گروه شهری: درجلسه علنی شورای شهر تهران موضوعی از سوی دبیر شورایاری منطقه۱۷ مطرح شد که تعجب حاضرین در این جلسه ازجمله اصحاب رسانه را برانگیخت. قضیه مربوط به زیرزمینی کردن خط راه‌آهن تهران - تبریز بود که از سال۱۳۸۶ آغاز شد و پس از گذشت چندین سال بالاخره صبح شنبه ۱۸خرداد امسال با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور دولت دهم به بهره‌برداری رسید.

شورای شهر

اما آنچه باعث تعجب نمایندگان مردم در شورای شهر شد این بود که به استناد فیلمی که از سوی آقاجانی دبیر شورایاری منطقه17 درصحن علنی شورای شهر به نمایش درآمد این طرح بدون اینکه تکمیل شده باشد به بهره‌برداری رسیده وبه همین دلیل اهالی منطقه پس از گذشت سال‌ها همچنان با مشکلات عدیده درگیر هستند.

به گزارش همشهری، یکی دیگر از مشکلات این طرح مربوط به بدهی دولت به پیمانکاران این پروژه است به‌نحوی که آنها درنظر دارند تا اراضی آزاد شده ناشی از انتقال خط‌آهن تهران - تبریز به زیر زمین را به تصرف خود درآورند و اقدام به ساخت تجاری کنند امری که به گفته محمد مهدی تندگویان برخلاف طرح‌های جامع و تفصیلی است؛ این اظهارات از سوی سایر اعضای شورای شهر نیز مورد حمایت جدی قرار گرفت.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران به همین دلیل کمیسیون فنی و عمران شورای شهر را مأمور کرد ظرف یک‌ماه آینده و تا قبل از اینکه موعد تصویب بودجه شهرداری برسد این قضیه را مورد بررسی قرار دهند. حل این مشکل از نظر مسجد جامعی می‌تواند گامی مهم در کاهش فاصله میان شمال و جنوب شهرتهران باشد. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و پرویز سروری دیگر عضو شورای شهر نیز خواستار تشکیل کمیته‌ای شدند که متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، شهرداری تهران و دولت باشد تا این موضوع را پیگیری کنند.

مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران و احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون فنی اما نظر دیگری داشتند. آنها معتقد بودند طرح انتقال راه‌آهن تهران - تبریز به زیرزمین از ابتدا از سوی کارشناسان با انتقادات زیادی مواجه بود و کارشناسان معتقد بودند که این طرح از بنیان غلط است و باید تونل‌ها در اختیار مترو قرار گیرد، ضمن اینکه ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی گازوئیلی است و با برق حرکت نمی‌کند که بتواند به‌عنوان یک سوخت پاک به زیرزمین منتقل شود درحالی‌که این تونل‌ها هم‌اکنون با مشکل تصفیه‌هوا مواجه هستند و هیچ‌گونه تمهیدی برای ساخت جت فن‌های تصفیه اندیشیده نشده است.

بررسی عملکرد شهرداری تهران درحوزه اجتماعی و فرهنگی

اما روز گذشته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در ارائه گزارش فعالیت‌های شهرداری تهران گفت: حجم برنامه‌های فرهنگی در برابر بودجه خروجی مناسبی داشته است. همچنین ما ازجمله حوزه‌هایی بودیم که از ابتدای کار رویکردهای خود را در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا مطرح کردیم. وی تأکیدکرد: در نمایشگاه عطر سیب امسال بالغ بر 20هزار هیئت، تکیه و حسینیه حضور پیدا کردند اما اگر احیانا در موارد خاصی شاهد بی‌نظمی‌هایی بودیم به مدیریت برنمی‌گردد. سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر ضرورت رعایت استاندارد آموزش‌ها گفت: ما 11شورای راهبردی در حوزه اجتماعی و فرهنگی داشته‌ایم و نظام جامع آموزش شهروندی را طراحی کرده‌ایم.

بعد از ارائه این گزارش نیز ابتدا احمد حکیمی پور با اشاره به اینکه وظیفه شورای شهر در این حوزه از شهرداری تهران پر رنگ‌تر است، گفت: بنابراین در بودجه بندی باید تعادل رعایت شود.مجتبی شاکری نیز گفت: در دور جدید باید از برنامه‌های مناسبت محور درحوزه فرهنگی و اجتماعی فاصله بگیریم و برنامه‌های تأثیر‌گذار را دنبال کنیم ضمن اینکه سهم شهرداری نیز درمیان سایر سازمان‌هایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند باید مشخص شود. و اما مسعود سلطانی فر عضو دیگر شورای شهر پیشنهاد کرد با درنظر گرفتن اینکه انقلاب ما فرهنگی بود، باید تلاش شود تا سرمایه‌گذاری‌ها و بودجه و منابع که مصروف فعالیت‌های فرهنگی می‌شود درست توزیع شود.
سید عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی نیز بابت اینکه سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی جزایر جداگانه‌ای هستند که هرکدام کار خودش را می‌کند، انتقاد کرد و گفت: باید ساختار فرهنگی شهرداری یکدست شود تا کارایی لازم برای هدایت شهر را پیدا کند.

از نظر غلامرضا انصاری دولت باید وضعیت بخش اجتماعی و تربیت اجتماعی را مشخص کند زیرا نبود مدیریت واحد در بخش اجتماعی منجر به سنتی عمل کردن در دستگاه‌های متولی شده و اجازه نمی‌دهد تا هزینه‌ها و فعالیت‌ها بازده مثبت برای جامعه داشته باشد.
در ادامه معصومه‌آباد گفت: پیش نیاز توسعه اجتماعی، فقرزدایی است اما در برخی محلات شهرتهران اگر به تابلوی‌های شهرداری نگاه نکنیم هیچ خبری از شهر دوستدارکودک، شهردوستدار سالمند و شهر دوستدارمعلول نیست.

بنا بر این گزارش دیروز علاوه بر تصویب یک فوریت اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض از دکل، آنتن و تاسیسات مخابراتی شهر تهران به تصویب رسید. همچنین مهدی تندگویان با 25رأی نماینده شورای شهر جهت عضویت درهیأت بدوی تشخیص باغات موضوع ماده هفتم قانون حفاظت و گسترش فضای سبز شد. دیروز همچنین پیش ازشروع دستور جلسه 2نفر از اعضای شورای شهر به نام‌های حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرو اقبال شاکری عضو کمیسیون به ارائه نطق پیش از دستور پرداختند.

موضوع نطق حجت‌الاسلام ناصحی مربوط به فرهنگ عمومی بود. وی به رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد کرد تا جهت عضویت مسئول کمیته فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی که دارای 22عضو از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی کشور است و زیرنظر شورای‌عالی انقلابی فرهنگی فعالیت می‌کند هماهنگی لازم را فراهم کند.

از سوی دیگر اقبال شاکری نیز در نطق پیش از دستور خود از خلق حماسه پرشور مردم در روز 13آبان تقدیر کرد؛ این اظهارات از سوی سایر اعضای شورای شهر با شعار مرگ بر آمریکا مورد حمایت قرارگرفت. وی دربخش دیگری از نطق خود به ارائه اولویت‌های شورای شهر جدید در امر خدمتگزاری اشاره کرد که حمل‌ونقل شهری روان، ساماندهی ساخت‌وساز شهری از نظر ایمنی و سبک معماری ایرانی اسلامی، کاهش آلاینده‌های شهری، استقرار نظام مالی پایدار در شهرداری و استقرار مدیریت یکپارچه ازجمله این اولویت‌ها بود.

کد خبر 237784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز