جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب غرور و تعصب که ترجمه تازه آن نیز امسال با برگردان فارسی رضا رضایی از سوی نشر نی به بازار کتاب عرضه شد در صدر فهرست 100 رمانی قرار گرفت که گاردین از آنها به عنوان رمان‌هایی نام برده که بدون آنها نمی‌توان زندگی کرد.

به گزارش همشهری آنلاین از روزنامه گاردین این آراء نتیجه نظر سنجی آنلاین از دو هزار نفر بر روی سایت روز جهانی کتاب است که  پنج شنبه گذشته (10 اسفند برابر با اول مارس)همزمان با دهمین سال روز جهانی کتاب برگزار شده است.

در این نظر سنجی هر فرد می توانست ده کتاب را انتخاب کند که از دید دست اندرکاران این سایت  بدون آنها زندگی برایشان  ممکن نبود.

این نظر سنجی بین مردم انگلیس و ایرلند صورت گرفته است. و در آن تمامی ویژگیهای افرادی که در نظر سنجی شرکت کرده اند ، همانند سن ، جنس ، تحصیلات و... پرسیده شده است.
 در روز جهانی کتاب بزرگترین مراسم کتاب و کتابخوانی در بریتانیا برگزار می شود.
سنت روز جهانی کتاب از کاتالونیای اسپانیا نشات گرفته است که در روز سنت ژرژ جوانان  به نامزدهای خود کتاب هدیه می دهند و لورکا نیز از جمله طرفداران این مراسم بوده است.

 پس از کتاب جین آستین رمان معروف تالکین به نام ارباب حلقه‌ها در رده دوم قرار گرفت و جین ایر؛ شارلوت برونته در رده سوم و مجموعه هر پاتر  رولینگ در رده چهارم و کشتن مرغ مقلد هارپرلی در رده پنجم  منتخبان بوده اند

دررده ششم کتاب انجیل قرار گرفته است و دررده هفتم  بلندی‌های بادگیر؛ امیلی برونته. 

 1984   جورج اورول در رده نهم و سه گانه  نیروی اهریمنی اش فیلپ پولمن [سابقه موضوع] در رده نهم و ، آرزوهای بزرگ؛ چارلز دیکنز در رده دهم قرار دارد.

نگاهی به فهرست کتابها ی منتخب نشان می دهد که کلاسیکها همچنان مورد اقبال است و  ادبیات جهانی هنوز در این انتخاب جایی نگرفته است و البته کتاب انجیل هم همچنان مورد اقبال علاقه مندان کتاب است .

تعدادی عمده این آ‌ثار به زبان فارسی ترجمه شده اند و از برخی ازاین آثار نیز چندین ترجمه در بازار کتاب موجود  است .
رضا رضایی که امسال دو کتاب از جین ‌آستین [سابقه موضوع] را ترجمه کرده است در صدد است بقیه آثار آستین را هم ترجمه  و به بازار کتاب عرضه کند.

کد خبر 16948

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز