سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: شورای چهارم شهر روز گذشته در جلسه علنی خود جلسه‌ای متراکم درباره موضوعات تراکم شهری و مدیریت یکپارچه شهری داشت؛ چه آنکه وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران با حضور در این جلسه تعریف جدیدی از تعامل دولت و شهرداری را ارائه کردند.

البته تأکید وزیر راه و شهرسازی بر تحقق مدیریت یکپارچه شهری از سوی اعضای شورای شهر و شهرداری تهران نیز مورد استقبال قرار گرفت. همچنین شهردار تهران درباره ایراداتی که به مسئله فروش تراکم مطرح شد به قانون طرح تفصیلی پایتخت اشاره کرد و گفت: اگر هم ایرادی وجود دارد، قانون باید اصلاح شود.

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی که برای تعامل با اعضای شورا حاضر شده بود، در سخنرانی نسبتا طولانی خود بارها و با صراحت وضعیت شهر تهران را ازجهات مختلف نگران‌کننده توصیف کرد. مهم‌ترین بخش‌های اظهارات وزیر راه و شهرسازی بحت ادغام فرمانداری در شهرداری تهران، تمرکز زدایی از دولت، تحقق مدیریت یکپارچه شهری و تشکیل شورای نظارت بر گسترش شهر تهران بود.

اظهارات بی‌سابقه یک وزیر راه و شهرسازی درباره فروش تراکم، وضعیت زیستی، اجتماعی، فرهنگی، کیفیت زندگی و حقوق شهروندی حتی فضای جلسه علنی شورای شهر را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و باعث شد تا شورا یکی از پرشورترین جلسات خود را تجربه کند به حدی که دست‌کم 16نفر تقاضای وقت کردند تا پیرامون سخنان عباس آخوندی به اظهارنظر بپردازند. بنابراین گزارش وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در 1347 کارشناسان هشدار داده بودند در تهران تنها امکان تأمین آب برای 5/5میلیون نفر فراهم است گفت: به همین دلیل آن زمان شورای منع گسترش شهر تهران را تشکیل دادند.

این درحالی است که از نظر آخوندی شهر تهران را باید با حوزه نفوذ پذیری‌اش درنظر گرفت مثلا جمعیت شهرهای اقماری نظیر پرند، پردیس، هشتگرد، اندیشه و... به طرفه العینی از 30هزار به 700هزار نفر رسید وچون این شهرها خودگردان نیستند همه بار این جمعیت از جهات مختلف بردوش تهران تحمیل می‌شود. وی خواستار آن شد تا دولت، شهرداری و شورای شهر تهران مصمم شوند و به این بی‌قاعدگی پایان دهند.

ازنظر آخوندی مردم و کنشگران اقتصادی خرد به هیچ وجه مقصر نیستند و نباید آنها را سرزنش کرد زیرا مردم تابع قوانینی هستند که ما وضع می‌کنیم. وی در این‌باره به تصمیمی اشاره کرد که در آخرین جلسه تصویب طرح جامع شهرتهران ازسوی رئیس دولت دهم گرفته شد و متعاقب آن بدون درنظر گرفتن مسائل کارشناسی یک‌دفعه هم 20درصد به کل تراکم شهرتهران اضافه شد و هم رئیس‌جمهور وقت به تمام زمین‌های دولتی کاربری ویژه داد، درحالی‌که از نظر وی اراضی دولتی برای خدمات شهری است نه تجارت.

یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌هایی که دیروز از سوی وزیر راه و شهرسازی مکرر به آن اشاره شد تحقق مدیریت یکپارچه شهری بود. وی دراین باره توضیح داد: با درنظرگرفتن اینکه شهروندان در فرایند تصمیم‌گیری وتصمیم‌سازی‌ نقشی ندارند بر لزوم تشکیل سازمان اجتماعی تأکید دارم. وی با اشاره به اینکه قانون شورای شهرهای بزرگ باید براساس شورای منطقه‌ای شکل بگیرد، گفت: برای شهری 10میلیونی یک شورای شهر کارآمدی ندارد. علاوه براین آخوندی پیشنهاد داد بهتر است فرمانداری تهران در شهرداری ادغام شود و به این بوروکراسی بزرگ در کشور خاتمه داد.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران دیروز اظهارات عباس آخوندی را درحقیقت تحقق همکاری دولت مرکزی و محلی برای رسیدن به یک شرایط پایدار دانست. از نظر مسجد جامعی اگر قرار باشد مجلس محلی با انتخاب مستقیم مردم داشته باشیم بعد مصوبات آن در فرمانداری با تأیید مواجه نشود این یک معضل است زیرا نمی‌شود دم از حکومت محلی زد اما تمرکزگرایی در حکومت را ادامه داد.

به گفته رئیس شورای شهرتهران این موضوع که در تهران دچار پراکندگی و گسستگی هستیم واقعا صحت دارد مثلا سازمان‌هایی نظیر آب، برق، گاز، پست، آموزش و پرورش و... با مدیریت متفاوت تعریف شده‌اند که کار رسیدگی به امورمنطقه و تصمیم‌گیری‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد به همین دلیل ما نیازمند نگاه مشترک، هم جهت و جامع در اداره امور هستیم.

دولت تصدی‌گری را رها کند

محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم که در جلسه علنی شورای شهر شرکت کرده بود وظیفه مدیریت شهری را مدنظرقراردادن نکات مورد اشاره آخوندی، وزیر راه و شهر سازی دانست.وی از دولت خواست تصدی‌گری را رها کند و به کار تولی‌گری برسد در واقع دولت باید به موضوعات کلان و راهبردی بپردازد و اجازه دهد که مدیریت شهری چون به مردم نزدیک‌تر است به امور جاری مردم بپردازد. البته به گفته قالیباف برخی موضوعات کوچک اما حاکمیتی باید دراختیار دولت بماند. وی از همکاری و هماهنگی منطقی و خوبی که هم‌اکنون میان دولت و مدیریت شهری است ابراز خوشحالی کرد.

شهردار تهران با تأکید براینکه در شهر تهران تراکم فروشی نداریم و براساس قانون عمل می‌کنیم، گفت: قانون تراکم مجاز و پایه را در شهر تهران 120درصد درنظر گرفته است، بنابراین قانون است. پس وقتی اعلام می‌شود در شهر تراکم فروخته می‌شود نباید برداشت منفی کنیم زیرا شرایط با 10 سال پیش فرق کرده که فروش تراکم بیش از حد مجاز داشتیم. وی در عین حال وجود اشکال در طرح تفصیلی و جامع شهر تهران را رد نکرد و گفت: با وجود این ما محکم پای این قانون ایستاده‌ایم و سعی می‌کنیم اشکالات این طرح را حین اجرا اصلاح کنیم.

قالیباف انتقاد یکی از اعضای شورا به کمیسیون ماده 5مبنی بر اینکه در ازای دریافت خسارت اجازه تخریب باغات را می‌دهند رد کرد وخواست تا موردی که مصداق این موضوع باشد ارائه شود. وی در مورد گرفتن حق رأی شورای شهر در کمیسیون ماده 5 نیز گفت:‌ دلیل گرفتن حق رأی شورای اسلامی شهر تهران از کمیسیون ماده 5به این خاطر بوده است که شورای نگهبان می‌گوید شوراها حق کار اجرایی ندارند، البته در این مدت مهندس چمران به‌عنوان عضو ناظر در جلسات کمیسیون ماده 5حضور پیدا می‌کردند و شاهد بوده‌اند که همه تلاش ما بر این است که نظرات شورای شهر را در کمیسیون ماده 5تأمین کنیم.

قالیباف اظهار امیدواری کرد با توجه به اینکه هم‌اکنون کوچک‌ترین شهرها حریم دارند در موضوعاتی نظیر حریم شهر تهران و تقسیمات کشوری شورای شهر و شهرداری با وزارت کشور و دولت به نتیجه مشخصی برسند. وی در این‌باره به سودجویانی اشاره کرد که با اعمال نفوذ خود تلاش کردند تا برخی شهرهای اطراف تهران را به شهرهای جداگانه تبدیل کنند، سپس همان‌ها دوباره تلاش کردند تا این شهرها را به تهران برگردانند و سود جویی کنند.

تاکید بر مدیریت یکپارچه

همچنین اعضای شورای شهر نیز درباره موضوعات متعددی به اظهار نظر پرداختند. احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران نیز در جلسه  گفت: قراربود شوراها مسئول اداره شهرباشند اما در نبود سیستم یکپارچه مدیریت شهر عملا به شورای شهرداری‌ها محدود شدند. وی همچنین از دولت خواست تا ضمن کمک به شهرداری تهران در نوسازی بافت‌های فرسوده، پیگیربحث انتقال پایتخت سیاسی از شهر تهران باشد زیرا در شرایط فعلی مشکلات شهرتهران روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

محمد سالاری از پیشنهاد وزیر مسکن بابت ادغام فرمانداری تهران در شهرداری قدردانی کرد و گفت: متأسفانه در دولت گذشته بین شهرداری و دولت تعامل خوبی نبود و مردم از این بابت بسیار آسیب دیدند اما در دولت یازدهم با وجود آنکه از کسری بودجه با خبریم اما تقاضا داریم دولت به تعهداتی که در حوزه حمل ونقل عمومی دارد عمل کند.

علی رضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: آقای آخوندی در بحث ارتقای کیفیت زندگی و کسب درآمدهای پایدار ومدیریت یکپارچه حرف دل مارا زد به همین دلیل تقاضا دارم در نخستین جلسه هیأت دولت این موضوعات را مطرح سازند. دبیر همچنین از وزیر مسکن خواست به جای سرمایه‌گذاری در بحث مسکن مهر به شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده کمک کند که همه زیر ساخت‌های لازمش هم فراهم است.

همچنین پرویز سروری از نگاه جدید، صبورانه و غیرکلیشه‌ای وزیر مسکن تقدیرکرد و خواستار آن شد تا با نگاه غیرجناحی و سیاسی به‌صورت کارشناسی در جهت حل مشکلات شهر تهران به‌ویژه بافت فرسوده اقدام شود. فاطمه دانشور دیگر عضو شورای شهر به معضل مهاجرت اشاره کرد و خواستار آن شد تا مجموعه‌ای درگفت‌وگو و تعامل با یکدیگر معضل مهاجرت به شهرتهران را مورد رسیدگی قرار دهند.

محسن سرخو، هم در سخنان خود از وزیر مسکن خواست با توجه به معضل آلودگی هوا موضوع احداث 4خط اکسپرس مترو را در دستور کار خود قرار دهد. این 4خط در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک برای شهرهای دماوند، ‌پردیس و اسلامشهر تعریف شده و قانونا دولت متولی ساخت آن است.

به گفته سرخو درحوزه بافت فرسوده نیز بافت‌هایی در تهران وجود دارد که ریز دانه و نفوذ ناپذیر هستند این بافت‌ها باید سالانه 10درصد احیا شود که برای تحقق این مهم قطعا نیازمند مساعدت دولت هستیم.غلامرضا انصاری هم طی سخنانی خواستار انتقال ساختمان شورای شهر ازمکان فعلی به ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی شد و اما از نظر اسماعیل دوستی، باید درباره حوزه نفوذ تهران فکر اساسی شود زیرا درباره استقرار جمعیت و واحدهای مسکونی اطراف تهران مطالعه نشده است. وی از وزیر مسکن خواست دستور بدهد تا کارگروهی تشکیل شود و پهنه‌بندی‌های طرح جامع را مورد تجدید نظر قرار دهد زیرا از نظر دوستی هنوز ضوابط بلندمرتبه‌سازی‌ مشخص نیست.

همچنین محسن پیرهادی با انتقاد از تولید مسکن در ایران که سودآوری غیرمنطقی و نامتوازن دارد گفت: این امر باعث شکاف طبقاتی، آسیب‌های اجتماعی، افزایش جمعیت و... می‌شود. معصومه آباد، اما مهاجرت را ناشی از خدمات، امکانات و تسهیلاتی دانست که در شهرهای بزرگ وجود دارد و مهاجرین برای دستیابی به این امکانات ناچار به مهاجرت می‌شوند. و اما به گفته محمدحقانی، در سال 1352قانون حفظ و گسترش فضای سبز تصویب شد که براساس آن هرکسی باغی را از بین ببرد شهرداری حق دارد زمینش را به نفع مردم ضبط کند اما این قانون هیچ‌وقت اجرا نشد. وی حتی کمیسیون ماده 5را مورد انتقاد قرار داد که با گرفتن خسارت از تخریب‌کنندگان باغات اجازه می‌دهد تا ساخت وساز انجام دهند. به همین دلیل وی از وزیر مسکن و شهرسازی خواست تا کمک کند جایگاه شورای شهردر کمیسیون ماده 5تقویت شود.

به گزارش همشهری در پایان جلسه  بر لزوم همکاری‌های متقابل دولت و مدیریت شهری تأکید و قرارشد تا در قالب این همکاری‌های مشترک مترو با شبکه راه‌آهن جمهوری اسلامی به‌صورت یکپارچه دیده شوند، علاوه براین وزیر مسکن قول داد از امکانات در اختیارش به مدیریت شهری در بحث نوسازی بافت فرسوده کمک کند.اعضای شورای شهر همچنین پیش از ترک صحن علنی جلسه به اتفاق آرا، یک فوریت لایحه برنامه 5ساله شهرداری تهران1397- 1393را به تصویب رساندند.

کد خبر 241164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز