همشهری آنلاین: سومین روز بررسی لایحه بودجه 91 در صحن علنی مجلس با بررسی بند 2 ماده واحده که مربوط به صندوق توسعه ملی است، آغاز شد و با اخطار نمایندگان درمورد غیرقانونی بودن این بند، قسمت مربوط به صندوق توسعه ملی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز خود به بررسی بند 2 از ماده واحده لایحه بودجه پرداختند و 6 جزء از قسمت 5 بند دو ماده واحده را بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

در زمان بررسی مواد ذکر شده احمد توکلی نماینده مردم تهران و غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس طی اخطاری موارد ذکر شده را خلاف قانون اساسی دانستند که علی لاریجانی رئیس مجلس هم این اخطار را وارد دانست و آن را به رأی گذاشت و بعد از اینکه نمایندگان نیز اخطار یاد شده را وارد اعلام کردند، لاریجانی گفت "قسمت 5 از بند 2 ماده واحده لایحه بودجه جهت بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود".

استفاده بخش دولتی از صندوق توسعه ملی خلاف قانون برنامه است

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بررسی موضوع صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه 91 طی اخطاری به اصل 110 قانون اساسی استناد کرد و گفت: این اصل سیاست‌های کلی نظام را به عهده مقام معظم رهبری گذاشته و شورای نگهبان هم سیاست‌های کلی را متعلق به قانون اساسی می‌داند و در سیاست‌های کلی هم رهبر انقلاب فرموده‌اند که باید منابع صندوق توسعه ملی صرف تسهیلات دادن به بخش خصوصی شود تا رشد تولید و اشتغال فراهم شود.

وی افزود: اگر سابقه گذشته را نگاه کنیم، می‌بینیم سال‌ها و دهه‌های طولانی منابع نفتی صرف هزینه‌های دولت می‌شد و در نتیجه توسعه رخ نمی‌داد.

توکلی ادامه داد: در ماده 60 قانون برنامه سوم حساب ذخیره ارزی درست ‌شد و در ماده 1 برنامه چهارم هم این مسئله تکرار شد و در نتیجه و در عمل آنقدر به حساب ذخیره ارزی تصرف صورت گرفت تا این حساب خالی شد؛ بند 22 سیاست‌های کلی برنامه پنجم صندوق توسعه ملی را تأسیس کرد که این صندوق فقط برای سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: همچنین ماده 84 برنامه پنچم گفته است که تسهیلات صندوق توسعه ملی باید برای بخش غیر دولتی و فقط به شکل ارزی باشد ولی در مواردی که ما در حال بررسی آن هستیم، مسائل به طور کلی بیان شده و شامل دولتی و غیر دولتی می‌شود.

وی اضافه کرد: در بند الف و ب قسمت 5 بند 2 مسئله به طور کلی بیان شده و در قسمت ج هم که مسأله واضح است چراکه بخش بالادستی نفت دولتی است و دولتی خواهد ماند و اگر به یک پیمانکاری داده شود، آن پیمانکار حق پیمانکاری خود را می‌گیرد و می‌رود و شرکت نفت به صندوق بدهکار می‌شود که این مسأله با سیاست‌های کلی برنامه پنجم ناسازگار است.

توکلی گفت: از ریاست مجلس می‌خواهم که اخطار بنده را وارد بدانند چراکه موارد ذکر شده در مغایرت با برنامه پنجم است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار توکلی گفت: اگر همانطور که آقای توکلی فهم کردند، وقتی در اینجا نوشته شده که برای بخش کشاورزی چیزی در نظر گرفته می‌شود، عام باشد، اخطار وارد است چراکه شامل بخش دولتی هم می‌شود اما اگر غیردولتی باشد، مخالف سیاست‌های کلی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مسأله ذکر شده باید روشن شود؛ در بند ج هم اگر مقصود این باشد که به پیمانکارانی که پروژه‌ای را از وزارت نفت گرفته‌اند و آن پروژه مالکیت دارد، بخواهند وام دهند، اشکال وارد است.

رئیس مجلس همچنین گفت: اگر بند الف و ب مقصودش عام است اخطار آقای توکلی وارد است.

واردکردن صندوق توسعه در بودجه خلاف سیاست‌های رهبری است

غلامرضا مصباحی‌مقدم طی اخطاری در جلسه بررسی مواد مرتبط با صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال 91 اظهار داشت: سیاست مقام معظم رهبری در سیاست‌های الحاقی برنامه پنجم ایجاد صندوق توسعه ملی بوده و قرار بود ‌دست گذاشتن روی منابع توسعه ملی از سمت دولت و مجلس از بین برود و بر اساس سیاست‌هایی که تعیین می‌شود، هیئت امنا و هیئت عامل صندوق نسبت به استفاده بخش‌های غیر‌دولتی از این منابع سیاست‌گذاری کنند.

وی افزود: وارد کردن صندوق توسعه ملی در بودجه سالانه خلاف سیاست‌های رهبری است و اگر بنا باشد امسال صندوق توسعه ملی را به بودجه وارد کنیم و الان برداشت داشته باشیم، به یقین روند این صندوق هم مانند حساب ذخیره ارزی خواهد بود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: ما در آخر برنامه چهارم دیدیم که چیزی در حساب ذخیره ارزی باقی نماند لذا بنده استدعا دارم که اخطار بنده را وارد بدانید چرا‌که رهبری هم در دیداری که از پژوهشگاه نفت داشتند، دوباره تاکید کردند که نباید نفت را که ثروت ملی است، در بودجه وارد کنیم.

وی اضافه کرد: اخیرا هم رئیس جمهور جزء افتخارات دولت دانست که 35 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی است.

لاریجانی در پاسخ به مصباحی‌مقدم گفت: اگر ما بخواهیم این چیزی را که شما می‌گوید، مبنا قرار دهیم، علل بعیده است چرا‌که بودجه از نفت است.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به لاریجانی گفت: تدبیر این بود که مقداری از این پول به هیچ وجه در بودجه مصرف نشود؛ ما الان بحث درآمدی داریم و معنا و مفهومش این است که می‌خواهیم از صندوق توسعه ملی کسب درآمد داشته باشیم.

لاریجانی در پاسخ به مصباحی‌مقدم اظهار داشت: اگر این مبلغ را به بخش خصوصی بدهند، کسب درآمد نمی‌کنیم‌ اما اگر بخش دولتی باشد، فرق می‌کند.

مصباحی‌مقدم هم اظهار داشت: ما ایجا برای صندوق توسعه ملی تعیین تکلیف می‌کنیم لذا می‌خواهم که اخطار بنده را وارد بدانید چرا‌‌که خلاف سیاست‌ها ابلاغی رهبری است.

در قسمت 5 از بند 2 ماده واحده لایحه بودجه آمده بود، ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه موضوع صندوق توسعه ملی در سال 91 با اصلاحات ذیل اجرا می‌شود:

الف- 10 درصد از منابع صندوق به صورت ریالی برای بخش کشاورزی و آب

ب- 10درصد از منابع صندوق به صورت ریالی برای بخش صنعت و معدن

در تبصره این ماده نیز آمده بود 3 درصد از تسهیلات موضوع اجزای الف و ب با معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهد بود.

ج- 18درصد برای اجرای طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک به پیمانکاران بخش خصوصی یا تعاونی ایرانی با تضمین شرکت ملی نفت ایران به صورت ارزی با سود حداقل 8درصد

د- 5درصد از منابع صندوق به صورت ارزی برای خرید هواپیما با مهلت بازپرداخت حداقل ده سال به شرکت‌های هواپیمایی غیردولتی ایرانی

ه- تأمین منابع ریالی طرح‌های تصویب شده در بانکها به عهده سرمایه‌گذار و بانک عامل است.

و- حداقل مبلغ دو میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای قطارهای شهری و حمل و نقل عمومی شهری اختصاص می‌یابد تا طبق اساسنامه و ضوابط این صندوق پرداخت گردد.

کد خبر 170034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز