یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

احتراما با عنایت به درج خبری تحت عنوان «سکوت مدیران درباره آوینیون همچنان ادامه دارد»

مورخ 15 مرداد 90 در صفحه 19 آن روزنامه خواهشمند است طبق قانون مطبوعات جوابیه روابط‌عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جهت روشن شدن افکار عمومی در همان صفحه و با همان فونت منتشر فرمایید. موضوع خیلی ساده است، آوینیون یکی از دو مرکز مهم بین‌المللی تئاتر جهانی است و تمام کسانی که در عرصه مدیریت تئاتر فعالیت دارند، بی‌تردید نمی‌توانند تعامل با این مجموعه را نادیده بگیرند و باید فاصله بین کتاب‌های تدوین‌شده تئاتری و آموزش سالیان قبل را با حضور در این مکان پرکنند.

اما پاسخ به چند نقد:

اول: اینکه گفته شده کار جشنواره به پایان رسیده بود که هیأت ایرانی به آوینیون رفتند، درحالی‌که آوینیون به‌مدت یک ماه برگزار می‌شود و تا دهم مرداد نیز به کار خود ادامه داد و این گروه سوم مرداد در آنجا حضور یافتند. در این جشنواره بیش از هزار اثر از سراسر دنیا ارائه و در سالن‌‌های متعدد عرضه می‌شود که دیدن هریک از این آثار هنری خالی از لطف نیست و هر روز ده‌ها اثر به اجرا درمی‌آید و فرقی نمی‌کند که کسی روز اول بیاید و یا در روزهای پایانی حضور یابد، فقط 20 اثر از این مجموعه آثار است که در بخش ویژه و تخصصی ارائه می‌شد که در روز پنجم مرداد به پایان می‌رسید، طبیعی است که بازدیدکنندگانی که در مدت 20روز حضور می‌داشتند، می‌توانستند آنها را ببینند و گروه ایرانی متشکل از مدیران و پیشکسوتان توانستند، 3 اثر از این آثار ویژه را بازدید کنند لذا دیدن تعدادی از نمایش‌های اصلی و تعدادی نمایش‌های فرعی (تئاتر خیابانی و...) بسیار ارزشمند بود ضمن اینکه این سفر برای تاریخ 28 تا 31 تیرماه برنامه‌ریزی شده بود اما ویزای هنرمندان برای روز 2 مرداد آماده شد و امکان انجام سفر در تاریخ زودتر مهیا نشد، بنابراین باید بین انصراف از کل سفر و یا دیدار بخشی از آثار هنری انتخاب صورت می‌پذیرفت.

دوم: بیان شده است که در این سفر افراد غیرمسئول وجود داشته‌اند، شایسته به ذکر است که برنامه سفر برای 10 نفر از پیشکسوتان تدارک دیده شده بود که 3 نفرشان به‌خاطر مشکلات فردی امکان حضور پیدا نکردند و برنامه گروه در زمان‌بندی‌های متفاوت شامل دیدارهای گوناگون از آثار و نیز برنامه‌ریزی شده بود و این مهم، حضور 2 نفر از حوزه اجرایی را اقتضا می‌نمود تا مسائل اجرایی گروه را به‌ثمر رسانند. به‌جز 2 نفر اجرایی ملازم گروه، مدیرکل هنرهای نمایشی که خود شخص هنرمند و تصمیم‌گیر در برنامه‌های کلان جامعه تئاتر است و نیز آقای مجید امرائی که به‌واسطه مسئولیت روابط عمومی و نیز مدیریت تئاتر خیابانی را عهده‌دار است، شأنیت حضور داشتند و ضروری بود.

سوم: درمورد بازدید هنرمندان از پاریس می‌بایست روشن ساخت که گروه اعزامی به آوینیون از فضاهای تئاتری پاریس و سالن‌های آن و باتوجه به جایگاه دستاوردهای روز پاریس، ملزم به بازدید بودند و این را نمی‌توان گردش هنرمندان نامید. شایان ذکر است که معاون محترم هنری در مدت زمان سفر 3 روزه خود، گروه هنری را همراه بودند (دوشنبه تا چهارشنبه) و در طول این برنامه سه‌روزه که یک و نیم روز آن به رفت و آمد سپری شد و تنها کمتر از یک روز و نیم در آوینیون حضور داشته‌اند و در پاریس همراه گروه نبوده‌اند، بنابراین مسافران پاریس همراهان معاون هنری نبوده و به مأموریت ویژه خود پرداخته‌اند.

چهارم: از عدم حضور دبیر جشنواره گله شده است. بیان این موضوع ضروری است که جشنواره تئاتر فجر براساس برنامه‌ریزی خاص خود روال طبیعی خود را طی می‌کند و ربطی به این سفر ندارد بلکه جدول سفرهای خاص خود را داراست.

پنجم: هزینه‌های این سفر همانند همه کارهایی که در تئاتر انجام می‌شود و مستلزم هزینه می‌باشد انجام گرفته و به جهت اهمیت و کارکرد آن در حوزه خاص خود هزینه معقولی داشته است که عبارت است از یک بلیت رفت و برگشت و اقامت در هتل؛ قطعا کمتر از یک‌سوم هزینه یک تئاتر متوسط در کشور را داشته است و برای کشوری که سالانه صدها تئاتر را سرمایه‌گذاری می‌کند اگر حتی کمترین ارزشی برای این سفر قائل شویم پرداخت این هزینه، یک‌هزارم پرداخت هزینه‌های سالانه هم نیست.

ششم: خوشحالیم که موضع آوینیون باعث شد تا هر مشکلی که در حوزه هنر کشور هست را مرور کنید، گفته‌اید که هنرمندان تئاتری دستمزد سال گذشته خود را نگرفته‌اند، شایسته است اعلام شود که در زمان شروع دوره جدید معاونت هنری، معاون محترم هنری، دیون بیش از 2 سال گذشته معاونت را متحمل به تسویه گردید و همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود که تا پایان خرداد ماه کلیه دستمزدها پرداخت می‌شود، در نیمه اردیبهشت 90 به این وعده عمل گردید و این عملکرد بی‌سابقه بوده و همچنین مقرر گردیده است که در سال 90، اکثر قراردادهای تئاتر پیش از اجرای صحنه‌ای منعقد گشته و برای اولین‌بار دریافت 20درصد پیش‌پرداخت را شاهد خواهیم بود.

هفتم: بیان شده است که «دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی نشده است» ارتباط این موضوع با سفر آوینیون روشن نیست ولی به اطلاع می‌رسد که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دارای دفتر مربوط به خود است که همه امور آن از سال گذشته تاکنون به‌طور مرتب انجام شده و جانشین دبیر جشنواره که دو سال گذشته عهده‌دار این مسئولیت شد تا امروز همه فعالیت‌های لازم را انجام داده است و هیچ‌یک از امور جشنواره بر زمین نمانده و در ماه‌های آینده و در زمان خود ان‌شاءالله برگزار می‌شود.

هشتم: بیان شده است که «مجید بهرامی بیمار است و پول برای او وجود ندارد.» در بررسی تاریخ هنری 30 سال گذشته کشورمان روشن است که تاکنون حمایتی اینچنین از یک هنرمند بیمار صورت نگرفته است. بدون هیچ‌گونه منت و براساس وظیفه به اطلاع می‌رسد تا این لحظه معاونت هنری مبلغ 900‌میلیون ریال بابت درمان ایشان پرداخت کرده‌است! تمامی اقدامات لازم برای درمان این هنرمند صورت گرفته و آنچه که در توان بوده است مضایقه نشده و از دستور کار معاونت خارج نگردیده است. جای این سؤال خالی است که در طی 30 سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیا چنین حمایتی از یک هنرمند صورت پذیرفته است؟

نهم: به بدهی 200 میلیون تومانی تئاتر فجر اشاره کردید، ای‌کاش اشاره می‌کردید که این رقم کمتر از 10درصد هزینه تئاتر فجر سال گذشته است که 90درصد آن در زمان مقرر پرداخت شده و عدم پرداخت 10درصد باقیمانده به‌دلیل افزایش هزینه‌های آن از هزینه‌های مصوب بود و لازمه پرداخت آن اختصاص اعتبار بودجه بوده‌است که اقدامات اداری آن باید انجام می‌گرفت. بودجه مصوب جشنواره برای تئاتر فجر یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بود که تا این لحظه بالغ بر 2 میلیارد پرداخت شده و به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، تأمین اعتبار می‌بایست روال اداری خود را طی می‌کرد. ضمن اینکه از محل 90درصد مصوب،‌ هزینه‌های همه گروه‌ها پرداخت شد و باقیمانده، بدهی‌هایی جزئی است که دوستان به‌حمدالله با ذره‌بین اشکال‌نگر آنها را بیرون کشیده‌اند.

دهم: بیان شده‌است که «سالن‌های تئاتر نیاز به بازسازی دارند، امکانات سالن‌ها قدیمی است». آیا راه‌حل این است که از این پس مسئولین همه سفرهای اداری را تعطیل کنند تا همه سالن‌ها بازسازی شوند؟

یازدهم: داستان از تئاتر هم فراتر رفته و وارد مرحله دیگری می‌شود و آن فراخوان بزرگ‌ترین پدیده موسیقی کشور است. ارتباط این موضوع را با سفر آوینیون هنرمندان نامشخص است. ولی به اطلاع‌تان می‌رسانیم که فراخوان جشنواره قطعاً زودتر از سال گذشته انجام خواهد شد و شورای سیاستگزاری نتایج خود را اعلام خواهد کرد.

دوازدهم: به دستمزد نوازندگان ارکستر ملی و سمفونیک که 5 ماه است به تعویق افتاده نیز اشاره کردید که به اطلاع می‌رسانیم، آمارتان اشتباه است و پرداخت دستمزدهای پروژه‌ای با تأخیرهایی در حال انجام است و باقیمانده نیز به محض دریافت اعتبارات جدید پرداخت خواهد شد.

سیزدهم: بیان گردیده که «مصاحبه با آقای حمید شاه‌آبادی منوط به سپری کردن سیر اداری است، در حالی که معاون محترم هنری از همه ظرفیت‌های مصاحبه استقبال کرده و تاکنون از سوی روزنامه همشهری درخواست رسمی واصل نگردیده‌است.

ماه مبارک رمضان فرصتی است که تمام افراد از فضای پاک این ماه برای دوری از وسواس شیطانی استفاده کرده و با عملکرد مناسب خود، عطر خلوص و راستی را در فضای جامعه پراکنده نمایند. این امر در اصحاب رسانه بسیار لازم است که از سیاه‌نمایی و اخبار غیرواقعی برحذر باشند و خادمان امت اسلامی را در پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری یاری نمایند.

ای کاش به دستاوردهای این سفر هم اشاره می‌شد

گروه ادب و هنر: جوابیه‌ای که امروز حجم اصلی صفحه را پر کرده هیچ توضیحی درباره انتقادات همشهری برای سفر مدیران معاونت هنری ارشاد به آوینیون فرانسه نداردو هیچ پاسخی به سؤال اصلی گزارش همشهری نمی‌دهد که چرا گروه شهرستانی منتخب به این سفر نرسید. شنبه هفته گذشته پس از تلاش ناموفق خبرنگار همشهری برای ارتباط با معاون هنری وزیر ارشاد گزارشی به چاپ رسید که واکنش معاونت هنری را درپی داشت. روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاخیر، جوابیه‌ای به دفتر روزنامه همشهری ارسال کرده که شاید مهم‌ترین نکته آن تکرار مکررات و توضیح واضحاتی است که همه از آن خبر دارند و مسلما قصد گزارش همشهری تکرار آنها نبوده است.

 ما هم می‌دانیم که آوینیون یکی از 2 مرکز مهم بین‌المللی تئاتر جهان است و می‌دانیم که حضور چهر‌ه‌های پیشکسوت تئاتر و البته نه مدیران اجرایی در این جشنواره بسیار حائز‌اهمیت است، اما در گزارش همشهری اصل چیزی دیگر بود که در این جوابیه به آن توجه نشده است که البته اگر توجه می‌شد دیگر نیازی به این توضیحات نبود تا حضور افراد توجیه شود و از ماموریت ویژه هنرمندانی بگویند که در پاریس چه کسانی بودند و چه کسانی نبودند و مسلما قرار نبوده در جوابیه اشاره‌ای به گروه‌های شهرستانی شود که از سفر آوینیون جاماندند.

اگر در دوره‌های قبلی، معاونت هنری کمک‌ها و پشتیبانی خود از هنرمندان را رسانه‌ای نکرده‌اند، بگذارید به حساب حجب و حیای آنان نه اینکه آنان وظیفه خود را فراموش کرده‌اند. تئاتر، موسیقی و تجسمی همه زیرمجموعه‌های معاونت هنری هستند و در این صورت دبیرجشنواره تئاتر کودک، فراخوان جشنواره موسیقی، دستمزد نوازندگان ارکستر ملی و سمفونیک با این سفر ربط مستقیم پیدا می‌کند. سفرهای اداری اگر بازده داشته باشد اشکالی ندارد سالن‌های قدیمی همان‌طور بمانند، اما بد نبود در این جوابیه مفصل اشاره‌ای به دستاوردهای جشنواره ادینبورگ و دوسالانه ونیز می‌شد که در این صورت رهاورد این سفر قابل‌قبول می‌شد.

کد خبر 143099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز