همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حداقل بودجه نیم‌درصدی فعالیت‌های قرآنی کشور را در سال جاری هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

سید محمد حسینی

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در خصوص فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های مختلف قرآنی را به منظور آشنا کردن عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان با قرآن کریم در زمینه‌های قرائت قرآن، حفظ و آشنایی با مفاهیم قرآن در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: کشور ما، کشوری اسلامی است و زیبنده نیست که بخشی از افراد جامعه آن با قرآن کریم آشنایی کمی داشته باشند. باید به مرحله‌ای برسیم که انس با قرآن تبدیل به یک عادت شود و به طبیعت ثانویه همگان تبدیل شود. این کار را از طریق فعالیت‌های آموزشی چه در مدارس و چه در جلسات قرآنی، کانون‌های قرآن، کتاب‌های منتشر شده و تحقیقات پژوهشی دنبال می‌شود.

حسینی خاطر نشان کرد: در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی از ابزارهای هنری نیز که جاذبه دارد، استفاده می‌شود تا بتواند همه را به خصوص جوانان و نوجوانان را به مفاهیم بلند قرآنی جذب کند. در قرآن کریم احسن‌القصص آمده است و از این تجربه استفاده شده تا برخی از فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های رایانه‌ای از این داستان‌های قرآنی الهام بگیرند.

وی تصریح کرد: استفاده از این روش‌ها می‌تواند مؤثر باشد و هرچه ما این فعالیت‌های قرآنی را رونق ببخشیم، نتیجه آن را در فرد و جامعه مشاهده خواهیم کرد و قطعاً به مرحله‌ای خواهیم رسید که این دسترسی برای همگان وجود داشته باشد که هرکس علاقه‌مند به قرآن کریم باشد بتواند در کلاس‌ها شرکت کند و از ابزارهای مختلف آموزشی مانند کتاب، نرم‌افزار و ... بهره ببرد.

وی درباره تحقق بودجه نیم درصدی برای فعالیت‌های قرآنی کشور عنوان کرد: این کاری است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروزه در کشور در حال انجام است و هیئت دولت هم بودجه خوبی را برای اولین بار به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده است که امید است هرچه زودتر عملی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به بحث قرآن توجه ویژه‌ای شده است و شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی را داریم که به صورت مرتب جلساتی را در طول سال برگزار می‌کنند و حاصل نشست‌ها به رئیس جمهور گزارش داده می‌شود. به اعتقاد من تمامی این موارد می‌تواند یک جهش بزرگی را در عرصه فعالیت‌های قرأنی کشور انجام دهد.

حسینی خاطرنشان کرد: میزان بودجه نیم‌درصدی فعالیت‌های قرآنی کشور بستگی به میزان درآمدهای دولت دارد که حداقل مبلغ درنظر گرفته شده، یک هزار میلیارد تومان است که البته بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسات قرآنی، گروه‌های مختلف دولتی و نیمه دولتی که در عرصه قرآن فعالیت می‌کنند، تقسیم می‌شود.

وی گفت: به نظر من این میزان بودجه کمک خوبی برای تأمین نیازهای سخت‌افزاری و تجهیزات است و هم از جهت فعالیت‌های نرم‌افزاری متعددی که در کشور انجام می‌شود کمک قابل توجهی است.

وی در خصوص ساماندهی مؤسسات قرآنی تصریح کرد: هم‌اکنون کار صدور مجوز سرعت بیشتری به خود گرفته است و وقتی مجمو‌عه‌ای توان فعالیت‌های قرآنی در امور آموزشی و پژوهشی و یا حتی فعالیت‌های هنری را داشته باشد، برای آن مجوز صادر می‌شود و بعد از آن ارتباطات منظم‌تری با آن مؤسسه در قالب همایش‌ها و نشست‌های سالیانه انجام می‌شود.

وی ضمن تاکید بر سفرهای استانی که فرصت مناسبی را برای بازدید از موسسات قرآنی استان‌ها فراهم آورده است بیان کرد: خود من در سفرهای استانی سعی می‌کنم از نزدیک بازدیدهایی از مؤسسات قرآنی انجام دهم و با فعالیت‌های آن‌ها آشنا شوم تا حمایت‌های ویژه از این مؤسسات قرآنی فعال صورت گیرد. 

کد خبر 141932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز