همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی قسمت هزینه‎های لایحه بودجه سال 91، نمایندگان مجلس با مستمری بگیر شدن همسر و فرزندان متوفی با سابقه زیر 10 سال موافقت و از سویی دیگر ارسال هدایای نقدی و غیر نقدی از وزارتخانه‎ها به مساجد را ممنوع اعلام کردند.

به گزارش همشهری آنلاین؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز- 27 اردیبهشت- به  ادامه بررسی قسمت‌ هزینه‎های لایحه بودجه پرداختند.

نمایندگان بندهای مرتبط به بیمه خانواده فرد متوفی، موظف کردن سازمان بیمه‌گر به صورتحساب‌های مراکز درمانی و ممنوع کردن دریافت هدایای نقدی و غیرنقدی مساجد از سوی وزارتخانه‎ها را مورد بررسی قرار دادند.

در جدول زیر می‎توانید مهم‎ترین مصوبات امروز صبح مجلس را بخوانید:

موضوع

توضیحات

همسر و فرزندان متوفی با سابقه ‌بیمه ‌زیر 10‌سال مستمری می‌گیرند

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت با موافقت الحاق جزء ۷ به بند ۱۵ صندوقهای بازنشستگی و تأمین اجتماعی و بیمه‌ای و درمانی را مکلف کردند:

  •  تمام اعتبارات پیش‌بینی شده مندرج در قانون بودجه که پس از طی مراحل در اختیار آنها قرار دهند.
  •  به انضمام دیگر منابع داخلی خود و سایر منابع حاصله را به حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران یا مستمری بگیران حداقل پنجاه درصد (۵۰%) حق بیمه تکمیلی کامل آنان اختصاص دهند و پرداخت کرده و هزینه‌های نیروی انسانی را ضمن صرفه‌جویی، از محل منابع داخلی خود تأمین و پرداخت کنند.

سازمان‌های بیمه‌گر موظف به پرداخت ۶۰ درصد از صورتحساب‌های مراکز درمانی شدند

براساس جز۲ بند15، کلیه سازمانهای بیمه‌گر خدمات درمانی موظفند:

  •  شصت درصد (۶۰ %) صورتحسابهای ارسالی از سوی مؤسسات و مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانهای طرف قرارداد را قبل از رسیدگی حداکثر ظرف مهلت دو هفته به عنوان علی‌الحساب و بقیه مطالبات را حداکثر تا سه ماه پس از تحویل اسناد مربوط، به نماینده رسمی صندوق مذکور پرداخت کنند.

-          در صورت عدم اجرای حکم این بند سازمانهای بیمه‌گر موظفند ضرر و زیان آن را به نرخ پانزده درصد (۱۵%) جبران کنند.

دستگاه‌های‌اجرایی مکلف به اختصاص نیم تا ۳ درصد از اعتبارات خود به امور پژوهشی شدند

براساس زیرجزء الف کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و دستگاه‌های موضوع ماده (۵۰ ) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۵/۸/۱۳۸۴ علاوه بر اعتبارات پژوهشی که ذیل هر دستگاه در پیوستهای شماره (۳) و (۴) منظور شده است، مکلفند:

  •  حداقل نیم درصد (۵/۰%) تا سه درصد (۳%) از اعتبارات خود به استثناء اعتبارات فصول (۱) و (۶) بودجه هزینه ای و سرانه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش و هزینه های مستقیم تولید شرکتهای دولتی را برای انجام امور پژوهشی و توسعه علمی و دانش فناوری در قالب موافقتنامه متبادله هزینه نمایند.
  •  دستگاه اجرایی موظف است با رعایت قوانین و مقررات به اصلاح جداول بودجه شرکتهای مذکور به نحوی اقدام نماید که این اعتبارات در سرفصل جداگانه مشخص شود.
  • براساس زیرجزء ب اعتبارات موضوع این بند فقط در چارچوب سیاستها و نقشه جامع علمی کشور و با نظارت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و اولویتهای تحقیقاتی دستگاهها و شرکتهای ذی‌ربط که به تصویب شورای مذکور می‌رسد و همچنین با رعایت جزء (۱) بند (م) ماده (۲۲۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و قوانین و مقررات هزینه می‌گردد. مصرف اعتبارات موضوع این بند در موارد دیگر ممنوع است.

دریافت کمک و هدایای نقدی و غیرنقدی مصلی و مساجد از سوی وزارتخانه‌ها ممنوع شد

نمایندگان با حذف جزء ۳ بند ۱۷ مخالفت خود را با دریافت هدایای نقدی و غیرنقدی به مساجد، مصلی ها، ستاد دیه، ستاد اقامه نماز و... اعلام کردند.

  • در این جزء آمده بود به موارد مستثنی شده از حکم ممنوعیت ماده (۵) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۰ «مساجد، مصلی‌ها، هلال احمر، ستاد دیه، ستاداقامه نماز، بنیاد بیماریهای خاص، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان انتقال خون ایران، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، شرکتهای دانش بنیان، امور بهداشتی و درمانی، کانونهای فرهنگی بسیج و نیروی مقاومت بسیج، گلزار شهدا، هیأتهای ورزشی، امامزاده‌ها، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ستاد اقامه نماز، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، ستاد عتبات عالیات، مصلی‌ها، مسجد مقدس جمکران، ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان و حجاب و عفاف، تکایا، حسینیه‌ها، دارالقرآن‌ها، دانشکده‌های علوم قرآنی، هیأتهای مذهبی و پارکهای علمی، بسیج اساتید، دانش آموزان و دانشجویی، امور فرهنگی و اجتماعی و بخشهای ورزشی دولتی و غیردولتی» نیز اضافه می‌شود.

* براساس ماده قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت متن زیر به عنوان ماده (۷۱ مکرر) به قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۰۱/۶/۱۳۶۶ الحاق می‌گردد :

  •   ‌ماده ۷۱ مکرر ـ پرداخت هرگونه وجهی توسط وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، شرکتهای دولتی موضوع ماده (۲) این قانون، به دستگاههای اجرائی به‌عنوان کمک یا هدیه به صورت نقدی و غیرنقدی به جز در مواردی که در مقررات قانونی مربوط تعیین شده یا می‌شود و مبالغی که به دانشگاههای‌دولتی و احداث خوابگاههای دانشجویی دولتی، مؤسسات آموزش عالی، فرهنگستانها و بنیاد ایران‌شناسی، طرحهای تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و‌حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش و سازمان تربیت بدنی ایران و سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (‌ره) و شهرکهای علمی و صنعتی‌فناوری و تحقیقاتی و اورژانس و پروژه‌های بهداشتی و ورزشی روستایی پرداخت می‌گردد، ممنوع است.
  • هدایای نقدی که برای مصارف خاص به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی با رعایت ماده (۴) این قانون اهداء می‌شود باید تنها به‌حساب بانکی مجاز که توسط خزانه‌داری کل کشور برای دستگاههای مذکور افتتاح شده یا می‌شود واریز گردد. مصرف وجوه مذکور با رعایت هدفهای‌اهداء کننده، برابر آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. هدایایی که به طور غیرنقدی‌به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی اهداء می‌گردد مشمول مقررات اموال دولتی خواهد بود و شرکتهای دولتی این‌گونه موارد را باید طبق اصول‌حسابداری در دفاتر خود ثبت نمایند. هدایای اهداء شده به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (‌ره) هدایای خاص تلقی می‌شود و‌چنانچه اهداء‌کننده هدف خود را اعلام نکند با نظر شورای مشارکت مردمی با بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (‌ره) به مصرف خواهد رسید.

 

 

کد خبر 170745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز