایم محدوده خدمات یکپارچه تعریف کنیم و لازم است ادغام فرمانداری و شهرداری در یکدیگر را از پایتخت شروع کنیم، زیرا در شرایط کنونی بوروکراسی عظیمی در شهر و کشور ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: من حاضرم هزینه‌های سیاسی این اقدام را بپذیرم و با هم دنبال یکپارچگی مدیریت کلان شهر تهران و حتی دیگر کلان‌شهرها برویم چرا که نمی‌توانیم شهر را از هم گسیخته اداره کنیم و اگر لازم باشد برای تهیه قانون و آیین‌نامه‌های لازم هم اقدام می‌کنیم.

آخوندی ادامه داد: باید شورای نظارت گسترش شهر تهران مجدد تشکیل شود و فعال کردن شوراهای مناطق نیز به خصوص در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها ضروری است.

وی گفت: سال 75 نخستین طرح مجموعه کلان‌شهر تهران تصویب و قرار شد به فکر مدیریت یکپارچه شهر تهران باشیم ولی 17 سال از آن تاریخ گذشته است و ما نه تنها یک گام به مدیریت یکپارچه شهر تهران نزدیک نشده ایم بلکه از آن فاصله گرفته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قدرت عمل مستقل تمام شهرهای واقع در تهران افزایش یافته و شهر کرج نیز که در تهران تاثیرگذار است نه تنها زیرمجموعه شهر تهران قرار نگرفت بلکه از استان تهران جدا شد بدون آنکه شورای اسلامی شهر تهران اطلاع داشته باشد.

آخوندی گفت: بدون اطلاع شورای اسلامی شهر تهران جمعیت شهرهایی مثل پرند، پردیس، هشتگرد و اندیشه نیز افزایش یافت در حالی که این شهرها خودگردان نیستند و اشتغال ساکنان آنها در تهران است.

وی افزود: ابتدا باید پرسشی صحیح داشته باشیم و ببینیم جایگاه شهروندان در این اتفاقات کجاست؟ شهری می خواهیم که توسعه کالبدی آن تابعی از توسعه سازمان های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهر باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هر چند انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت ولی نتایج آن نشان داد مردم همچنان در جستجوی تغییر بودند و امیدواریم دولت تدبیر و امید و شوراهای اسلامی شهرها بتوانند این انتظار مردم را برآورده کنند و کیفیت زندگی مردم را بهبود ببخشند.

آخوندی افزود: 35 سال از انقلاب گذشته و شهر تهران شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده و زمان آن رسیده است که نقاط قوت و ضعف خود را بررسی و برای حل مشکلات اساسی پایتخت و بهبود زندگی مردم راه‌هایی جستجو کنیم.

وی گفت: تاکنون شاهد عمران و آبادی‌های بسیاری در تهران بوده‌ایم، ولی واقعا می‌توانیم کیفیت نازل آب و محدودیت آب و سبزینگی تهران را توسعه بنامیم یا مسابقه‌ای است که دولت و فعالان اقتصادی در آن به سمت صفر می‌روند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آیا واقعا منظور از گسترش، توسعه کالبدی است و این سوالی بسیار بنیادی است.

کد خبر 241070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز