همشهری آنلاین: یک کارشناس قرآنی با تأکید بر ضرورت مدیریت صحیح و تخصصی در زمینه چاپ و نشر قرآن، وضعیت ایران را در مقایسه با کشورهای صاحب نام در این زمینه مطلوب ارزیابی کرد و افزود: به منظور کسب جایگاه نخست در جهان باید حمایت‌ها را به سوی کاهش هزینه‌ها پیش ببریم.

کریم دولتی، کارشناس قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، ضمن مطلوب دانستن وضعیت چاپ و نشر قرآن در کشور اظهار کرد: در مجموع کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای مسلمان در چاپ قرآن از جایگاه خوبی برخوردار است، ولی در این زمینه چند مشکل عمده وجود دارد که ما را از رسیدن به رتبه نخست باز می‌دارد.

این کارشناس مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، عمده‌ترین مشکل در زمینه چاپ و نشر قرآن را نامناسب بودن دستگاه‌های چاپ دانست و اظهار کرد: دستگاه‌های چاپ موجود در چاپخانه‌ها از استاندارد کافی برخوردار نیستند و غالب قرآن‌هایی که به چاپ می‌رسد هم از زیر همین دستگاه‌های چاپ بیرون می‌آید.

دولتی گفت: از مشکلات عمده دیگر نیز صحافی غیرحرفه‌ای مجلد‌های قرآنی است که با دستگاه‌های روز جهان مطابقت ندارد. در این زمینه نیز بیشتر اعمال مدیریت‌های ناصحیح و سلیقه‌ای برخورد کردن این مشکل را به وجود می‌آورد. در مجموع اگر بخواهیم این وضعیت تغییر کند باید نگاه سلیقه‌ای به این مسئله رفع شود.

این کارشناس رسم‌المصحف درباره وضعیت کشور لبنان در چاپ و نشر قرآن گفت: کشور لبنان به علت این که مرکزیت چاپ خاورمیانه را در دست دارد در این زمینه به شهرت رسیده است. چاپخانه‌های حرفه‌ای و استفاده از امکانات مدرن چاپ و صحافی توانسته است این کشور را در رقابت با کشورهایی که سالیان دراز در چاپ و نشر قرآن کار کرده‌اند به برتری برساند.

دولتی وضعیت کشور مصر نسبت به ایران را غیرقابل مقایسه دانست و عنوان کرد: ایران با تمام مشکلاتی که در زمینه چاپ و صحافی قرآن دارد باز هم در مقایسه با مصر از شرایط مطلوب‌تری برخوردار است و این دو کشور در این زمینه نباید در مقام مقایسه قرار بگیرند.

وی در پایان راه ارتقای وضعیت چاپ و نشر قرآن را تصحیح مدیریت در این زمینه دانست و تاکید کرد: حمایت‌ها باید به سمتی برود که تجهیزات و امکانات مناسب به داخل کشور بیاید و هزینه‌ها را به حداقل برسد. همچنین سازمان‌های ناظر باید نسبت به مسائل فنی و هنری چاپ عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

کد خبر 180670
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز