همشهری آنلاین: بحث ادامه هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 و میزان درآمد دولت از افزایش قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین بحث‌های بودجه 91 در کمیسیون تلفیق بود. امروز بالاخره موضوع هدفمندی یارانه‌ها در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین نمایندگان در جلسه نوبت صبح امروز (یکشنبه 24 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه91 به بحث هدفمندسازی یارانه‌ها پرداختند و برخی از جزئیات این موضوع از جمله درآمد دولت از هدفمندسازی را مشخص کردند.

در جریان بررسی موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها پیشنهادات مختلفی ازسوی نمایندگان مطرح شد که به جز یک مورد پیشنهاد رفع ابهام ازسوی جعفر قادری، هیچ یک از پیشنهادها رای مثبت نمایندگان را به دست نیاورد و ازسوی نمایندگان مجلس رد شد.

در جدول زیر می‌توانید همه پیشنهادهای ردشده نمایندگان در صحن علنی درمورد هدفمندی یارانه‌ها را ببینید:

پیشنهاد حذف عبارت «ماده 1» در قسمت الف جزء یک بند 10 ماده واحده بودجه 91

امین حسین رحیمی

پیشنهاددهنده

 

  • با توجه به متن نگارش شده در بند الف این جزء، دولت باید تمام رقم 56 هزار میلیارد تومان را از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست آورد، از این رو بهتر است لفظ «ماده 1» از این جزء حذف شود تا افزایش آنچنانی در میزان قیمت‌ها نداشته باشیم.

اسدالله عباسی

مخالف

  • اگر لفظ «ماده 1» از این جزء حذف شود، بی‌انضباطی به وجود می‌آید.
  • بند الف کاملا راه را برای اصلاح قیمت‌ها مشخص کرده است و اگر این حذف جزء تصویب شود، دولت می‌تواند به هر طریقی که می‌خواهد، اصلاح قیمت‌ها را انجام دهد از این رو به نظرم این پیشنهاد غیرکارشناسی است.

نادر قاضی پور

موافق

  • افزایش قیمت‌ها با شیب بالا کمر‌شکن است، باید رقم 56 هزار میلیارد در بند الف کاهش یابد.
  • مشخص نیست این رقم جزء هزینه‌هاست یا یارانه‌ها و باید دید قرار است این درآمد از مردم اخذ شود یا قرار است به مردم یارانه بدهند.

محمدرضا فرزین

نماینده دولت

  • اگر این اصلاح عبارتی انجام نشود، باز هم دست دولت را نمی‌بندد ولی هدفی که پیشنهاد دهنده در این پیشنهاد دارد، با حذف این لفظ، حاصل نمی‌شود.

پیشنهاد حذف عبارت «نان» را در جزء ب قسمت اول بند 10 ماده واحده لایحه بودجه 91

سید سلمان ذاکر

پیشنهاددهنده

  • در این متن نوشته شده که درآمد‌ها از اصلاح قیمت‌ها حاصل شود ولی باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد تا مشخص شود چقدر از این یارانه پس از اصلاح قیمت‌ها، به مردم تعلق می‌گیرد.
  • باید قیمت نان افزایش یابد و باید راهکارهای دیگری برای جلوگیری از افزایش قیمت نان اندیشیده شود چراکه اگر قیمت نان گران شود، این موضوع برای افراد کم درآمد سخت است و باید راهکارهای دیگری در این زمینه در نظر گرفته شود.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

  • قرار نیست قیمت نان افزایش یابد، این یارانه در ردیف‌های لایحه بودجه وجود دارد و دولت قرار است از آن استفاده کند و از بودجه عمومی صرفه ارائه این یارانه به مردم می‌شود و نان تحت تاثیر اصلاح قیمت‌ها قرار نمی‌گیرد.

محمدرضا فرزین

نماینده دولت

  • رقم 10 هزار میلیارد تومانی یارانه‌‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه، هیچ ارتباطی با افزایش قیمت نان ندارد و این ردیف در لایحه بودجه 91 وجود دارد.

پیشنهاد حذف جزء در جزء 1 بند 10 ماده واحده بودجه 91

مصطفی کواکبیان

پیشنهاددهنده

  • قیمت‌ها نباید به گونه‌ای افزایش یابد که مردم را صدقه‌خور و کمیته‌ امدادی بار بیاوریم و از آن طرف نیز بر آنان منت بگذاریم.
  • ما برای همین مردم و همین جامعه دلسوزی داریم و هدف ما این است که زائده یارانه‌ها از بدنه اقتصاد ملی حذف شود.
  • یشنهاد حذف رقم 60 هزار میلیارد ریالی از مجموع میزان درآمد حاصله برای قانون یارانه‌ها در گزارش کمیسیون تلفیق را دارم.

پیشنهاد افزایش درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در  قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها

علی اصغر یوسف نژاد

پیشنهاددهنده

  • پیشنهاد افزایش درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها برابر درآمد حاصل از درآمد 75 هزار میلیارد تومان به نسبت 50 درصد و 30 درصد و 20 درصد برای خانواده، تولید و دولت را دارم.
کد خبر 170234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز