سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حضور وزیر راه و شهرسازی در شورای شهر موجب باز شدن بحث مدیریت یک پارچه شهری، موضوع اختصاص سهم دولت از بودجه حمل و نقل شهری، بافت فرسوده و هزینه های شهرداری تهران شد.

به گزارش همشهری آنلاین، بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران امروز با حضور تمامی اعضا برگزار شد. در ابتدای جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گزارشی را در خصوص وضعیت مسکن و شهرسازی در کلانشهر تهران و در ادامه رایزنی و تعامل به اعضای شورای شهر ارائه کرد. پس از استماع سخنان آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای شهر نظرات و درخواست‌های خود را در خصوص وضعیت مسکن در شهر تهران ارائه کردند.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) مدت‌ها وظیفه معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت کشور را داشته و تجربه اجرایی و دانش این حوزه را دارد و بر ضرورت تعامل بین دولت‌ محلی و مرکزی تاکید دارد.

وی تصریح کرد: پیشنهادهایی که وزیر ارائه کرد و بیان داشت هزینه‌های این کار را می‌دهد بحث مهمی است ضمن اینکه وزیر راه و شهرسازی اولین قانون شوراها را نوشت و من در آن زمان در وزارت کشور بودم.

وی گفت:‌ اینکه ما در تهران دچار پراکندگی و گسستگی هستیم بسیار دیده می‌شود و در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور مدیریت یکپارچه دیده شده بود اما در برنامه پنجم این موضوع حذف شد ما نیاز به نگاه مشترک و هم ‌جهت در این زمینه داریم.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: حدود مدیریت محلی بسیار مهم است و در قانون اساسی به آن پرداخته شده اما نمی‌توانیم حکومت تمرکزگزایی را که قبل از انقلاب بوده را حفظ کنیم و بعد دم از تمرکززدایی و محله‌گرایی بزنیم و ما نیاز به همدلی در این زمینه داریم.

در ادامه جلسه احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته که ما در خدمت آقای آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) بودیم بحث‌های خوبی مطرح شد و خوشحالم وی در صدر وزارتخانه‌ای است که مسئول بحث‌های شهرداری کشور است و با توجه به سابقه و توان آخوندی من می‌خواهم از زوایای دیگر به این موضوع بنگرم.

وی گفت:‌ حدود 14 سال است شوراها مسئولیت شهرها را بر عهده گرفته است و قرار بود شوراها مسئول اداره شهرها در یک نظام یکپارچه باشند،‌اما الان عملا شوراها، شورای شهرداری شده است تا شورای شهر.

مردم همه هزینه های شهر را می دهند

دنیامالی بیان داشت:‌طبیعتا در این 4 سال از شخص وزیر انتظار می‌رود به بحث یکپارچگی مدیریت شهری کمک کند.

وی ادامه داد: اگر پروژه‌ها اجرا نشود مردم با تنگنا مواجه می‌شوند و ما نیاز به منابع پایدار داریم که دولت و مجلس باید به ایجاد آن کمک کنند و در اسناد 14 الی 15 سال پیش قرار بود دولت بخشی از هزینه‌های شهرها را بپردازد اما عملا مردم تقریبا همه هزینه شهر را تامین کرده‌اند.

دنیامالی با اشاره به تراکم فروشی شهرداری گفت: اگر این کار صورت نگیرد شهرداری مشخص نیست پولش را از کجا می‌آورد و اگر تراکم فروشی کند بدنام می‌شود! در حالی که تعریف منابع پایدار در همه دنیا معلوم است و موضوع انتقال پایتخت سیاسی این روزها در اخبار رسانه‌ها هم هست و خواهشمندم این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بحث حریم شهر تهران بحث مترو، دسترسی به شهرهای اطراف بسیار مهم است و در دولت قبل قرار شد منابع در اختیار شرکت مترو قرار گیرد و اخیرا شنیده شده دولت قصد دارد این را از متروی تهران بگیرد و اگر مشکلی از سوی مترو بوده دولت باید آن را اعلام کند و ما پیگیری کنیم.

بافت‌های فرسوده نیاز به کمک دارد

دنیامالی تصریح کرد: بافت‌های فرسوده موضوع مهم دیگری است که کوچه‌های آشتی‌کنان و بافت قدیمی معضل تهران است و اگر کمک دولت بر اساس برنامه سنواتی نباشد به اعتقاد ما اتفاق خاصی در بافت فرسوده نمی‌افتد. بنابراین از شما انتظار کمک داریم که طرح‌های جدید را بتوانید در بافت‌های فرسوده اجرا کنیم.

در ادامه بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران محمد سالاری پشت تریبون قرار گرفت و افزود: در تاریخ شورای شهر حضور شخصی در حد وزیر کم‌نظیر بوده و بنده از آخوندی تشکر می‌کنم و انشاءالله مطالبی که گفتند که چند گام از ما جلوتر هستند عملیاتی شود.

وی گفت:‌ما بحث مدیریت یکپارچه را داشتیم و وزیر راه و شهرسازی تلفیق فرمانداری و شهرداری را گفتند که نشانه‌گر اعتماد ایشان به شوراها است. زمان واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی به شهرداری رسیده، لایحه‌ای در شورای قبل به دولت تقدیم شده که امیدواریم دولت آن را در دستور کار خود قرار بدهد.

سالاری افزود: برای ایجاد مدیریت یکپارچه توسعه حمل و نقل عمومی موضوعاتی مطرح شده که در دولت قبل به دلیل نامناسب بودن تعامل بین شهرداری و دولت شهروندان از این موضوع آسیب دیدند و به رغم اینکه می‌دانیم دولت کنونی بودجه دارد، می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کند.

 در ادامه جلسه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون شورای شهر تهران با اشاره به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی حرف‌های دل ما را زد و ما خواهشمندیم این مسائل را پیگیری کنند ضمن اینکه در حال حاضر دو همکار سابق ما در هیئت دولت هستند و خواهشمندیم اولین جلسه هیئت دولت را روی تهران بگذارید.

وی با اشاره به بحث تلفیق فرمانداری و شهرداری و استانی شدن کرج که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، گفت: روزانه 180 خودرو از کرج وارد تهران می‌شود و آیا با این اوصاف استانی شدن کرج درست بود؟!

دبیر ادامه داد: برای ایجاد مدیریت یکپارچه در دولت و مجلس قوانین لازم را تصویب کنید چرا که شهر فقط برای رفت و روب شبی یک میلیارد هزینه دارد و بحث حریم شهر تهران باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان داشت: در بخش مسکن که من همیشه نقد آن را کرده‌ام معتقدم به جای اینکه سرمایه را روی نوسازی بافت فرسوده هزینه کنیم، یک کمیته باحضور وزیر راه وشهرسازی، شهردار و اعضای شورا برای ایجاد مدیریت یکپارچه تشکیل و هر 15 روز یک بار تشکیل جلسه دهد تا موضوع پیگیری شود.

کد خبر 241080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز