دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

راحله فاضلی: هر چند خانه کتاب مخاطبان خاص خود را دارد که با مراجعه حضوری، از طریق تلفن یا مطالعه نشریات و سایت این مرکز، جواب سؤال‌هایشان را می‌گیرند اما راه‌اندازی کد کشوری، دایره مخاطبان را گسترده‌‌تر می‌کند.

دسترسی به اطلاعات مربوط به حوزه کتاب و نشر یکی از دغدغه‌های اصلی علاقه‌مندان به این حوزه است که معمولاً آنها را با مشکل مواجه می‌کند. راه‌اندازی مرکز اطلاعات تلفنی کتاب ایران که قرار است همزمان با برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شود، می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

این مرکز که توسط خانه کتاب راه‌اندازی می‌شود در زمانی کوتاه اطلاعات مربوط به کتاب، ناشران و کتابفروشان را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. نکته مهم این است که پیش از این نیز این اطلاع‌رسانی انجام می‌شد اما از طریق شماره تلفن‌های 8 رقمی. در صورتی که از این پس و با راه‌اندازی این مرکز، کاربران با گرفتن یک کد 3 رقمی می‌توانند سریع‌تر به این اطلاعات دست یابند.

«سعید اسماعیلی» مدیر روابط عمومی خانه کتاب، اطلاع‌رسانی را وظیفه اصلی این سازمان می‌داند و در توضیح دلیل راه‌اندازی این مرکز می‌گوید: اینترنت در دسترس همه نیست و همه نمی‌توانند با مراجعه به سایت خانه کتاب اطلاعات را به دست آورند. کتاب هفته نیز در دسترس همه نیست.

بنابر این برای راحتی بیشتر مخاطبان، این مرکز راه‌اندازی می‌شود. این کد 3 رقمی راحت‌تر در ذهن همه می‌ماند. اسماعیلی  معتقد است کتاب به عنوان یکی از ارکان زندگی انسان باید وارد بطن زندگی شود و برای سهولت آن باید اندیشید.

 با این وجود در این مورد نیز مانند سایر اتفاق‌های فرهنگی کم توجهی می‌شود. وی در توضیح این مطلب به واکنش مخابرات اشاره می‌کند و می‌گوید: «مخابرات برای واگذاری این کد ضرورتی احساس نمی‌کرد و در جواب می‌گفت چه نیازی به این  کار هست. این در حالی است که بسیاری از مراکز دارای کد سه رقمی هستند.»

البته رایزنی‌های لازم در این مورد انجام شده است و مسئولان خانه کتاب امیدوارند از آنجا که وزیر مخابرات دستور پیگیری داده است تا زمان افتتاح نمایشگاه کد این مرکز مشخص شود.

اسماعیلی پخش را یکی از مشکلات اساسی در حوزه کتاب عنوان می‌کند و معتقد است اطلاع‌رسانی می‌تواند بخشی از مشکل پخش را رفع کند. سؤال این است که اطلاعات این مرکز تا چه اندازه قابل اطمینان است و مخاطبان تا چه حد می‌توانند مطمئن باشند که به همه اطلاعات حوزه کتاب و نشر دسترسی دارند؟ از نظر اسماعیلی آنها می‌توانند صددرصد مطمئن باشند.

اما چرا؟ «یک نسخه از همه کتاب‌هایی  که مجوز نشر می‌گیرند به خانه کتاب فرستاده می‌شود و همه اطلاعات مربوط به آن ثبت می‌شود بنابراین اشتباهی پیش نمی‌آید.»

به گفته مهدی جهرمی مدیرعامل خانه کتاب این مرکز تاکنون در هیچ کجای جهان وجود نداشته است. این که چه‌طور سایر کشورهای دنیا به راه‌اندازی چنین مرکزی فکر نکرده‌اند یا ضرورتی برای تأمین آن حس نکرده‌اند جای سؤال دارد اما مسئولان خانه کتاب خوش‌بینانه به این قضیه نگاه می‌کنند و تلاش می‌کنند از این راه به طریقی ساده‌تر خدمات رسانی کنند.

هر چند خانه کتاب مخاطبان خاص خود را دارد که با مراجعه حضوری، از طریق تلفن یا مطالعه نشریات و سایت این مرکز، جواب سؤال‌هایشان را می‌گیرند اما راه‌اندازی کد کشوری، دایره مخاطبان را گسترده‌‌تر می‌کند.

گرچه راه یافتن این کد سه رقمی به ذهن مردم چندان هم کار ساده‌ای نیست زیرا در شرایطی که بسیاری حتی کد سه رقمی اورژانس را به ذهن نسپرده‌اند، نمی‌توان انتظار داشت که کد سه رقمی اطلاعات کتاب را به دغدغه‌هایشان راه دهند.با این حال می‌توان امیدوار بود که راه‌اندازی این مرکز گام اول باشد برای راه یافتن کتاب به بطن زندگی مردم.

کد خبر 20533

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز