همشهری آنلاین: مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه برداشت علمی از قرآن در دانشگاه‌ها کم بوده و مسئله تأسف‌برانگیزتر اینکه در حوزه‌های علمیه نیز این‌گونه است، تصریح کردند: حوزه‌های علمیه هر سال باید یک دوره تفسیر ریشه‌دار و پرمحتوا به جامعه تحویل دهند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهری در دیداری که سرپرست و جمعی از مسئولان سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و خبرگزاری ایکنا با ایشان داشتند، با تشکر از اقدامات سازمان فعالیت‌های قرآنی و ایکنا اظهار کردند: من با عدم قابلیت، شما را دعا می‌کنم. الحمد‌الله که کار شما جا افتاده و کارهای زیادی هم انجام داده‌اید و مسئولان باید از شما بسیار تشکر کنند، کار شما کار مقدسی است؛ در مورد هر موضوعی استفاده از قرآن کار مقدسی است، به‌خصوص اگر علمی و دانشگاهی باشد و بتوان آنرا به دنیا و یا لااقل به دانشگاه‌ها و به دانشجویان عزیز خودمان عرضه کرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه بر روی قرآن کار نشده است، گفتند: الحمدالله تفسیر‌های زیادی از عام و خاص در خصوص قرآن نوشته شده است اما هنوز قرآن بکر است، استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی(ره) جمله‌ای دارند و برخی اوقات این جمله را تکرار می‌کردند و می‌فرمودند: «ابن‌عربی می‌گوید که تفاسیر فراوانی برای قرآن نوشته شده است اما قرآن هنوز بکر است»، ایشان می‌فرمودند: «بعد از ابن‌عربی تاکنون هم تفسیرهای زیادی نوشته شده است، اما قرآن هنوز بکر است».

آیت‌الله‌العظمی مظاهری با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) در شرایط جسمانی و کاری بسیار نامناسبی تفسیر سوره مبارکه فاتحة‌الکتاب را نوشته‌اند، عنوان کردند: تأکید بر بکر بودن قرآن آن هم از فردی مانند ابن‌عربی ـ که عارف ریشه‌داری است ـ و مخصوصاً از استاد بزرگوار ما حضرت امام(ره) نشان می‌دهد که ما مسلمان‌ها در قرآن کار نکرده‌ایم. اگر سنی و شیعه در قرآن کار کرده بود، آن هم کاری که بشود به دنیای علم عرضه کرد خیلی بهتر می‌شد.

ایشان افزودند: من خیلی غصه می‌خورم و همیشه نگرانم که چرا قرآن ما مهجور است و این گناه بزرگی است؛ چرا که در آیه شریفه 30 سوره مبارکه «فرقان» از زبان پیامبر اکرم(ص) (که مظهر رحمت خدا هستند و دلشان برای دیگران می‌تپد) در روز قیامت مطرح شده است که می‌فرماید:«وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ پیامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند».

معظم‌له تأکید کردند: اکنون قرآن در میان مسلمانان مهجور است و بر روی آن کار نشده است و ما هم در دنیا و هم در آخرت مشمول نفرین پیامبر اکرم(ص) هستیم. ما مسلمانان اکنون باید آقای دنیا و آخرت باشیم. برای اینکه قرآن را داریم، مبین‌های قرآن کسانی مثل اهل بیت(ع) را داریم. نباید ولایت ما اکنون غایب باشد ما اگر جداً تابع قرآن و ولایت بودیم الان دنیا را به دست آقا امام زمان(عج) گرفته بودیم و حکومت جهانی برای قرآن تأسیس می‌کردیم.

ایشان در تشریح پاسخ این سؤال که چه کسی مقصر است، تصریح کردند: ما مسلمانان مقصر هستیم. اگر دشمن توانسته است بر ما چیره شود به خاطر کوتاهی خودمان است، به قول قرآن به خاطر اختلاف ما مسلمانان است. ما اختلاف شیعه و سنی درست کرده‌ و ولایت را کنار زده‌ایم و در نتیجه قرآن به اینجا رسیده که اکنون از نظر علمی در دنیا مهجور است. الحمدالله وقتی که جمهوری اسلامی آمد، قرآن را به صحنه آورد و قرآن را به دانشگاه‌‌ها برد. ما اکنون دانشجویان زیادی داریم که حافظ قرآن هستند و می‌توانند قرآن را خوب بخوانند و این مسئله جای شکر زیادی دارد.

آیت‌الله‌العظمی مظاهری با تأکید بر اینکه قاری و حافظ قرآن بودن بسیار ارزنده است، اظهار کردند: برداشت از قرآن در دانشگاه‌ها کم است و تأسف‌برانگیزتر این است که در حوزه‌های علمیه هم برداشت علمی از قرآن کم است، حوزه‌های علمیه هر سال باید یک دوره تفسیر ریشه‌دار با محتوا تحویل جامعه بدهد. 

کد خبر 141030
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز