گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر تمرکز برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند برای آموزش و فرهنگسازی‌ در جهت کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ تأکید کردند.

براساس این گزارش سیدمحمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در جریان ارائه گزارش از حوزه مدیریتش گفت: این سازمان با هدف حضور مؤثر در فوریت‌های شهری، نظارت عالیه و سیاستگذاری درامور نظافت و پاکیزگی و تفکیک از مبدأ زباله شهر تهران، جمع‌آوری پسماند‌های بیمارستانی و نیز دفن بهداشتی مواد غیرقابل بازیافت ایجاد شده است.

وی به میزان تولید زباله در تهران اشاره کرد و گفت: روزانه 6هزار تن پسماند خانگی و 50هزار تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود که سازمان برای استحصال و پردازش زباله‌های خشک و‌ تر طی سال‌های گذشته برنامه‌هایی را به اجرا درآورده است.مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در جلسه حضور داشت نیز با اشاره به اهمیت جمع‌آوری زباله در تهران گفت: درحال حاضر در تهران حدود 7500تن زباله از 22منطقه جمع‌آوری می‌شود که این میزان در ایام پایانی سال به حدود روزانه 12هزار تن می‌رسد. وی افزود: سرانه تولید زباله در تهران، برای هر نفر بیش از 800گرم است درصورتی که در جهان این رقم برای هر نفر حدود 450 تا 500 گرم است.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران حوزه نگهداری شهر و خدمات شهر را شایسته تقدیر و تشکر دانست و افزود: نگهداری شهر یکی از برنامه‌های انتخاباتی شهردار تهران بود که در حضور اعضای دوره چهارم شورا از آن دفاع کرد. بحق هم در این حوزه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که جای تشکر ویژه دارد. نایب‌رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: در 2 سال اخیر هزینه رفت و روب شهر و جمع‌آوری زباله 3برابر شده است. چرا تفکیک از مبدأ را جدی نمی‌گیرید و روی کاهش تولید زباله فرهنگسازی انجام نمی‌شود. وی همچنین به بحث استفاده از نمک در فصل سرما اشاره کرد و گفت:

باتوجه به هزینه‌های بالایی که برای آسفالت صورت می‌گیرد استفاده از نمک علاوه بر تخریب آسفالت و لاستیک خودروها، فیزیک خاک را از بین برده و به درخت‌های حاشیه معابر نیز آسیب می‌رساند. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری درخصوص هزینه نگهداشت شهر گفت: بودجه معاونت خدمات شهری برای جمع‌آوری زباله در تهران حدود 300میلیارد تومان است که نزدیک به 2درصد بودجه کل شهرداری است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر نیز رفتار مدیریت شهری را در برخورد با تولید زباله، انفعالی دانست و افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مقابل تولید زباله و تفکیک آن انفعالی رفتار می‌کنیم چرا که تمام برنامه‌ها به سمت ارائه خدمات در جهت تولید بیشتر زباله است. حافظی با اشاره به جمع‌آوری روزانه تا 3مرحله زباله، گفت: حال که روزی 3بار زباله جمع می‌شود آموزش کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأهم دائم تکرار شود تا اثر‌گذار باشد.

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران شورا نیز افزود: کیفیت جمع‌آوری زباله کاهش یافته ، سطل‌های زباله اغلب بدون درپوش بوده و شست و شوی آنها مرتب صورت نمی‌گیرد. معصومه آباد عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا نیز افزود: نسبت به برخی موضوعات فرهنگی در بحث پسماند وزباله عقب هستیم. وی افزود: قرار بود 3درصد از درآمد بازیافت زباله در مباحث فرهنگی وآموزش شهروندی هزینه شود. مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز به سکونت کنار سایت آراد کوه اشاره کرد و گفت: زباله‌های تهران در خارج از شهر دفن می‌شود درصورتی که گزارش‌ها نشان می‌دهد در کنار سایت‌ها ی دفن زباله‌های تهران، افرادی ساکن هستند.

مجتبی شاکری به دفن نخاله‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: در منطقه تلو و آبعلی که پسماندهای ساختمانی دفن می‌شود باعث شده گونه‌های جنگلی و گیاهی منطقه در معرض آسیب قرار گیرد. بهتر نیست برای تبدیل این تپه‌های نخاله ای به فضای سبز برنامه‌ای تدوین شود.

پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز افزود: سازمان مدیریت پسماند از 2جنبه سخت افزاری و نرم افزاری قابل بررسی است برای نمونه وضعیت قراردادهایی سخت افزاری که این سازمان برای تفکیک و استحصال زباله و پسماند منعقد کرده است مشخص نیست. وی افزود: در حوزه نرم افزاری نیز عملکرد به‌گونه ای نبوده است که در زندگی شهروندی تغییر چندانی را شاهد باشیم.
اسماعیل دوستی نایب‌رئیس کمیسیون عمران نیز به وضع بهداشتی و نامناسب بودن محل زندگی کارگران حوزه خدمات شهری اشاره کرد و گفت: نظارت خوبی روی کار پیمانکاران این حوزه صورت نمی‌گیرد متأسفانه در بخش کارگری، از کارگران فصلی که اغلب آموزش لازم را ندیده‌اند استفاده می‌شود.

در ادامه جلسه مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه جهت بحث نرم افزاری جمع‌آوری زباله که همان آموزش و تفکیک زباله از مبدأ است 3درصد بودجه درنظر گرفته شده بود اظهار داشت: از نگاه ما این امر محقق نشد چرا که سازمان بازیافت به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآید و معاونت اجتماعی وسازمان زیباسازی نیز باید به کمک بیایند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز درخصوص طراحی سطل‌های جمع‌آوری زباله گفت: طراحی این سطل‌ها به‌گونه‌ای است که صدمه‌پذیر هستند و باید در طراحی آنها تجدیدنظر شود.علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران پس از ارائه گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اعتبارات سازمان پسماند درخصوص جمع‌آوری زباله گفت: برای اینکه شهر تمیز باشد شبی حدود یک‌میلیارد تومان هزینه می‌شود.

در پایان احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهرتهران با اشاره به بازدید اخیر خود از محله اطراف حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری گفت: خانه‌های اطراف حرم به‌دلیل طرح توسعه حرم توسط آستان حرم عبدالعظیم حسنی در حال تملک است که متأسفانه تاکنون 25درصد از آنها خریداری و تخریب شده و تملک 75درصد آنها باقی‌مانده که تخریب خانه‌های خریداری شده برای ساکنین این محله مزاحمت‌هایی ایجاد کرده است.

وی افزود: در این بازدید اهالی محله از گرد و خاک معابر گله داشتند که از شهرداری منطقه 20خواسته شد فعلا روی این معابر از آسفالت پوشیده شود تا زمان اجرای کامل پروژه اهالی محله در تنگنا نباشند.مسجد جامعی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی در همه شرایط باید رعایت شود از معاونت خدمات شهری نیز خواست تا این موضوع را به‌طور ویژه پیگیری کند.

تصویب یک فوریت لایحه متمم بودجه سال 92

همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه متمم بودجه سال 92شهرداری تهران به تصویب رسید. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل بودجه‌نویسی سال93 ضروری است تکلیف بودجه سال92 مشخص شود. وی افزود: براساس گزارش ارائه‌شده به کمیسیون بودجه شورا در نیمه اول سال92، 134درصد از درآمد شهرداری محقق شده است.

رئیس کمیسیون بودجه شورا افزود: شهرداری تهران به‌واسطه تحقق این مبلغ از درآمد در لایحه پیشنهادی خود مبلغی معادل 3هزارو500 میلیارد تومان را در قالب متمم بودجه سال92 به شورای شهر ارائه داده است.احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا نیز پیشنهاد تشکیل کمیسیون تلفیق را داد که مورد موافقت قرار گرفت.

کد خبر 238388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز