دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گروه اندیشه - رنه دکارت از بزرگ ترین فیلسوفان تاریخ فلسفه غرب است که به درستی« پدر فلسفه جدید» لقب گرفته است.

آراء و افکار وی تا به امروز تأثیر بسیار عمیق در فیلسوفان بعد از او به جا گذاشته است و کتاب مختصر، اما بنیادین وی به نام «تأملات در فلسفه اولی»منشأ مباحثات فلسفی و کلامی گسترده ای در همان عصر و بعد از آن شد.

 دکارت تمام اعتراضات مطرح شده به این کتاب را در مجموعه ای بزرگ گردآوری کرد و به آنها پاسخ گفت و آن را« اعتراضات و پاسخ ها» نامید. این کتاب نه تنها جامع ترین و بزرگ ترین اثر فلسفی دکارت و بیانگر مهم ترین آراء و اندیشه های اوست، بلکه آینه روشنگر نظریات فلسفی و کلامی فیلسوفان و متکلمین عصر وی است.

مترجم فارسی کوشیده است ضمن ترجمه ای دقیق از این اثر کلاسیک فلسفی و پر اهمیت قرن هفدهم، با شرح و توضیحات فراوان خود، مقصود مباحث کتاب را روشنتر و ابهامات و پیچیدگی های متن را بر طرف سازد. کتاب اعتراضات و پاسخها نه تنها با حجمی به مراتب شش برابر تاملات،مفصل ترین اثر دکارت است، بلکه چه بسا مهم ترین اثر دکارت در فلسفه وی محسوب شود.

خود دکارت به اهمیت این کتاب واقف است و به نوعی آن را کامل ترین اثر خود می داند؛ چرا که همان اعتراضات باعث شد که تا وی بتواند آراء خود را کامل تر و دقیق تر بیان کند. کتاب حاضر از هفت دسته اعتراضات و پاسخ ها تشکیل شده است.

اعتراضات و پاسخ ها ‎/ رنه دکارت‎/ ترجمه علی اصغر افضلی‎/سازمان انتشارات علمی وفرهنگی‎/چاپ اول1384،

کد خبر 1609

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز