دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

علیرضا واصف : کتاب حقوق مؤمنان مجموعه‌ای متشکل از پنجاه حدیث از رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است که سعی در بیان گوشه ای از حقوق مؤمنان بر یکدیگر دارد.

حقوق مومنان برگردان کتاب «قضاء حقوق المومنین» تالیف «سدیدالدین ابوعلی بن طاهر الصوری»،  از عالمان شیعی قرن 6 ه.ق می باشد که علی اسلامی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

این کتاب نه در حد یک کتاب که کتابچه ای است 48 صفحه ای و به صورت نکات پندآموز اخلاقی تهیه و تنظیم شده است، هرچند که خود مترجم نیز به این امر اشاره کرده و دغدغه خود را در مقدمه کوتاه کتاب، آشنایی مردم با گوشه ای از وظایف خود از منظر امامان معصوم و شخص پیامبر اکرم(ص) ذکر کرده است.

کتبی که بر پایه احادیث معصومین تنظیم و به رشته تحریر درمی آیند، باید بر اساس منابع موثق باشند، اما در این کتاب به جز تکیه بر مفاد کتاب اصلی و آوردن عین ترجمه، هیچ منبعی دیگر ذکر نشده است.

در پاورقی کتاب هم تنها متن عربی احادیث آمده و خواننده از ابتدا فرض بر این می گیرد که تمامی احادیث ذکر شده، از طرف مؤلف تأیید شده و تنها باید به خواندن ترجمه بسنده کند، حتی مترجم محترم هیچ معرفی ای از نویسنده کتاب که از عالمان شیعی قرن ششم لبنان است به عمل نیاورده است.

می توان گفت: این کتاب به صورت فهرست وار، 50 حدیث از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) گردآوری کرده و بی آن که خود را درگیر صحت و سقم احادیث کند آن را به خواننده خود ارائه می کند، هرچند به نظر می رسد همین سادگی و پرهیز از مباحث اضافی کتاب باعث شده تا کتاب به چاپ دوم برسد.

کد خبر 1591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز