گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران یکی از متراکم‌ترین روزهای کاری خود را پشت سر گذاشت.

ارائه گزارش از سوی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، بررسی پاسخ شهردار تهران به اعتراض 18عضو شورا به‌دلیل تغییرات در چارت شهرداری، گرامیداشت یاد مادر شهید بروجردی و ارائه گزارش دبیر شورایاران منطقه 2 موضوعاتی بودند که  اعضای شورای شهر درباره آنها به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران گزارشی درخصوص برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری و سازمان‌های تابعه ارائه کرد. به گفته عبداللهی از 140ماده برنامه 5ساله دوم، 52ماده مربوط به حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است. همچنین در طرح جامع شهرداری تهران 7چشم‌انداز پیش‌بینی شده است که 3چشم‌انداز مربوط به حوزه خدمات شهری است.

البته در برنامه تدوین شده 6محور درنظر گرفته شده است که از این 6محور 2محور متعلق به حوزه خدمات شهری است. عبداللهی به این نکته نیز اشاره کرد که بحث محیط‌زیست و خدمات شهری و همچنین موضوع ایمنی و مدیریت ازجمله موضوعات درنظرگرفته‌شده از سوی شهرداری در قالب معاونت خدمات شهری است. این مقام مسئول در شهرداری تهران همچنین درباره چشم‌اندازها و راه‌های دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه 5ساله دوم توضیحات خود را به نمایندگان مردم در پارلمان شهری ارائه کرد.

خدمات شهری و توقعات مردم

اما پس از گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران، اعضای شورای شهر نیز برخی نکات مدنظر خود در ارتباط با حوزه خدمات شهری را مطرح کردند.عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران در بازدید خود از شهر نسبت به وضعیت نگران‌کننده معتادان در محدوده بزرگراه نیایش و محله هرندی ابراز نگرانی کرد. همچنین رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره اینکه بسیاری از پروژه‌های شهرداری پیوست سلامت و محیط‌زیست ندارند یا اجرایی نشده‌اند، سخن گفت.

محمد حقانی دیگر عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران هم با اشاره به تذکرهای متعددی که در مورد حذف و ازبین‌بردن باغات شهر تهران داشته است، گفت: باغ معنوی در خیابان جمشیدیه را مورد هجوم قرار داده‌اند و درختان آن را خشکانده‌اند. این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به بازدید خود از خوابگاه‌های کارگران شهرداری گفت: فضاهای خوبی درنظر گرفته شده اما نگهداری و نظارت بر این خوابگاه‌ها مناسب نیست.

وی در ادامه در تذکری گفت: واگذاری سازمان میادین میوه و تره بار به بخش خصوصی درست نیست، چرا که سازمان میادین میوه و تره بار باید بدون سود، فاصله‌ای بین تولید و مصرف‌کننده را پر کند به همین دلیل اقداماتی که اخیرا در قالب BOT برای ساخت فضاهای جدید انجام می‌دهد خلاف قانون است.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران در ادامه گفت: واگذاری فروشگاه‌های شهروند به بخش خصوصی در طول 4سال آینده قابل‌قبول است اما باید برخی از موارد مهم در مورد این واگذاری‌ها رعایت شود. این عضو شورای شهر با اشاره به روند آبیاری فضای سبز در شهر تهران گفت: شهرداری تا‌کنون بیش از 200حلقه چاه حفر کرده و به‌شدت سفره آب‌های زیرزمینی پایین رفته و باید در مورد حوزه مدیریت آب و مدیریت بحران توجه جدی داشته باشیم. وی در ادامه به حوزه تفرجی 7رود دره در تهران اشاره کرد و گفت: مردم در زمان استفاده و تفریح از کنار این رود دره‌ها می‌گذرند و راضی هستند اما در پایین دست این رود دره‌ها نگرانی برای وقوع سیل وجود دارد. وی تأکید کرد: باید مدلی از احتمال سیل با توجه به مدل 50و یا 100سال گذشته سیل در تهران تهیه شود.

دنیامالی همچنین در ادامه به ساماندهی آرامستان‌‌ها در شهرری به‌صورت اختصاصی تأکید کرد و گفت: شهرری یکی از اماکنی است که ابنیه تاریخی در آن بسیار زیاد است و باید برای ساماندهی این ابنیه تاریخی که برخی از آنها تبدیل به محل‌‌هایی برای ناهنجاری‌های اجتماعی شده‌، فکری شود.

همچنین تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران ضمن اعلام مخالفت نسبت به‌خصوصی‌سازی‌ فروشگاه‌های شهروند گفت: اگر شهروند را خصوصی کنیم، چیزی می‌شود شبیه همه پاساژهای خصوصی شهر تهران. همچنین علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز تأکید کرد: خدمات شهری چشم و چراغ شهرداری است و مردم نیز توقعاتشان از این بخش بالاست. وی افزود: در بخش ساماندهی گورستان‌ها باید به مسائل شرعی نیز پرداخته شود. در برخی مناطق گورستان‌هایی داریم که می‌توان در آنها خاکسپاری انجام داد. اما به‌دلیل توجه به عرف از این کار چشم‌پوشی می‌کنیم.

نگاهی به مشکلات شمال غرب تهران

اما در ادامه بیست و نهمین جلسه شورای شهر، دبیر شورایاران منطقه 2تهران نیز گزارش خود را درباره معضلات این منطقه از پایتخت به اعضای شورای شهر ارائه کرد. در ادامه جلسه اسماعیل دوستی با بیان اینکه انتهای کوی فراز در منطقه 2به محل انباشت نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است از وجود ظرفیت‌های لازم برای ایجاد مسیر گردشگری در این محدوده خبر داد.
همچنین محسن سرخو در ادامه با اشاره به حادثه گودبرداری منطقه ایران‌زمین گفت: این مشکل هنوز حل نشده و دردسرهایی برای محله دارد.

مرتضی طلایی نیز با اشاره به وضعیت نامناسب محله کامپ زنجان در جوار دانشگاه شریف گفت: این منطقه وضعیت اسفباری دارد که نیاز به استقرار پلیس در آن است و باید طرح‌های موضوعی برای آن تهیه شود. سروری عضو دیگر شورای شهر به‌وجود سارقان و معتادان در حواشی دره‌‌فرحزاد و دره‌پونک اشاره کرد. همچنین مجتبی شاکری عضو دیگر شورا درخصوص تخریب ساختمان کلاه‌فرنگی بالاتر از میدان دربند انتقاد کرد و گفت: برج‌سازان در حال تراشیدن کوه برای ساخت‌وساز هستند.

عضویت رؤسای کمیسیون‌ها در کمیته سلامت

بررسی 2فوریت طرح اصلاحیه ماده واحده بودجه سال 92شهرداری تهران که به ترکیب اعضای کمیته تخصیص اعتبار بودجه شهرداری تهران اختصاص داشت نیز از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا پیشنهادی را مبنی بر افزودن نام روسای کمیسیون‌های دیگر شورا به‌عنوان ناظر در این کمیته پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به‌عنوان عضو در این کمیته حق رأی داشته است اما در این دوره پیشنهاد می‌شود در دوره جدید تنها عضو ناظر از شورا باشد. مهدی چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهادی را در این زمینه ارائه کرد و افزود: بهتر است حق رأی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا محفوظ بماند و تنها برای عضویت سایر روسای کمیسیون‌ها در این کمیته رأی‌گیری شود که این پیشنهاد به تصویب رسید.

گزارش حکیمی پور از پاسخ شهردار به تذکر 18 عضو شورا

از دیگر موضوعات جلسه روز گذشته تذکری بود که برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری درباره تغییرات ساختاری و ساخت و سازهای خارج از قانون دادند. اسماعیل دوستی نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تغییرات در شهرداری تهران گفت: 2هفته پیش 18نفر از اعضای شورا به آقای قالیباف تذکر دادند که از تغییرات خارج از چارچوب قانون در ساختار شهرداری حذر کنند. این عضو شورا از بابت اینکه پاسخی به این مسئله داده نشده گلایه داشت اما رئیس شورا در پاسخ به این موضوع اظهار داشت، پاسخ شهرداری رسیده است و تا آخر وقت اداری در اختیار دیگر اعضا نیز قرار داده خواهد شد. البته مسجد جامعی به این مسئله نیز اشاره کرد که برای بررسی این پاسخ و جواب دادن به آن چند جلسه با حضور تعدادی از آن 18نفر برگزار شده است.

احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی شورا هم با اشاره به جلسه مشترکی که به همراه رئیس شورا و برخی از آن 18عضو امضا‌کننده با شهردار تهران داشتند گفت: در این جلسه به برخی ابهامات پاسخ داده شد و مشخص شد که احکام جدید و تغییرات در مناصب است و تغییری درخصوص ساختار شهرداری صورت نگرفته است.

کد خبر 242076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز