همشهری آنلاین: پس از تصویب لایحه بودجه 91 در کمیسیون تلفیق امروز بودجه به صحن علنی مجلس آمد و اولین جلسه بررسی آن در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در اولین جلسه بررسی لایحه بودجه 91 موافقان و مخالفان کلیات این لایحه به بیان نظرات خود از تریبون مجلس پرداختند. در حالی که اکثر مخالفان لایحه بودجه را حاوی ابهام، تورم‌زا و نامنضبط می‌دانند، موافقان لایحه بودجه معتقدند این لایحه ابزارهای کنترل نقدینگی و تورم را دارد و موجب پیشرفت و توسعه اقتصادی خواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید روند بررسی بودجه 91 در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی را بخوانید. در این جدول صحبت‌های مخالفان و موافقان لایحه بودجه، اخطارها و تذکرات نمایندگان و پاسخ رئیس مجلس به این تذکرات آمده است:

اولین روز بررسی بودجه

84 صندلی خالی/

بودجه آخرین دستور کار مجلس

  • وکلای ملت پس از رسیدگی به چند طرح یا لایحه اعاده شده از شورای نگهبان و نیز بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخلی کشور، وارد بررسی کلیات لایحه بودجه 1391 کل کشور می‌شود.
  • بررسی بودجه 91 به عنوان آخرین دستورکار امروز مجلس قرائت شد.

احمد توکلی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

تذکر آیین‌نامه‌ای:

اداره قوانین ‌الحاقیه بودجه بین نمایندگان توزیع کرده است

  • در روز 18 اردیبهشت‌ ماه اداره قوانین مجلس گزارشی را چاپ کرده و تحت عنوان یک شوری لایحه بودجه سال 1391 کل کشور بین نمایندگان توزیع کرده است.
  • گفتند که این گزارش الحاقیه بودجه است درحالی که ما بر اساس اصل 74 قانون اساسی و ماده 65 آئین‌نامه چیزی به نام الحاقیه بودجه نداریم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

پاسخ به تذکر توکلی:

این نامه الحاقیه بودجه نیست

  • نامه‌ای که به دست نمایندگان رسید را بنده فقط برای اطلاع به کمیسیون مربوطه دادم که به آن توجه کنند وگرنه اگر بخواهد به طور رسمی و مطابق آئین‌نامه باشد، باید به هیئت رئیسه بیاید و در اینجا اعلام وصول شود و بعد به کمیسیون‌ها برود.
  • من این نامه را فقط جهت اطلاع به کمیسیون دادم ‌ولی مبنای اینکه این الحاق بودجه است، نخواهد بود و اگر اداره قوانین به صورت الحاق آورده، اشتباه کرده و باید اصلاح کند.

آغاز بررسی لایحه بودجه 91

موافقان و مخالفان بودجه دلایل خود را ارائه می‌دهند

  • طبق ماده 108 آیین‌نامه داخلی مجلس، در کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیس‌جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می‌دهد، سپس حداکثر 10 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون و 10 نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون، به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر 10 دقیقه صحبت می‌کنند. پس از آن نماینده دولت به مدت 20 دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کند.

جمشید انصاری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

اخطار قانون اساسی:

سقف درآمدها در گزارش تلفیق بودجه ۹۱ منظور نشده است

  • باید ماده واحده لایحه بودجه اعداد و ارقام نهایی شده وجود داشته باشد.
  • در رأی‌گیری‌ها درآمدها را رای نمی‌گیریم به همین دلیل ممکن است تغییراتی ایجاد شود.
  • ما راجع به چه چیزی می‌خواهیم بحث کنیم که ماحصل و خروجی آن مشخص نیست.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

پاسخ به اخطار انصاری:

سخنان شما از نظر عقلایی درست است

  • باید میزان درآمدها و هزینه‌ها در ماده واحده مشخص می‌شد ولی مثل اینکه کمیسیون تلفیق نرسیده‌اند این کار را انجام دهد.
  • البته مصوبه تلفیق در این زمینه تفاوت سنگینی با لایحه دولت ندارد البته ایراد شما وارد است و این نقص وجود دارد ولی می‌توانیم راجع به کلیات بحث کنیم.

محمدمهدی مفتح

سخنگوی کمیسیون تلفیق

وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم

  • باید در بودجه تلاش کنیم از قانون‌گذاری جدید پرهیز شود و تنها آثار مالی اجرای قوانین دیگر را در بودجه ببینیم‌.
  • تلاش داشتیم ارقام بودجه هر‌چه می‌تواند، به واقعیت نزدیک باشد‌، به تراز‌های اساسی بودجه توجه ویژه‌ای داشتیم که در جهت بهبود این ترازها اقدام کنیم و توجه ویژه‌ای در کمیسیون به شعار سال شد.
  • یکی از مواردی که در بودجه به آن توجه شد تنظیم رابطه مالی دولت و نفت است که این رابطه شفاف باشد و برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت که از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست، در کشور انجام شود و به شکل سهل و آسان بویژه در میادین مشترک و حوزه‌های بالادستی باشد.
  • بانک‌ها مکلف شده‌اند که همچون سال قبل که بدهی‌های واحدهای تولیدی ‌اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات که به دلیل شرایط اقتصادی در بازپرداخت اقساط مالی با مشکل مواجه شده بودند را ‌در بازه زمانی پنج ساله مجدد تقسیط کند.

احمد توکلی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

(مخالف)

اتکای بودجه به نفت ۳۵ درصد افزایش یافته است/

دولت یارانه ها را با تخلف و بی انضباطی مالی افزایش می دهد

  • آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد تحویل بودجه نیز رعایت نشده ‌و همین مسئله سبب شده تا امکان دقیق بررسی بودجه برای مجلس امکان‌پذیر نباشد.
  • لایحه بودجه امسال بسیار در هم و برهم بود و منابع زیادی از سرمایه‌های ملی در معرض فروش قرار داده وحجم زیادی تعهدات مالی را برای دولت بعد جا می‌گذارد.
  • میزان صادرات و قیمت نفت غیرواقع بینانه در نظر گرفته شده ‌و علاوه بر این افزایش‌ها، حجم بی سابقه‌ای از منابع نفتی تحت عناوین دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. همانند اینکه 10 و نیم میلیارد دلار به دولت اجازه داده شده ‌تا از آن استفاده کنند.
  • دیوان محاسبات در کمیسیون تلفیق رسما اعلام کرد امکان اجرای قانون برای نظارت برای این بودجه را ندارد.
  • شدت یافتن شیب هدفمندی تنها به رکود دامن می‌زند و با توجه به اینکه کمیسیون افزایش یارانه نقدی را تصویب کرده و این سبب افزایش تقاضا می‌شود، تنها عدم تعادل‌ اقتصادی بیشتر می‌شود و با توجه به اتکای بیشتر اقتصاد به نفت هم بیماری هلندی شدت پیدا خواهد کرد و هم هزینه‌هایی که مرحله دوم هدفمندی به کشور تحمیل می‌کند، افزایش پیدا خواهد کرد.

سیدعلی ادیانی راد

عضو کمیسیون انرژی مجلس

(موافق)

درمان شبه رایگان بیماران در صورت تصویب بودجه امسال

  • اجرای برنامه پنجم و اسناد بالادستی در این لایحه از دیگر دلایل موافقت با کلیات لایحه است. ما الان برش دوم در برنامه پنجم را در بودجه می‌بینیم و به نظر می‌آید دولت و کمیسیون تلفیق در اجرای برنامه پنجم اسناد بالا دستی دقت لازم را داشته است.
  • نقطه قابل دفاع و قوت دیگری که وجود دارد، تقویت امور زیر ساختی در حوزه نفت است که در بحث مربوط به استفاده از صندوق توسعه ملی 18 درصد درآمد را قانون‌گذار پیش بینی کرده به نفت تخصیص داده شود.
  • در بخش مربوط به حمایت از صنعت و هم در بحث درآمد‌ها و منابع مربوط به درآمد حاصل از اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها و هم در بخش مربوط به صندوق توسعه ملی منابع خوبی برای حمایت از صنعت و کشاورزی دیده شده است.

احمد توکلی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

اخطار قانون اساسی:

دلیل قطع شدن نطق من از رادیو بررسی شود

  • چند دقیقه بعد از اینکه بنده نطق خود را در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ایراد می‌کردم مذاکرات از طریق رادیو قطع شد و بعد از آن تا زمان ایراد نطق موافق وصل شد.
  • ‌درست است که این موضوع به دلیل بروز اشکال فنی باشد نمی‌‌توانیم کسی را متهم کنیم ولی از هیات رییسه درخواست دارم که موضوع رسیدگی کند و گزارشی ارائه نماید.

احمد توکلی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

تذکر آیین نامه‌ای:

گزارش کمیسیون تلفیق هر سال ناقص‌تر ارائه می‌شود

  • بنده اضطراراً زمان را درک می‌کنم و ممکن است بدبختانه به خاطر همین اضطرار به کلیات رأی مثبت دهم ولی نباید رویه شود که گزارش کمیسیون تلفین هر سال ناقص تقدیم مجلس شود.
  • سقف درآمدها در گزارش کمیسیون تلفیق مشخص نیست.

سعدالله نصیری قیداری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

اخطار قانون اساسی:

باید سقف بودجه مشخص باشد تا بتوان راجع به کلیات بحث کرد

  • توضیحات در این زمینه برای ما قانع‌کننده نیست و یکی از پارامترها برای بحث در کلیات سقف بودجه است.
  • سقف درآمدهای بودجه مشخص نیست و امکان بحث درباره کلیات وجود ندارد.

موسی غضنفرآبادی

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

تذکر آیین نامه‌ای:

مته به خشخاش گذاشتن درست نیست

  • اخطارها و تذکرات به عملکرد کمیسیون تلفیق به جا نیست و این اشکالات جزئی همواره در همه جا وجود دارد.
  • برخی از دوستان به گونه‌ای راجع به کمیسیون تلفیق سخن می‌گویند که در اذهان، ذهنیت ایجاد می‌شود در حالی که اعضای کمیسیون تلفیق به صورت شبانه‌روزی زحمت کشیدند تا گزارش بودجه 91 نهایی شود.

مهدی سنایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

اخطار قانون اساسی:

گزارش تلفیق قابل بررسی نیست

  • منابع و هزینه‌های بودجه سالانه کشور که به صحن علنی مجلس آمده، ظاهرا هنوز قطعی نیست و به این ترتیب لایحه بودجه‌ای که توسط کمیسیون تلفیق آماده شده، قابل ارائه به صحن نخواهد بود.
  • با توجه به اینکه زمان سپری شده، این شکل بررسی مهمترین قانون کشور را شکل ناصحیح می‌دانیم چراکه رایزنی‌های میان مجلس و دولت باید پیش از ارائه بودجه صورت می‌گرفت.
  • باید دو ماه دیگر برای دولت تنخواه تعیین شود تا بررسی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

پاسخ به اخطار سنایی:

وارد نیست!

  • من اخطار شما را وارد نمی‌دانم چرا‌که براساس اصل 52 تخلفی صورت نگرفته است.
  • من این اخطار را وارد نمی‌دانم و اخطار شما هیچ ربطی به اصل 52 نداشت‌ البته ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد که می‌توانید این ایرادات را مطرح کنید.

مصطفی کواکبیان

عضو کیمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

اخطار قانون اساسی:

اگر می‌خواهید که بودجه را سَمبل کنیم، اشکالی ندارد

  • اگر می‌خواهید که بررسی بودجه را سَمبل کنیم، هیچ اشکالی ندارد اما وقتی دوستان می‌گویند که نماینده دیوان محاسبات رسما در کمیسیون تلفیق گفته که با این بودجه‌نویسی امکان هیچ گونه نظارتی وجود ندارد ما به عنوان کسی که بر اساس اصل 67 قانون سوگند یادکرده‌ایم که پایبند به حقوق مردم باشیم، چطور می‌توانیم بودجه‌ای را تصویب کنیم که دیوان محاسبات نمی‌تواند بر‌ آن نظارت کند.
  • اگر پیشنهاد دو دوازدهم را مجلس بپذیرد، دیگر نیازی به پیش کشیدن این بحث‌ها نباشد.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

پاسخ به اخطار کواکبیان:

به اینهایی که شما گفتید، اخطار نمی‌گویند!

  • به این چیزهایی که شما گفتید، اخطار نمی‌گویند؛ اخطار یعنی اینکه هیات رئیسه در اداره جلسه تخلفی را انجام داده باشد.
  • شما می‌توانید سرجایش وقت بگیرید و نظرات‌تان را به عنوان مخالف بیان کنید چراکه چیزهایی که شما گفتید، ربطی به هیات رئیسه نداشت.

محمدرضا خباز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

اخطار قانون اساسی:

بالاخره مبلغ بودجه چقدر است؟!

  • در حال حاضر ما در حال بررسی لایحه بودجه سال 91 هستیم و تاکنون دو موافق و یک مخالف هم صحبت کرده‌اند و هنوز مبلغ پیشنهادی مشخص نشده است.
  • به ما گفتند که در حال جمع‌بندی مبلغ بودجه هستند و ماده‌ واحده را می‌آورند ولی الان حدود 3 ربع است که وارد مذاکره شده‌ایم و هنوز بنده به عنوان کسی که می‌خواهم رای دهم، نمی‌دانم مبلغ چقدر است.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

پاسخ به اخطار خباز:

من فکر می‌کنم شما آدم خبیری هستید و سابقه کار نمایندگی هم دارید

  • در لایحه‌ای که دولت داد، سقف تقریبا همین حدودی است که در لایحه کمیسیون وجود داشت البته تغییراتی وجود دارد که یکی از این تغییرات مربوط به هدفمند کردن یارانه‌هاست که دولت آنرا در نظر نگرفته بود و در کمیسیون چیزی حدود بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد.
  • نکته دیگری که در لایحه تغییر پیدا کرد، ردیفی است که جداگانه برای مابه‌التفاوت نرخ ارز گذاشتند و مسئله دیگر هم مربوط به افزایش درآمدهای نفت بود و گفتند اگر از حدی اضافه شد 25 درصد از آنرا برای کارهای بالادستی اختصاص می‌دهند.

عوض حیدرپور شهرضایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

تذکر آیین نامه‌ای:

تصویب سقف بودجه آخرین مرحله است/

نمایندگان مسئول حفظ شان مجلس‌اند

  • ما نمایندگان مسئول حفظ شأن و حیثیت مجلس هستیم. لذا نباید به گونه‌ای حرف بزنیم که گویی تلفیق کاری انجام نداده و یا اینکه ما در صحن مجلس بدون توجه و بدون آشنایی به وظایف قانونی خود کار می‌کنیم.
  • بر طبق این بند تصویب سقف بودجه آخرین مرحله است یعنی ابتدا باید به کلیات توجه کنیم و سپس اقدامات انجام شده در کمیسیون تلفیق را بررسی و در نهایت سقف بودجه را تصویب کنیم.

جمشید انصاری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

(مخالف)

بودجه ۹۱ "دوسقفی" است/

این بودجه قابل دفاع نیست

  • در لایحه دولت پیش‌بینی شده بود که 51 ونیم میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی جهت تامین بودجه اختصاص یابد. تلفیق به این رقم حدود 10 میلیارد و 750 میلیون دلار از محل درآمدهای نفتی اضافه کرده است. در حالی که احتمال اینکه ما با کاهش درآمدهای نفتی در سال جاری مواجه شویم، بسیار بیشتر از آن چیزی است که نسبت به مازاد درآمد نفتی احتمال دهیم.
  • بودجه‌نویسی و قانون برنامه و بودجه‌‌نویسی اقتضا می‌کند که ما بودجه خود را با سقف روشن ببندیم و اگر دولت در مقام اجرا به مشکلی برخورد، متمم بودجه به مجلس ارائه کند. تلفیق ک بودجه با سقف مشخصی را بسته‌اند و یک بودجه دیگر با حدود 12 هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های دیگر که به شرط درآمدهای مازاد قابل اجرا باشد، بسته‌اند. اینکه بودجه دو سقفی شود، طبعا با تمام میلیاردهای بودجه نویسی مدرن مغایر است و قطعا در جایی از دنیا این کار انجام نمی‌شود.
  • بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق اتکای بودجه سال 91 به نفت بیشتر شده و ‌ما درست خلاف جهت پیش بینی شده در سند چشم‌انداز حرکت می‌کنیم.
  • اختیارات موسعی در احکام بودجه برای دولت پیش‌بینی کرده‌اند که با این اختیارات دولت امکان جابجایی قابل توجهی را پیدا کرده است.

نیره اخوان بیطرف

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

(موافق)

بودجه 91 توجه ویژه ای به بیمه بازنشستگی و بخش کشاورزی دارد

  • در بودجه 91 برای اولین بار بیمه بازنشستگی شصت ساله ها با 10 سال پرداخت و برای خانم ها 55 سال در نظر گرفته شده و کسانی هم که زیر 10 سال سنوات دارند با پرداخت یکجای حق بیمه می توانند خودشان را بازنشست کنند.
  • در کمیسیون تلفیق درآمدهای مختلف دولت از هدفمندسازی یارانه ها در بخش بهداشت، تولید و همچنین یارانه نقدی خانوارها مشخص شده بنابراین دولت نمی تواند این درآمدها را در جای دیگری صرف کند.
  • اختصاص 3.5 میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی و صنایع دفاعی از مازاد درآمد نفت یکی از نقاط مثبت این لایحه به شمار می رود.

امیر طاهرخانی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

(مخالف)

بودجه کشور داخل کیسه‌ای در ریاست جمهوری بی حساب خرج می شود/

بودجه 91 زمینه‌ساز فرار دولت از نظارت است

  • این بودجه فاصله طبقاتی را در جامعه افزایش می‌دهد، بودجه داخل کیسه‌ای ریخته شده که معاونت برنامه ریزی ریاست جمهور به هر کس خواست بودجه ای اختصاص می‌دهد.
  • آقای مفتح اعلام کرد بودجه شفاف است در حالیکه هیچ عدد و رقمی در این گزارش مشاهده نمی‌کنیم و این نقص بزرگی است و انتظار است به کلیات رای منفی داده شود.
  • مشکل امروز کشور، گرانی و تورم است که باید این بودجه طوری تنظیم می‌شد که گرانی و تورم را مهار می‌کرد یا حداقل وضع موجود را حفظ می‌کرد اما با این بودجه نه تنها گرانی مهار نخواهد شد بلکه شتاب بیشتری خواهد گرفت.
  • این بودجه طوری تنظیم شده که نظارت مجلس را کاهش می دهد. دولت اصولاً نظارت پذیر نیست و سعی دارد از بحث نظارت فرار کند.

علی کریمی فیروزجایی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

(موافق)

حوزه علم و فن‌آوری شاه‌بیت بودجه امسال ‌است

  • ه صدا و سیما تکلیف کردیم که از محل منابع داخلی خود برای فرهنگ سازی مصرف کالاهای تولید داخلی اقداماتی را انجام دهد؛ از این رو مجموعه این پیشنهادات و مصوباتی که در گزارش کمیسیون تلفیق است، به اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در پایان سال ما را رهنمون می‌کند.
  • برای اولین بار سرفصلی تحت عنوان مقاوم سازی دانشگاه‌های کشور 600 میلیارد تومان را کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده که خود مخالفین نیز تاکید داشتند که اساس توسعه کشور از دانشگاه‌هاست.
  • در برخی از بند‌ها که دولت پیشنهاداتی داد و کمیسیون تلفیق آن را تایید کرده موضوع گازرسانی به روستاها و شهرها‌ست که کمک بانک‌ها در این زمینه در لایحه بودجه گنجانده شده است.

نادر قاضی‌پور

عضو کمیسیون صنایع و معادن

(مخالف)

بودجه ‌به نفع ثروتمندان تنظیم شده و ضدتولید ملی است

  • این بودجه باید در زمستان سال 90 به تصویب می‌رسید اما این اتفاق نیافتاد و مسببان آن باید در مقابل رهبری و مردم یک روز پاسخگو باشند.
  • اتکا به نفت همیشه تورم‌زاست و تورم را بالا می‌برد. برداشت از صندوق ملی توسعه خلاف برنامه پنجم توسعه است و در این بودجه برداشت‌های متعددی از صندوق توسعه پیش‌بینی شده است.
  • در حدود 750میلیارد تومان قرار است از امکانات کشور به حراج گذاشته شود و این هدیه‌ای بی‌حساب و کتاب است.
  • آیا دولت بعد دولت اسلامی نیست، چرا می‌خواهید تمام امکانات کشور را به فروش برسانید و آن را برای سال 91 هزینه کنید و از آن به حقوق‌بگیران، کشاورزان و کارگران تورم هدیه کنید.
  • آیا این بودجه بازار پول را به نفع برخی سودجویان ملتهب نمی‌کند.
  • سیاست‌های دولت در مورد هدفمندسازی یاران‌ها بار تورمی را سنگین و امکان حرکت ‌واحدهای تولیدی را دشوار می‌کند.

محمدقسیم عثمانی

(موافق)

بودجه ۹۱ از ابزارهای ‌کنترل نقدینگی و تورم برخوردار است

  • دیوان محاسبات هرگز نگفته که این بودجه قابل نظارت و حسابرسی نیست شاید در موضوعاتی خاص نگرانی دیوان محاسبات را در نحوه رسیدگی شنیده‌ایم و همه این موضوعات را لحاظ کردیم.
  • ما ناچاریم برای توسعه، ‌تولید و کار به بودجه انبساطی روی آوریم ولی در عین حال ابزارهای لازم برای کنترل نقدینگی و تورم در نظر گرفته شده و در گزارش تلفیق ملموس و قابل مشاهده است.
  • سیاست‌ها و روش‌های جمع آوری نقدینگی از جمله فروش اوراق مشارکت در حدود 25 هزار میلیارد تومان دیده شده که می‌تواند باعث مهار بخشی از نقدینگی و کنترل تورم شود. اتکا به نفت تا آنجا که مقدور است کاهش یافته، اتکای کمتر به نفت یعنی فشار به مردم و مالیات و عوارض بیشتر، در سالی که سال تورمی است، نمی‌شود فشار بر مردم را افزایش دهیم. نمی‌توانیم خودمان را از اتکای به نفت رها کنیم.

محمدقسیم عثمانی

تذکر آیین نامه‌ای:

برخی نمایندگان آبروی مجلس را می‌برند

  • چرا ما باید به دست خودمان آبروی مجلس را ببریم؟ به اندازه کافی افرادی هستند که مجلس را به توپ بستند و دیگر خودمان نباید این کار را انجام دهیم.
  • کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 91 هر شب تا ساعت 24 تشکیل جلسه می‌داد که همه اعضای این کمیسیون از روی دلسوزی برای کشور تا پاسی از شب در مجلس حضور داشتند و به لایحه بودجه 91 رسیدگی می‌کردند و هیچکس هیچ چیزی برای حوزه انتخابیه خودش درخواست نکرد.

محمدرضا باهنر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس ساعات پایانی جلسه علنی صبح مجلس

پاسخ به تذکر عثمانی:

موافقان و مخالفان بودجه با عدل و انصاف سخن بگویند

  • باید از پشت تریبون مجلس مستند به مصوبات کمیسیون سخن گفت. مسائلی که از تریبون باز مجلس مطرح می‌شود، در اذهان مردم باقی می‌ماند و تا پاک و رفع رجوع شدن آن نیز سال‌ها می‌گذرد.

سید محمد جواد ابطحی

(مخالف)

بودجه ۹۱ با هیچ قانونی مطابقت ندارد

  • بنده 4 سال به عنوان مخالف بودجه صحبت کرده‌ام اما مجلس نکات مهم حقوقی توجهی در مورد بودجه ندارد.
  • آقایان حقوق‌دان مجلس! این در کدام قانون است؟ شورای محترم نگهبان در کدام قانون است؟ بودجه تقدیمی باید طبق قانون برنامه و بودجه مصوب 51 باشد؛ آیا این اصل 51 قانون است یا منسوخ؟ این بودجه‌نویسی بر کدام محور تنظیم شده است. اگر قانون محاسبات عمومی قانون است، این بودجه بر کدام بند قانون محاسبات عمومی تنظیم شده است؟
  • مجلس می‌تواند یا لایحه را بپذیرد یا نپذیرد‌ بنابراین نمی‌تواند با اصلاحات و تغییرات غیر مرتبط با لایحه مصوبه هیئت وزیران را دگرگون کند.

سید جواد زمانی

(موافق)

بودجه 91 از شفاف‌ترین لوایح سنواتی است

  • فرض بگیریم این قانون بد است، هر چه باشد، قانون بد بهتر از بی قانونی است.
  • اگر از نمایندگان بپرسند دولتی‌ترین نماینده کیست، از آقای ابطحی نام می‌برند‌ از این رو پس از رای نیاوردن‌ تخریب دیگران دور از انصاف است.
  • ایجاد ردیف جدید به منزله بزرگ شدن دولت و افزایش هزینه‌های آن است از این رو مجلس باید از این حرکت دولت حمایت و از ایجاد ردیف‌های جدید هزینه‌ای پرهیز کند.
  • این لایحه در راستای اسناد بالادستی به ویژه برنامه پنجم است که خود نمایندگان مجلس هشتم آن را به تصویب رساندند.

سید محمد جواد ابطحی

تذکر آیین نامه‌ای:

4 سال با لوایح بودجه دولت مخالفت کردم

  • بنده 4 سال است که با لوایح بودجه که دولت به مجلس می‌داد، مخالفت کردم. این مخالفت من در تمام اسناد هم وجود دارد و بارها هم اعلام کردم که مخالفتم جنبه حقوقی دارد.
  • با استناد به ماده 77 آیین نامه، اینکه آقای زمانی گفتند من دولتی‌ترین نماینده مجلس هستم، ایشان را به وجدانشان می‌سپارم.
  • مواضع من در مقابل دولت مشخص است و بارها در نطق‌ها و مصاحبه‌هایم هم نیز در خصوص دولت صحبت کرده‌ام و مواضع من مشخص است البته حمایت من هر چقدر هم که باشد، کمتر از حمایت مقام معظم رهبری از دولت بوده است.
  • (ماده 77 آیین نامه داخلی مجلس: اگر در ضمن مذاکره صریحاً یا تلویحاً نسبت سوئی به یکی از نمایندگان داده شود یا عقیده واظهار او را بر خلاف جلوه دهند و نماینده‌مذکور برای رد آن نسبت به رفع اشتباه در همان جلسه یا در جلسه بعد اجازه نطق بخواهد بدون رعایت نوبت تا ده دقیقه اجازه نطق داده می‌شود.)

سید نجیب حسینی

تذکر آیین نامه‌ای:

روا نیست کمیسیون تلفیق پس از چند ماه زحمت مورد تهمت نمایندگان قرار گیرد

  • کمیسیون تلفیق چندین ماه زحمت کشیده اما امروز مورد تهمت دوستان قرار می‌گیرد.
  • اینکه کمیسیون تلفیق چند ماه زحمت بکشد و امروز مورد تهمت دیگر نمایندگان قرار بگیرد که مصوباتش منطقه‌ای است، درست نیست.
  • نمایندگان ماده 77 آیین‌نامه را رعایت کنند و شأن مجلس و نمایندگان را حفظ کنند.

علیرضا محجوب

تذکر آیین نامه‌ای:

نمیاندگان به عنوان یک تفکیک قانونی به ماده 77 آیین نامه توجه کنند

  • با اینکه قبل از تسلیم بودجه به مجلس چندین بار درخصوص ماده 77 تذکر داده شد اما امروز هیچ توجهی به این ماده نه در سخنان موافقان نه مخالفان و نه حتی ریاست مجلس نشد.
  • عدم رعایت این ماده و بی‌توجهی به آن سبب شده که یک سلسله اشکالاتی به وجود بیاید لذا از همه نمایندگان می‌خواهم به عنوان یک تفکیک قانونی به این ماده توجه کنند.

محمدقسیم عثمانی

(موافق)

بودجه ۹۱ از ابزارهای ‌کنترل نقدینگی و تورم برخوردار است

  • دیوان محاسبات هرگز نگفته که این بودجه قابل نظارت و حسابرسی نیست شاید در موضوعاتی خاص نگرانی دیوان محاسبات را در نحوه رسیدگی شنیده‌ایم و همه این موضوعات را لحاظ کردیم.
  • ما ناچاریم برای توسعه، ‌تولید و کار به بودجه انبساطی روی آوریم ولی در عین حال ابزارهای لازم برای کنترل نقدینگی و تورم در نظر گرفته شده و در گزارش تلفیق ملموس و قابل مشاهده است.
  • سیاست‌ها و روش‌های جمع آوری نقدینگی از جمله فروش اوراق مشارکت در حدود 25 هزار میلیارد تومان دیده شده که می‌تواند باعث مهار بخشی از نقدینگی و کنترل تورم شود. اتکا به نفت تا آنجا که مقدور است کاهش یافته، اتکای کمتر به نفت یعنی فشار به مردم و مالیات و عوارض بیشتر، در سالی که سال تورمی است، نمی‌شود فشار بر مردم را افزایش دهیم. نمی‌توانیم خودمان را از اتکای به نفت رها کنیم.

مصطفی کواکبیان

تذکر آیین نامه‌ای:

کمیسیون تلفیق قواعد شکلی بررسی ‌بودجه ‌را رعایت کند

  • کمیسیون تلفیق قرار بود تا ظهر امروز، سقف نهایی بودجه را به صحن علنی ارائه دهند‌ اما تاکنون ارائه نشده است.
  • بنده در هیچ کارگروه و یا کمیته‌ای در کمیسیون تلفیق عضو نبودم و به اشتباه من را عضو تلفیق معرفی کرده‌اند.

حمیدرضا فولادگر

(مخالف)

بودجه ۹۱ از سیاست‌های اصل 44 انحراف دارد

  • محتوای اصلی بودجه در همان ماده واحده یعنی درآمدها، هزینه‌ها، جداول و ردیف‌هاست که در حال حاضر ما این محتوا را در اختیار نداریم و راجع به احکام صحبت می‌کنیم که این مسئله مهم‌ترین ایراد شکلی به این نوع بودجه‌نویسی است.
  • یکی دیگر از اشکالات ساختاری بودجه را مربوط به سیاست‌های کلی حاکم بر اصل 44 است. با توجه به بودجه تا چه حدی در اجرای سیاست‌های کلی حاکم بر برنامه و سیاست‌های حاکم بر اشتغال و سرمایه‌گذاری جلو رفته‌ایم.

ستار هدایت خواه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

(موافق)

بودجه ۹۱ به محرومان و مبارزه با فقر توجه ‌دارد

  • امتیازات بودجه سال 1391 نظامی است که انعطاف‌پذیری آن را تسهیل کرده است و با توجه به شرایط کشور در آن لحاظ شده است.
  • کاهش نسبی اتکاء به درآمدهای نفتی را نسبت به سالهای قبل را می‌توان به وضوح در بودجه ملاحضه کرد.
  • دولت ظرفیت جدیدی را به نام خزانه اسلامی در بودجه مطرح کرده بود که از طریق کمیسیون تلفیق رد شد و امیدواریم عزیزان ما در مجلس شورای اسلامی استفاده از این ظرفیت جدید را مجددا در بودجه بگنجانید.
  • نگاه سلبی به بودجه مشکل‌ساز است، کسانی که به بودجه نگاه سلبی دارند و خودشان را صاحب نظر می‌دانند، پیشنهاد عملی ارائه دهند. صرف انتقاد که دردی را دوا نمی‌کند.

پایان نخستین جلسه بررسی بودجه 91

ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه 91 به بعد از ظهر موکول شد

  • نوبت بعد ازظهر جلسه امروز راس ساعت 3 آغاز و تا ساعت 7 ادامه خواهد داشت.
  • در جلسه بعد از ظهر درباره تشکیل شیفت سوم جلسه مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.
کد خبر 169819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار