سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نسخه آزمایشی اولین خبرگزاری کتاب ایران، 23 آبان و در آستانه چهاردهمین هفته کتاب به همت خانه کتاب افتتاح شد.

سید مهدی جهرمی دبیر خانه کتاب در گفتگو با همشهری آنلاین گفت: یکی از نیاز‌های اصلی در حوزه فرهنگ، ارتباط بیشتر مردم با کتاب است ولی هم اکنون به این موضوع در خور شان کتاب پرداخته نمی‌شود.خانه کتاب این وظیفه را بر عهده داشت تا مواد اولیه مورد نیاز رسانه‌ها برای معرفی کتاب‌ها فراهم کند.

این خبرگزاری به دنبال معرفی کتاب‌های منتشر شده در همه حوزها به علاقه‌مندان و رسانه‌های دیگر است. خبرگزاری کتاب علاوه بر پوشش اخبار این حوزه به تهیه گزارش، نقد، و تحلیل نیز بپردازد.

سید مهدی جهرمی با اشاره به این‌که بانک اطلاعات سایت خانه کتاب در جهان بی‌نظیر است گفت: در این بانک علاوه بر آخرین اطلاعات نشر کتاب، امکان جستجوی همه عناوین کتاب‌ها با نام نویسنده ، ناشر، دوره انتشار و... را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. مثلا ناشران با جستجوی کوتاهی در این سایت می‌توانند به آخرین کتاب‌های منتشره در حوزه‌های مختلف و روند آن دسترسی پیدا کنند.

دکتر مهدی منتظر قائم عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه این سایت با ارائه تاریخچه کتابت گفت: تاریخ تمدن بشری مرهون کتابت است . اندیشه‌های بشری بدون کتاب تبدیل به دانش نمی‌شد.  فلاسفه معتقد‌ند بدون کتابت تاریخ عقلی و در نتیجه آن تفکر فلسفی و منطق نمی‌توانست به وجود بیاید.  کتابت بعد از انقلاب گوتنبرگ تحول اساسی را در تکامل بشر ایجاد کرد. تجربه اندوزی و تبدیل دانش فردی و جمعی به طبقه بندی اجتماعی و سیاسی مدیون این ابزار است. با مشارکت اندیشه‌های بیشتر بهتر می‌توان به وضعیت کنونی و آینده اشراف پیدا کرد.

وی با انتقاد از وضعیت معرفی کتاب در کشور گفت: در ایران هنوز قسمت "نمایه" در صنعت کتاب شکل نگرفته است . این بخش به دانشجویان و محققان این امکان را می‌دهد تا در مدت زمان کوتاه بیشترین اطلاعات را از محتوای کتاب‌ها بدست بیاورند . نمایه ابزار صرفه جویی وقت برای خوانندگان است . خبرگزاری کتاب می‌تواند در نظام عرضه خود به این موضوع توجه کند. این در حالی است که خود خانه کتاب نیز در معرفی خود به خوبی عمل نکرده است.

مهدی منتظر قائم استاد علوم ارتباطات و جامعه شناسی در ادامه از مسوولان خبرگزاری کتاب خواست تا جریان‌ها و اندیشه‌های حزبی را در مسیر خود دخالت ندهند و گفت: اعتبار منبع در تمام عرصه های خبری موکول به استقلال و قائم به نفس بودن آنها است. پیشنهاد می‌شود حداقل تا دو سال این استقلال از مراکز دولتی حفظ شود.

خبرگزاری با هدف اطلاع رسانی سریع و موجز در ارتباط با اخبار کتاب گشایش یافته است.در این خبرگزاری اخبار اهل قلم نویسندگان، شاعران، ویراستاران، مترجمان، چاپ و نشر ناشران، چاپخانه داران، لیتوگراف ها، طرح و تصویر طراحان جلد و تصویرگران و سیاست کتاب مسئولان و سیاستگذاران نشر کتاب منتشر می شود.

این خبرگزاری شامل دو بخش امروز و جهان است که بخش امروز اخبار جشنواره ها, همایش ها و نمایشگاهها و بخش جهان آخرین خبرهای کتاب در ایران و جهان را تشکیل می دهد.

خبرگزاری کتاب ایران در بهمن 82 مجوز فعالیت خود را دریافت و هم اکنون به صورت آزمایشی آغاز بکار کرده است .این خبرگزاری تا پایان هفته کتاب فعالیت رسمی و حرفه‌ای خود را آغاز خواهد کرد. هفته کتاب از چهارشنبه بیست و چهارم آبان آغاز می شود .

کد خبر 8295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز